Πέθανε σήμερα, μετά από μακρόχρονη ασθένεια, σε ηλικία 75 ετών ο Στέργιος Δελιαλής, οραματιστής και ιδρυτής του μοναδικού μουσείου Design της χώρας, που …έμεινε στα χαρτιά από τα τέλη της δεκαετίας του ’90.

Δημιουργός εκατοντάδων σχεδίων design -από ένα εξώφυλλο δίσκου του Διονύση Σαββόπουλου («Το Περιβόλι του Τρελού») και μιας αφίσας της discotheque HELP και του Music Hall Medusa, ως τις φρυγανιές «Βοσινάκη», τις σακούλες των βιβλιοπωλείων Μαλλιάρη και Μόλχο, τις επιγραφές γνωστών cafe-bar της Θεσσαλονίκης και τις αφίσες για την προεκλογική εκστρατεία του Στέλιου Νέστορα- ο Στέργιος Δελιαλής τιμήθηκε προ τριετίας με μεγάλη έκθεση με τίτλο «Στέργιος Δελιαλής Designer. 55 χρόνια graphics. Κατασκευές. Και ένα μουσείο Design», που διοργάνωσε το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης, στο πλαίσιο του 6ου Παγκόσμιου συνεδρίου τυπογραφίας και οπτικής επικοινωνίας.

Προ διετίας επίσης η πολυκύμαντη ιστορία του μανιώδη συλλέκτη Στέργιου Δελιαλή και της οδύσσειας του μουσείου του , είχε γίνει το αντικείμενο ενός ντοκιμαντέρ διάρκειας 87 λεπτών, με τίτλο «How to steal a chair» (ο τίτλος στα αγγλικά), που κινηματογράφησε με πρωταγωνιστή τον ίδιο ο Θεσσαλονικιός σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Καμπούρογλου.

Η ταινία «μιλά» για ένα μουσείο-φάντασμα στη Θεσσαλονίκη κι έναν εμμονικό designer – συλλέκτη, τον Στέργιο Δελιαλή, μορφή ταυτισμένη με την αστική μυθολογία της Θεσσαλονίκης, τον άνθρωπο- μουσείο χωρίς μουσείο, μιας και δεν λειτούργησε ποτέ το μοναδικό στην χώρα Μουσείο Design, που η εύπορη, την εποχή εκείνη Πολιτεία (παραμονές της περιλάλητης Πολιτιστικής Πρωτεύουσας του 1997) του είχε τάξει, το είχε «νομοθετήσει», «ιδρύσει» και «εγκαταστήσει» (στον χώρο της αποθήκης Β1 στην προβλήτα του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης).

«Το design είναι η τέχνη του εφικτού, είπαν κάποιοι. Είναι τρόπος ζωής, λέω εγώ κι όχι επάγγελμα… Οι ζωγράφοι ζωγραφίζουν για τον εαυτό τους, οι γραφίστες για τους άλλους. Design είναι η αισθητική της πρακτικής μας καθημερινότητας, είναι τρόπος ζωής που γίνεται επάγγελμα, είναι μια σύγχρονη μορφή τέχνης, που ξεκίνησε μετά τη βιομηχανική επανάσταση, πήρε μορφή και έκφραση κυρίως με το αρχιτεκτονικό κίνημα του Μπάουχαουζ, που δημιούργησε χρηστικά αντικείμενα από τα συντρίμμια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Όχι αυτό που ονομάσαμε «ντιζαϊνάτα» σε εκείνη την ανεκδιήγητη δεκαετία του ’80 και της τρελής ευφορίας» έλεγε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο designer Στέργιος Δελιαλής με αφορμή την έκθεση προς τιμή του το καλοκαίρι του 2016.

Η κηδεία του θα γίνει αύριο (Σάββατο) στις 5 το απόγευμα από τον ιερό ναό των νεκροταφείων Αναστάσεως του Κυρίου.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Γράψτε το σχόλιο σας