Τετάρτη 24 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Βασίλης Γεροδήμος: Το έργο μου είναι προέκταση του εαυτού μου

Βασίλης Γεροδήμος: Το έργο μου είναι προέκταση του εαυτού μου

...

Συνέντευξη: Μαρία Πετροπούλου/ Φωτογραφίες: Βασίλης Ξενιάς

Η γλυπτική είναι το δικό του μέσο έκφρασης. Αναδημιουργεί και πλάθει ποικίλα υλικά, αποκτώντας, έτσι, μια ποιητική σχετικά με τον κόσμο γύρω του. Αποφεύγει τον όρο «ξαναγεννιούνται» και τονίζει ότι τα υλικά «επαναπροσδιορίζονται». Τα υλικά, τα οποία ο ίδιος συλλέγει και επεξεργάζεται.

Ο Βασίλης Γεροδήμος παρουσιάζει στη γκαλερί Eleftheria Tseliou, την ατομική του έκθεση με τίτλο «Χασμωδίες». Ξύλο, χαρτί, μέταλλο. Διαφορετικά υλικά συνομιλούν μεταξύ τους, επανεξετάζονται και επαναπροσδιορίζονται στα γλυπτά του καλλιτέχνη. «Η έκθεση προσπαθεί μέσω μιας ποιητικής που αποτελείται από διαφορετικά στοιχεία να αναδείξει τη διακοπή μιας αρμονικής συνέχειας, να υπογραμμίσει την έννοια της ασυνέχειας και να θέσει ερωτήματα» επισημαίνει ο ίδιος στο in.gr.

Τι σας ώθησε στην ενασχόληση με τη γλυπτική;
Μέσα στα χρόνια και με κινητήριο μοχλό τα προσωπικά βιώματα, προέκυψε κάπως αυθόρμητα και σχεδόν αυτονόητα ότι το μέσο έκφρασης μου είναι η γλυπτική. Γενικά πάντα σκεφτόμουν τα πράγματα τρισδιάστατα. Όχι μόνο τα έργα και τις εγκαταστάσεις, αλλά και τις σημειώσεις και τα σχέδια μου.
Η γλυπτική για μένα είναι μια συνεχής έρευνα ανάμεσα στη σχέση του γλυπτού με το χώρο και με το σώμα του παρατηρητή που κινείται μέσα σε αυτόν. Πάντα αναφερόμενος στις βασικές δομικές αρχές, αναδημιουργώ και αναπλάθω, πολλές φορές με επαναλαμβανόμενη διάταξη, χρησιμοποιώντας συχνά υλικά σε δεύτερη χρήση, υιοθετώντας ως βασικό στοιχείο τη γεωμετρική μορφή τους. Κάπως έτσι μου επιτρέπεται να επεξεργαστώ μια ποιητική σχετικά με τον κόσμο γύρω μου.

«Ξαναγεννιούνται» τα υλικά στα χέρια σας;
Η αλήθεια είναι ότι δεν θα χρησιμοποιούσα τη λέξη ξαναγεννιούνται, αν και ακούγεται πολύ όμορφο. Η επεξεργασία του υλικού είναι μια συνεχής διαδικασία εξέλιξης, έρευνας και δοκιμής μέχρι την ανάδειξη της πρώτης σταθερής μονάδας, ενός κυττάρου. Προσωπικά πιστεύω ότι τα υλικά είναι και θα είναι αυτά που είναι, εγώ απλώς τα επαναπροσδιορίζω. Κρατώντας κάποια πλαστικά στοιχεία στις φόρμες τους, διατηρώ ένα μέρος της πρωταρχικής τους κατάστασης και αναζητώ τρόπους και δρόμους για να παραχθούν νέες ‘άτυπες μορφές’.

Διαφορετικά μεταξύ τους υλικά συνθέτουν ένα ομοιόμορφο αποτέλεσμα. Πώς γίνεται αυτό; Ποιο είναι το σημείο «σύνδεσης»;
Στην αρχή δεν είναι τίποτα σταθερό. Το καθετί επηρεάζεται από οτιδήποτε άλλο. Κάθε νέο υλικό, δημιουργεί νέες συνθήκες για δημιουργικότητα. Τα υλικά δίνουν αφορμή στη φόρμα να αναδυθεί και έπειτα αυτή με τη σειρά της αφήνει τα ίχνη των υλικών να φανούν.

Ακριβώς όπως ένας ζώντας οργανισμός, το έργο αναπτύσσεται διερευνώντας τις δυνατότητες της ύλης του και ταυτόχρονα αναζητώντας μέσα από συνεχείς μεταμορφώσεις, το όπτιμουμ μιας νέας τελικής φόρμας.

Πιο συγκεκριμένα, σε αυτή τη δουλειά η σύγκρουση των αντιθέτων, ορίζει και το σημείο σύνδεσης αυτών. Δηλαδή οι σχέσεις που βρίσκω μεταξύ των διαφορετικών υλικών και μορφών από διαφορετικές πηγές με οδηγούν στην αναζήτηση της συνύπαρξης αυτών μέσα από μία εσωτερική ανησυχία αλλά και ευαισθησία στη συρραφή τους.

Εμπνέεστε από την εποχή την οποία διανύουμε; Αντιπροσωπεύουν τα έργα προβληματισμούς σας; Αποτελούν τη φωνή σας;
Η πρώτη ύλη για τα έργα μου συλλέγεται, τουλάχιστον στο μεγαλύτερο ποσοστό της, στην διαδρομή από το σπίτι μου στο εργαστήριο και το αντίθετο. Μαζεύω ευτελή υλικά από το δρόμο. Στην κυριολεξία συνυπάρχω ή καλύτερα εν υπάρχω με τον κόσμο γύρω μου αλλά και με όλα όσα μας απασχολούν τα τελευταία χρόνια. Αυτά, θέλοντας και μη, έχουν στιγματίσει την καθημερινότητα μας. Όπως όλοι μας γνωρίζουμε, επιβιώνεις κάνοντας διάφορες δουλειές, ζεις με συμβάσεις κ.τ.λ. Αν και στην περίπτωση μου όλα αυτά τα βίωνα και πριν την ‘κρίση’ αλλά είναι διαφορετικό να το βλέπεις να συμβαίνει και στους περισσότερους γύρω σου. Είναι πράγματα που αν μη τι άλλο νοιώθω ότι περνούν μέσα στο έργο μου και σε ότι κάνω. Στην ουσία το έργο είναι μία προέκταση του εαυτού μου οπότε και εμπεριέχει τα βιώματα μου, τις σκέψεις και τα ερωτήματα.

Η έρευνά σας «βασίζεται πάνω σε χαρακτηριστικά μεταξύ πραγματικού και πλασματικού». Ποιο είναι το πραγματικό και ποιο το πλασματικό;
Η έρευνά μου αναπτύσσεται διερευνώντας τις δυνατότητες της ύλης και ταυτόχρονα αναζητώντας μέσα από συνεχείς μεταμορφώσεις, μια νέα τελική φόρμα. Οπότε η ύλη ως κάτι απτό με συγκεκριμένους περιορισμούς και δυνατότητες είναι το πραγματικό, όπως επίσης πραγματικές είναι οι ιστορίες των χώρων στους οποίους δημιουργούνται, τις οποίες λαμβάνω επίσης υπόψη μου. Ο τρόπος που όλα αυτά τα χρησιμοποιώ, οι δυναμικές και τα συναισθήματα που αναδεικνύονται τόσο ως προς την πρόσληψη όσο και προς τις αναφορές τους είναι το πλασματικό. Ο θεατής αγωνίζεται να κατανοήσει το σύνολο της εικόνας, δεν μπορεί να περιοριστεί στην ερμηνεία του κάθε συστατικού. Κάθε άνθρωπος έχει στη συνείδησή του τη συναίσθηση ότι το αντικείμενο που βλέπει είναι πραγματικό και όχι πλασματικό.

Ποιον καλλιτέχνη θαυμάζετε και σας έχει επηρεάσει ως άνθρωπο, αλλά και ως επαγγελματία;
Στο πως θα λειτουργήσει ένας άνθρωπος συμβάλλουν πολλοί και πολλά. Μέσα στα χρόνια, από την περίοδο σπουδών, αλλά και μέσα από συνεργασίες, έχω βρεθεί με πολύ αξιόλογους ανθρώπους, καλλιτέχνες και μη. Και βέβαια παρακολουθώντας και πολλούς καλλιτέχνες εκτός Ελλάδας, τον τρόπο που θέτουν ερωτήματα μέσα από την δουλειά τους. Όλα αυτά θεωρώ ότι εγγράφονται με κάποιο τρόπο στο πως σκέφτομαι και δημιουργώ.

Ο καλλιτέχνης οφείλει να αφυπνίζει το κοινό, να δίνει ερεθίσματα για κριτική σκέψη και να παίρνει με τον τρόπο του θέση στα όσα συμβαίνουν γύρω μας;
Ό,τι επεξεργαζόμαστε στην τέχνη σήμερα εμπεριέχει όσα συμβαίνουν γύρω μας και άρα αποτελούν με ένα τρόπο κριτική σκέψη ή ανάκλαση στο σήμερα. Αλλά τα ερωτήματα σχετικά με το αν ο καλλιτέχνης αφυπνίζει το κοινό η αν δίνει ερεθίσματα, θεωρώ ότι δημιουργούν μια κυκλική κίνηση μες στα χρόνια, μιας και είναι θέματα που πάντα έρχονται και ξαναέρχονται για να επανεξετάσουν το ρόλο του καλλιτέχνη στην κοινωνία. Πάντα θα ανατρέχουμε στο παρελθόν για να δούμε και να κάνουμε ένα βήμα εμπρός. Θεωρώ ότι στον καλλιτέχνη αποδίδονται πολλά βάρη, κυρίως το βάρος που ο κόσμος μένει μακριά από τις τέχνες.
Από την άλλη πολλοί θεσμοί δεν ξεκαθαρίζουν τη ρόλο τους, και αφήνουν τον καλλιτέχνη να διανύει μόνος του τον δρόμο του.
Θα ήταν καλό να αποφύγουμε τέτοιες αντιλήψεις και να δούμε τι μας λένε οι ίδιοι οι άνθρωποι σήμερα. Ένα πράγμα ζητούσε πάντα η τέχνη, να της δώσεις λίγο χρόνο και αυτή σου το ανταποδίδει συν τον χρόνο.

Έχετε ασχοληθεί με εγκαταστάσεις. Είναι αυτός ένας άλλος τρόπος να εκφραστεί η γλυπτική κι ένας τρόπος να «μπει» ο θεατής στο έργο, να το κατανοήσει βιωματικά;
Πολλές φορές υποχρεώνοντας το θεατή να αλλάξει την σκοπιά του στο χώρο στον οποίο βρίσκεται, τον υποχρεώνεις και να αλλάξει και τη δική του οπτική γωνία και στάση απέναντι σε όσα τον περιβάλλουν…
Έχουμε μια προδιάθεση να σχετίζουμε την κλίμακα με το ανθρώπινο σώμα ..δεν νομίζω ότι χρειάζεται κανείς να διαχωρίζει το ένα με το άλλο. Η κλίμακα βέβαια παίζει τον ρόλο της, ο θεατής σε μια εγκατάσταση μπαίνει μέσα στο ίδιο το έργο και το βλέπει να εκτείνεται γύρω του, σε σχέση με ένα γλυπτό που στέκεται μπροστά του. Σε κάθε περίπτωση όμως το έργο έχει σημασία καθώς και η ενέργεια που εκπέμπει.

Μιλήστε μου για τις «Χασμωδίες». Ποια η πηγή έμπνευσή σας για την εν λόγω έκθεση; Ποιο «μήνυμα» επιθυμείτε να επικοινωνήσετε;
Το σύνολο των έργων που παρουσιάζεται με τον τίτλο «Χασμωδίες» στην Eleftheria Tseliou Gallery προσπαθεί μέσω μιας ποιητικής που αποτελείται από διαφορετικά στοιχεία να αναδείξει τη διακοπή μιας αρμονικής συνέχειας, να υπογραμμίσει την έννοια της ασυνέχειας και να θέσει ερωτήματα όπως: Aν η ανησυχία μπορεί να συνυπάρξει με την γαλήνη, ή αν η δημιουργία νέων αντιθετικών σχέσεων μπορεί να φέρει κάτι καινούργιο που να μπορεί να λειτουργήσει ή ακόμα και να αυτονομηθεί;

Πληροφορίες
«Χασμωδίες»
2 Φεβρουαρίου – 5 Μαρτίου
ELEFTHERIA TSELIOU GALLERY
Ηρακλείτου 3, Kολωνάκι
Διάρκεια έκθεσης: 2 Φεβρουαρίου – 5 Μαρτίου 2017
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Παρασκευή: 12.00 – 20.00, Σάββατο: 12.00 – 15.00
ELEFTHERIA TSELIOU GALLERY, Ηρακλείτου 3, Κολωνάκι, Αθήνα, Τ.Κ. 10673, Τηλ: 210 3618188, www.tseliougallery.com

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
www.vassilisgerodimos.com

entertainment.in.gr

Sports in

Ολυμπιακός: Οι 11 του Μεντιλίμπαρ για το παιχνίδι με τον Άρη (pic)

Οι επιλογές του Χοσέ Λουίς Μεντιλίμπαρ για την αναμέτρηση στο Κλεάνθης Βικελίδης.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τετάρτη 24 Απριλίου 2024