Διαπρέπει στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει αποκομίσει πολλές διακρίσεις τα τελευταία έτη, σε μεγάλους και καθιερωμένους, διεθνείς διαγωνισμούς. Έχει χορέψει σε μεγάλες σκηνές της Ευρώπης. Είναι η ψυχή της ομάδας RootlessRoot που ίδρυσε μαζί με τον Γιόζεφ Φρούτσεκ το 2006. Με αφορμή την επανάληψη της παράστασης W Memorabilia, που παρουσιάστηκε στο περσινό Φεστιβάλ Αθηνών και έγινε sold out, μας μίλησε για το τι ήταν αυτό που την έκανε επιτυχημένη, τι κάνει τα έργα της να «ταξιδεύουν» εκτός συνόρων, τη γνωριμία και τη συνεργασία της με τον Ακραμ Καν αλλά και τα μελλοντικά σχέδιά της.

Ποια στιγμή ήταν καθοριστική για την καλλιτεχνική σας πορεία;
Η στιγμή που κατάλαβα ότι δεν θα είμαστε ποτέ επιτυχημένοι καλλιτέχνες και ότι έτσι κι αλλιώς κανείς δεν νοιάζεται πραγματικά για το τι κάνουμε και τι σκεφτόμαστε. Έφυγε ένα απίστευτο βάρος από πάνω μας με το Γιοζεφ. Έτσι, με αυτή σκέψη αφήνομαι σε ορμητικά νερά ώστε να μάθω να είμαι ο εαυτός μου και να κάνω ό,τι θέλω, προσπαθώντας να μην παρασυρθώ στα βίαια ρεύματα που προσπαθούν να με τραβήξουν σε πολλές κατευθύνσεις.
Μπορώ να πω ότι καθοριστικές είναι όλες οι στιγμές που έχω κάνει λάθη και μπορώ να τα αναγνωρίσω.

Τι είναι αυτό που κάνει τα έργα σας να διαπρέπουν και εκτός συνόρων;
Νομίζω το ότι επιλέγουμε θέματα που είναι μη ελκυστικά για τη σύγχρονη σκηνή. Χρησιμοποιούμε πολύ συχνά κλασικά θέματα αλλά και θέματα που αφορούν την κοινωνία. Στην τελευταία μας παραγωγή που έχουμε δημιουργήσει με μία ομάδα χορού από την Τσεχία, προσπαθήσαμε να εξερευνήσουμε το θέμα της ατελείωτης ανθρώπινης βίας, κάτι που το συναντάμε ξανά και ξανά στην ιστορία, αλλά ο τρόπος που επιλέξαμε να το αποδώσουμε εξέπληξε το κοινό καθώς και τους κριτικούς.
Μας αρέσει και έχουμε κατά νου ότι το θέατρο αγγίζει τους ανθρώπους πρώτα από τα σωθικά τους, από τα συναισθήματα.

Τι σας «εξελίσσει» ως προσωπικότητα;
Είμαστε πολύ τυχεροί που έχουμε την ευκαιρία να γνωρίζουμε πολύ κόσμο από διαφορετικούς πολιτισμούς.
Σε κάθε πρόσωπο συναντάμε νέους κόσμους και ιδέες καταλαβαίνοντας κάθε φορά για το ποιοι είμαστε και τι κάνουμε. Και έτσι με κάθε μία από αυτές τις συναντήσεις επανεξετάζουμε τα μοντέλα και σενάρια της αντίληψής μας, ενημερώνοντας το χάρτη των γνώσεών μας και το πλαίσιο στο οποίο ζούμε. Εξαιτίας και χάρη αυτών των διαφορετικών κόσμων, αναπτυσσόμαστε και εξελισσόμαστε ως άνθρωποι.

Πώς επηρεάζει η κρίση στη δημιουργία;
Δημιουργία για μένα είναι την ίδια στιγμή προσαρμοστικότητα, οπότε αν θέλω να κάνω κάτι αλλά δεν έχω την οικονομική άνεση να το κάνω, προσπαθώ να βρω τρόπους να το παράγω διαφορετικά αλλά κρατώντας την ποιότητα. Δημιουργικότητα πάνω απ’ όλα!!!

Πόσες ώρες προπόνηση κάνετε καθημερινά;
Το πρόγραμμά μου αλλάζει συνέχεια. Πάντα βρίσκω λίγο χρόνο να ασχοληθώ με τη κίνηση.
Σίγουρα κινούμαι τουλάχιστον 6 με 7 ώρες τη μέρα. Αυτό μπορεί να είναι πρόβα, ή διδασκαλίες, ή προετοιμασία και παράσταση. Επίσης πάντα η άσκηση εξαρτάται από το τι ακολουθεί τους επόμενους 4-5 μήνες. Αν έχω περιοδεία κάνω διαφορετική άσκηση – προετοιμασία για να αντεπεξέλθω στις παραστάσεις, αν ακολουθούν σεμινάρια τότε η άσκηση είναι απλώς διατήρηση.
Σ’ όλα όμως πρέπει να βρίσκομαι σε πολύ καλή φυσική κατάσταση για να αντεπεξέλθω στο βαρύ πρόγραμμα.

Ποιο είναι το μότο σας;
Πάντα προσπάθεια. Πάντα αποτυχία. Δεν πειράζει.
Προσπάθησε ξανά. Απότυχε ξανά. Απότυχε καλύτερα.
Σάμουελ Μπέκετ.

Με τι συγκινηθήκατε τελευταία; (στο θέατρο, στον κινηματογράφο, διαβάζοντας κάποιο ανάγνωσμα με κάποια είδηση).
Είδα πρόσφατα μια ταινία από τον Καναδά, με τίτλο INCENDIES. Νομίζω ότι είναι μια ταινία που όλοι θα πρέπει να δουν επειδή είναι ένα από τα καλύτερα σενάρια που έχω δει ποτέ.

Η παράσταση W Memorabilia (Phaedraʼs Laboratory) μετά την επιτυχημένη της πορεία επιστρέφει στο Σύγχρονο Θέατρο για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων. Πού πιστεύετε ότι οφείλει την επιτυχία της;
Δεν ξέρω, αλλά είμαι χαρούμενη που κάθε έργο μας είναι ένα ακόμα βήμα σε άγνωστο έδαφος.
Τελευταία συναντηθήκαμε με διευθυντές θεάτρων και φεστιβάλ στη Β. Αμερική και μας είπαν ότι η δουλειά μας έχει εξελιχθεί πολύ τα τελευταία χρόνια. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για εμάς, γιατί οτιδήποτε είναι υγιές και αληθινό, αλλάζει συνεχώς.

Το σόλο είναι μια πρόταση. Σίγουρα είναι μια παράσταση που δεν σ’ αφήνει αδιάφορο. Δεν μένει μόνο στην ιδέα. Είναι κάτι που σίγουρα θα το σκεφτείς για μέρες, ακόμα και αν έχεις διαφορετικές αισθητικές προτιμήσεις.
Αξίζει να πούμε ότι έχουμε ήδη παίξει στην Αυστρία, Τσεχία, Σλοβακία, Ισπανία, Γερμανία, Θεσσαλονίκη, Ολλανδία και ακολουθούν παραστάσεις στη Βόννη, Κύπρο, Ρουμανία (2 πόλεις), Γαλλία, Καναδά και Μεξικό.

Πώς προέκυψε η συνεργασία σας με τον Άκραμ Καν;
Με τον Ακραμ συνεργαστήκαμε για το σόλο DESH το 2012. Του άρεσε η δουλειά μας και ο τρόπος που διδάσκουμε και μας κάλεσε στη Γαλλία για να κάνουμε πρόβες. Ήταν μια πολύ ωραία συνεργασία ανταλλαγής ιδεών κίνησης και εικόνων για το σόλο. Από τότε κρατάμε επαφή. Πριν λίγες εβδομάδες μας πήρε τηλέφωνο να χορέψουμε οι τρεις μας στη σκηνή του sadlers wells στο Λονδίνο με ζωντανή μουσική τζαζ από το Αζερμπαϊντζάν.
Η παράσταση αυτή θα γίνει μία ημέρα πριν από αυτή που θα δώσω στην Αθήνα. Οπότε θα γίνει ένα ταξίδι αστραπή στο Λονδίνο.

Ποια είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σας σχέδια;
Πέρα από την περιοδεία των τελευταίων τριών έργων μας ξεκινάμε πρόβες το καλοκαίρι για ένα καινούριο έργο, το οποίο θα έχει παγκόσμια πρεμιέρα τον Οκτώβριο στη Φιλανδία. Θα ακολουθήσουν παραστάσεις στην Αθήνα και μετά στην Πράγα και στην Ολλανδία.
Επίσης για το 2015-16 έχουμε ακάμα άλλες δύο δεσμεύσεις για δημιουργία έργου από δυο ομάδες στο εξωτερικό.
Πολλά σεμινάρια στην Ευρώπη και στον Καναδα με την έρευνα και πρακτική που εξασκούμε τα τελευταία χρόνια με το Γιοζεφ με το όνομα fighting monkey.

Συνέντευξη: Μαρία Παπουτσή

Info: Το δυναμικό σόλο W Memorabilia (Phaedra’s Laboratory) -ένα ψυχογράφημα με τη γλώσσα της κίνησης με οδηγό την ορμητικότητα της μουσικής και την ανυπότακτη σωματική ενέργεια- θα ερμηνεύσει η Λίντα Καπετανέα από τις 19 Μαρτίου έως τις 29 Μαρτίου 2015 στο Σύγχρονο Θέατρο (Ευμολπιδών 45, Γκάζι, τηλ. 210 3464380).

entertainment.in.gr