Πτώση 1,7% για δέκατο συνεχή μήνα κατέγραψαν οι τιμές καταναλωτή τον Δεκέμβριο εν μέσω συνεχιζόμενης ύφεσης. Ωστόσο, ο αποπληθωρισμός επιβραδύνθηκε από το ιστορικό υψηλό του Νοεμβρίου (-2,9%).

Η ανεργία ρεκόρ σε συνδυασμό με τα μειωμένα εισοδήματα παρέσυραν χαμηλότερα τις τιμές, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, αλλά και δυσχεραίνοντας τις προσπάθειες συγκράτησης του δημοσίου χρέους.

Όπως σχολιάζει το Reuters, η υποχώρηση των τιμών θεωρείται από τους διεθνείς δανειστές της χώρας ως ένας τρόπος να καταστούν πιο ανταγωνιστικές οι ελληνικές επιχειρήσεις και να προστατευθούν οι καταναλωτές.

Ωστόσο, η μεγαλύτερη του αναμενόμενου υποχώρηση των τιμών απειλεί την επιστροφή στην ανάκαμψη, αυξάνοντας τον δείκτη χρέους προς το ΑΕΠ της χώρας και ανατρέποντας τις μακροοικονομικές προβλέψεις στις οποίες βασίζεται το μνημόνιο, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ.

Οι οικονομολόγοι και η Τράπεζα της Ελλάδος αναμένουν ότι οι τιμές των προϊόντων θα συνεχίσουν να υποχωρούν μεσοπρόθεσμα εξαιτίας της ανεργίας ρεκόρ και της αδύναμης εγχώρια ζήτησης.

«Ο αποπληθωρισμός αναμένεται να επιμείνει τους επόμενους μήνες», σχολίασε ο Νίκος Μαγγίνας, οικονομολόγος στην Εθνική Τράπεζα.

«Η επιβράδυνση του ρυθμού τον Δεκέμβριο οφείλεται στις ειδικές προσφορές του προηγούμενου μήνα. Τα νέα στοιχεία συμβαδίζουν με την γενική τάση που αναμένεται να συνεχιστεί τα επόμενα τρίμηνα».

Ο αποπληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 1,7% τον Δεκέμβριο, χαμηλότερα από τις προβλέψεις των αναλυτών για 2,2%. Ο εναρμονισμένος δείκτης υποχώρησε κατά 1,8% έναντι πτώσης 2,9% τον Νοέμβριο. Οι οικονομολόγοι είχαν προβλέψει πτώση 2,5% για τον δείκτη. Μετά και τα τελευταία στοιχεία, οι τιμές το 2013 υποχώρησαν κατά μέσο όρο κατά 0,9%.

Τα στοιχεία αναλυτικά

Από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του μηνός Δεκεμβρίου 2013, προς τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2012 προκύπτει μείωση 1,7%, έναντι αύξησης 0,8%, που σημειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση του έτους 2012 προς το 2011.

Ο Γενικός Δείκτης κατά το μήνα Δεκέμβριο 2013 σε σύγκριση με τον Νοέμβριο 2013, παρουσίασε αύξηση 0,9%, έναντι μείωσης 0,3%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Ο μέσος Δείκτης του δωδεκάμηνου Ιανουαρίου 2013-Δεκεμβρίου 2013 σε σύγκριση προς τον ίδιο Δείκτη του δωδεκάμηνου Ιανουαρίου 2012-Δεκεμβρίου 2012 παρουσίασε μείωση 0,9%, έναντι αύξησης 1,5%, που σημειώθηκε κατά τα αντίστοιχα προηγούμενα δωδεκάμηνα.

Η αύξηση του πληθωρισμού κατά 0,9% το Δεκέμβριο 2013, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2013, προήλθε από τις ακόλουθες αυξήσεις των δεικτών:

  • Κατά 0,2% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών στα γαλακτοκομικά και αυγά και λαχανικά νωπά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την μείωση των τιμών στα φρούτα νωπά και κρέατα γενικά.
  • Κατά 9,4% της ομάδας «Ένδυση και Υπόδηση», λόγω επαναφοράς των τιμών στα προ χειμερινού δεκαήμερου εκπτώσεων επίπεδα.
  • Κατά 1,3% της ομάδας «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω επαναφοράς των τιμών στα προ χειμερινού δεκαημέρου εκπτώσεων επίπεδα.
  • Κατά 0,4% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών στα αυτοκίνητα και στα καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη).

Η μείωση του πληθωρισμού κατά 1,7% το μήνα Δεκέμβριο 2013, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2012, προήλθε από τις ακόλουθες μειώσεις των δεικτών:

  • Κατά 0,8% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών στα ψάρια νωπά, φρούτα νωπά, δημητριακά και παρασκευάσματα, πουλερικά νωπά, αρνί και κατσίκι(νωπά), αναψυκτικά, χυμοί φρούτων, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά.
  • Κατά 3% της ομάδας « Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • Κατά 2,3% της ομάδας «Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών στα είδη: έπιπλα-καλύμματα δαπέδου, είδη κλινοστρωμνής-λευκά είδη, οικιακές συσκευές, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • Κατά 2,5% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των αυτοκινήτων και των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνης).
  • Κατά 1,2% της ομάδας « Επικοινωνίες», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των τηλεφωνικών υπηρεσιών.
  • Κατά 3% της ομάδας «Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών του οπτικοακουστικού εξοπλισμού-υπολογιστών, των υπηρεσιών αναψυχής, των βιβλίων, των ανθέων και του πακέτου διακοπών.
  • Κατά 4% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών στα δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων, ξένων γλωσσών, φροντιστηρίων, ΙΕΚ.
  • Κατά 3% της ομάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των εστιατορίων- ζαχαροπλαστείων-καφενείων-κυλικείων.
  • Κατά 4,6% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των κουρείων- κομμωτηρίων, των ειδών ατομικής φροντίδας, των προσωπικών ειδών και των ασφαλίστρων μεταφορών.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ