Κείμενο: Τζέην Σαμπανίκου – Φωτογραφίες: ΚΤΜ

Όλα άρχισαν πριν από τρία χρόνια στο Mattighofen της Αυστρίας (η Μέκκα για τους «χωμάτινους» μοτοσικλετιστές). Η σκληροπυρηνική ΚΤΜ αποφάσισε για λόγους εμπορικούς να βάλει κι άλλο νερό στο κρασί της και να γίνει πιο mainstream σε μια ακριβή μα άκρως ανταγωνιστική κατηγορία.

Οι μηχανικοί της βρέθηκαν, έτσι, αντιμέτωποι με την πρόκληση να κατασκευάσουν το πιο δυνατό, πιο ελαφρύ, πολυπρόσωπο και ευέλικτο travel enduro που μπορούσαν.

Μετά από 120.000 εργατοώρες δημιουργικού παροξυσμού σε όλα τα τμήματα έρευνας και εξέλιξης της KTM γεννήθηκε το νέο 1190 Adventure: 150 ίπποι από 230 κιλά (γεμάτο) σε ένα σύνολο που εντυπωσιάζει τόσο με τις supersport επιδόσεις όσο και με την ευκολία και την πολυχρηστικότητά του.

Ο χαρακτηρισμός «κοριτσίστικο» που χρησιμοποίησα σε μια προσπάθειά μου να περιγράψω την εξωφρενικά φιλική και ευπροσάρμοστη σε διάφορες συνθήκες, γούστα και καπρίτσια συμπεριφορά του νέου 1190 Adventure, αρχικά ήγειρε αντιρρήσεις από το πιο «άκαμπτο» τμήμα του ανδρικού κοινού.

Αφενός επειδή ο παραλληλισμός έρχεται καταρχήν σε αντίθεση με τη γυναικεία ιδιοσυγκρασία (που μόνο εύκολη δεν τη λες) αφετέρου η KTM από μόνη της αποτελεί μια άτυπη μονάδα μέτρησης αρρενωπότητας.

Το δε προηγούμενο μοντέλο, 990 Adventure, φορτωμένο με την τεχνογνωσία και την αίγλη από τις 11 νίκες στο Rally Dakar (ο υπέρτατος αγώνας αντοχής ανθρώπων και μηχανών) συνιστούσε τεκμήριο ανδρειοσύνης.

Ο όρος στον οποίο κατέφυγα, ωστόσο, δεν επιχειρεί να μειώσει τον «ανδρισμό» αλλά να αναδείξει τον «πολιτισμό» που εκπέμπει το νέο «ασφάλτινο» Adventure σε σχέση με την απερχόμενη γενιά.

Μιλάμε για αλλαγή νοοτροπίας. H KTM, η οποία μέχρι πρότινος αντιστεκόταν συνειδητά και σθεναρά στα όποια ηλεκτρονικά βοηθήματα (εκτός από το ABS) ή τις πολυτέλειες, προίκισε το 1190 Adventure με έξι(!) ηλεκτρονικούς εγκεφάλους της Bosch που παρεμβαίνουν σε όλα τα βασικά συστήματα λειτουργίας της μοτοσικλέτας (συμπεριλαμβανομένων των αναρτήσεων της WP) προκειμένου να ανταγωνιστεί τα πιο «ασφάλτινα», επίσης θηριώδη travel enduro της αγοράς.

Η αρχή έγινε με την αντικατάσταση της παραδοσιακής ντίζας γκαζιού του 990 Adventure από ένα state-of-the-art σύστημα ride-by-wire (ηλεκτρονικό γκάζι) μέσω του οποίου όλη αυτή η «macho» δύναμη παρέχεται ομαλά και προβλέψιμα σε ολόκληρο το εύρος των στροφών (με προτίμηση στις χαμηλές και μεσαίες) μέσω τεσσάρων διαφορετικών χαρτογραφήσεων.

H επιλογή «Sport» δίνει πρόσβαση και στους 150 ίππους με πιο «αργή» την παρέμβαση του ΜΤC (traction control) για οριακή οδήγηση στις στροφές.

Η «Street» αξιοποιεί και αυτή την ισχύ των 150 ίππων αλλά με πιο «βελούδινο» τρόπο και πλήρη παρέμβαση των ηλεκτρονικών.

Η «Off-road» και η «Rain» «κόβουν» 50 ίππους ενώ η πρώτη ρύθμιση συνοδεύεται και από απεργοποιημένο το ABS στον πίσω τροχό.

Μέσω ενός εύχρηστου πολυδιακόπτη στην αριστερή μανέτα ο οδηγός επιλέγει όχι μόνο αυτές αλλά και πολλές άλλες ρυθμίσεις που έχουν να κάνουν με το traction control, το ABS και τις αναρτήσεις. Ταυτόχρονα έχει στη διάθεσή του πολύτιμες πληροφορίες κατάστασης λειτουργίας και ταξιδιού.

Με τόσες διαθέσιμες επιλογές, δεν αγοράζεις τελικά μόνο μία μοτοσικλέτα στην τιμή των 15.990 ευρώ αλλά πολλές. Αποφασίζεις το πρωί τι μοτοσικλέτα θέλεις να οδηγήσεις σήμερα, φορτώνεις το ανάλογο «πρόγραμμα» στο on board computer και την έχεις!

Ο εκσυγχρονισμός αυτός, ωστόσο, δεν παραγκωνίζει την παράδοση της ΚΤΜ: το 1190 Adventure είναι σοφιστικέ αλλά όχι εκλεπτυσμένο. Μπορεί το ήσυχο (κατά πολλούς «φλώρικο») παρουσιαστικό του να μην κραυγάζει την εσωτερική του δύναμη αλλά η περιώνυμη αγριάδα της KTM είναι όλη εδώ.

Ο ξερός ήχος, ο κραδασμός του θηριώδους 2-κύλινδρου LC8, η τάση όχι να σου μακραίνει τα χέρια στο άνοιγμα του γκαζιού αλλά να σηκώνεται προς τον ουρανό, με το σώμα να κάνει αυθόρμητα μια κίνηση προς τα εμπρός για να ισορροπήσει.

Το wheelie control δεν θα το αφήσει να σηκωθεί πάνω από 30 πόντους, το «έξυπνο» γκάζι δεν θα επιτρέψει το highsiding στην περίπτωση που υπερβάλλεις στο άνοιγμα το γκαζιού στην έξοδο της στροφής. Σκέφτεται πριν από εσένα για εσένα. Μετράει την κλίση της μοτοσικλέτας το χειρισμό του δεξιού γκριπ και ψεκάζει ανάλογα.

Τα φρένα είναι τόσο αποτελεσματικά και προοδευτικά που αρκεί το ένα δάχτυλο στη μανέτα. Καθώς είναι και συνδυασμένα (πατώντας το μπροστινό ενεργοποιείται και το πίσω) το πίσω φρένο είναι τελικά απαραίτητο μόνο στο χώμα και για πλασαρίσματα με απενεργοποιημένο το ABS.

Η μανέτα του συμπλέκτη είναι «βουτυρένια». Οι αλλαγές ταχυτήτων βελούδινες. Ο μονόδρομος συμπλέκτης, η συνεργασία πλαισίου-αναρτήσεων, τα Continental ελαστικά και η ουδέτερη συμπεριφορά των φρένων που δεν αλλάζουν τη γραμμή της μοτοσικλέτας ακόμη και στην καρδιά της στροφής, μετατρέπουν το 1190 Adventure σε πραγματικό εργαλείο οδηγικής απόλαυσης στα στροφιλίκια.

Το εκρηκτικής ιδιοσυγκρασίας 1190 Adventure εμπνέει εμπιστοσύνη κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες και προσαρμόζεται αξιοθαύμαστα στις οδηγικές συνήθειες του εκάστοτε αναβάτη.

Το πληθωρικό γκάζι, πάντως, είναι διαθέσιμο παντού! Τα 1.200 κ.εκ. δεν αστειεύονται. Είσαι με 6η ταχύτητα, στα 180 χ.α.ω. και κοντά στις 6.500 σ.α.λ., ανοίγεις γενναία το γκάζι και θαρρείς ότι είσαι στις μεσαίες της 3ης. Επιταχύνει άμεσα και εντυπωσιακά. Οι προσπεράσεις γίνονται παιχνίδι ακόμη και με φουλ φορτίο σε ανηφορική κλίση.

Αν και με το 1190 Adventure μπορείς να κινηθείς με ρυθμούς superbike, δύσκολα ξεπερνάς (τουλάχιστον με αέρα) τα 205+ στην ευθεία αφού παρά το στάνταρ σταμπιλιζατέρ τιμονιού και τον, όσο γίνεται, αεροδυναμικό της σχεδιασμό δεν παύει να είναι μια πανύψηλη, ογκώδης μοτοσικλέτα με αρχοντική θέση οδήγησης.

Κι αν ανήκεις στην ράτσα των προικισμένων οδηγών και θελήσεις να αναμετρηθείς τόσο με τις δυνάμεις σου όσο και με την ωμή δύναμη της μοτοσικλέτας, μπορείς! Οι ηλεκτρονικοί μπαμπούλες απενεργοποιούνται εντελώς. Αυτό είναι ίσως το πιο σπουδαίο συγκριτικό πλεονέκτημα του 1190 Αdventure σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Το μόνο που μπορεί σε «προσγειώσει» είναι ο σκεπτικισμός αναφορικά με την αξιοπιστία των ηλεκτρονικών συστημάτων: «Κι αν μπλοκάρουν όλα αυτά στο ταξίδι, τι θ’απογίνω;». Ωστόσο, τα όποια τεχνοφοβικά σύνδρομα, ακόμη και τα πιο βάσιμα, δεν είναι ικανά να σταματήσουν την εξέλιξη.

Η KTM είναι μια sui generis μάρκα. Στις συνειδήσεις των απανταχού μοτοσικλετιστών την αριστοτελική ουσία της KTM αποτελεί η έλξη προς το αυθεντικό, αυτό που προσεγγίζει την ύπαρξή του με πάθος, αυτό που υποκύπτει μόνο σε «συμβιβασμούς ωριμότητας».

Οταν οδηγείς μια τέτοια μοτοσικλέτα σε διαπερνά πόθος, ανακαλύπτεις την καβαφική χαρά στην ίδια τη διαδικασία του ταξιδιού. Σημασία έχει να είσαι στο δρόμο. Οι προορισμοί λίγο σε ενδιαφέρουν. Είναι περισσότερο ενδιάμεσες στάσεις μεταξύ των ηδονικών διαδρομών.

Tο KTM1190 Adventure με μια ματιά

Κινητήρας (κ.εκ): Δικύλινδρος, υγρόψυκτος, 1.195 με ψεκασμό
Iσχύς (Ίπποι (PS)/σ.α.λ.): 148/9.500
Ροπή (Νm/σ.α.λ.): 125/9.500
Αναρτήσεις (εμπρός/πίσω): Ανεστραμμένο πηρούνι της WP ηλετρονικά ρυθμιζόμενο/Monoshock αμορτισέρ ηλετρονικά ρυθμιζόμενο
Φρένα (εμπρός/πίσω, χιλιοστά): Δυο δισκόφρενα 320 χλστ. με δαγκάνες 4 εμβόλων/Δισκόφρενο 267χλστ. με δαγκάνα 2 εμβόλων
Ελαστικά (εμπρός/πίσω): 120/70-19»/170/60-17»
Ύψος σέλας (χιλιοστά): 860-875
Βάρος (κιλά): 212 (κενό)
Ρεζερβουάρ Βενζίνης (λίτρα): 23
Τιμή: 15,990 ευρώ

auto.in.gr