Γιάννης Αδάναλης

Η συζήτηση για το νέο Panda έχει ξεκινήσει πολύ πριν το δημοφιλέστερο «μικρό» στη σύγχρονη ιστορία της Fiat περάσει στη γραμμή παραγωγής. Βλέπετε, στο σημερινό οικονομικό περιβάλλον τα αυτοκίνητα πόλης έχουν αποκτήσει μία νέα δυναμική.

Και μία νέα αποστολή, καθώς στις περισσότερες των περιπτώσεων καλούνται να υπερβούν το αστικό τους προφίλ, προσφέροντας ολοκληρωμένες μεταφορικές λύσεις.

Μόνο τυχαίο, λοιπόν, δεν είναι το γεγονός ότι το Grande Punto του 2006 ξεπέρασε σε μήκος τα τέσσερα μέτρα ή ότι το Panda του 2012 αφήνει οριστικά πίσω του το μίζερο προφίλ του «φθηνού» αυτοκινήτου πόλης, θυμίζοντας σε αρκετά σημεία το «μοδάτο» 500άρακι.

Το αυστηρό ύφος της τετράγωνης σχεδιαστικής λογικής που επιβάλλει το πεντάθυρο αμάξωμα αμβλύνεται χάρη στις στρογγυλεμένες άκρες του μπροστινού και πίσω προφυλακτήρα, ενώ η αύξηση των διαστάσεων του, σε σχέση με το προγενέστερο μοντέλο, γίνεται αισθητή πριν ακόμη πλησιάσεις σε απόσταση… βολής.

Αν εξαιρέσεις το ύψος, το οποίο περιορίστηκε κατά τρία χιλιοστά και την απόσταση που χωρίζει τον μπροστινό από τον πίσω άξονα, η οποία παρέμεινε σταθερή, τότε οι υπόλοιπες διαστάσεις του Panda αυξήθηκαν και μάλιστα σημαντικά.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το μήκος του αμαξώματος, το οποίο «κέρδισε» 11 εκατοστά φτάνοντας τα 3,65 μέτρα και το πλάτος, που με τη σειρά του αυξήθηκε κατά πέντε εκατοστά ξεπερνώντας τα 1,64 μέτρα.

Το Panda «μεγάλωσε» και ωρίμασε σχεδιαστικά -στην τρίτη κατά σειρά γενιά του δεν θα συναντήσεις τους αντιαισθητικούς, σκουρόχρωμους προφυλακτήρες- διατηρώντας παράλληλα τα πολυμορφικά χαρακτηριστικά που το καθιέρωσαν στο παρελθόν.

Στην ημίψηλη αρχιτεκτονική του αμαξώματος, άλλωστε, εξακολουθεί να «ποντάρει» το εσωτερικό, αξιοποιώντας την αύξηση των διαστάσεων του αμαξώματος και προσφέροντας τη μέγιστη δυνατή άνεση και ευρυχωρία.

Ωστόσο, πριν ακόμη φτάσεις στο σημείο να «μετρήσεις» τις μεταφορικές δυνατότητες του θαλάμου επιβατών, οι νέες σχεδιαστικές πρακτικές της ιταλικής φίρμας είναι αυτές που θα σε απασχολήσουν.

Δικαίως, καθώς οι Ιταλοί κατάφεραν να διατηρήσουν την εργονομική απλότητα του προγενέστερου Panda, ανατρέποντας παρόλα αυτά τη μονότονη εικόνα των γκρίζων πλαστικών επιφανειών.

Το τριάκτινο τιμόνι με την… χορταστική στεφάνη και τον ελλειπτικό σχεδιασμό κάνει τη διαφορά, παραδίδοντας πολύ γρήγορα τη σκυτάλη στα υπόλοιπα τμήματα του ταμπλό.

Τετραγωνίζοντας τον κύκλο, ο πίνακας οργάνων και το σύνολο των χειριστηρίων της κεντρικής κονσόλας συμβαδίζουν σχεδιαστικά, με τις χρωματικές αντιθέσεις να υπογραμμίζουν τη νεανικότητα και την φρεσκάδα που διαθέτει το εσωτερικό του μικρού Fiat.

Στη γνώριμη θέση τους (βλέπε κεντρική κονσόλα), οι διακόπτες των ηλεκτρικών παραθύρων και ο επιλογέας των ταχυτήτων εξακολουθούν να παραδίδουν μαθήματα εργονομίας, συμβάλλοντας καθοριστικά στη διαμόρφωση της ιδανικής θέσης οδήγησης.

Επίσης, το γεγονός ότι κάθεσαι ψηλά, σου επιτρέπει να διατηρείς τα πάντα υπό έλεγχο, εκμεταλλευόμενος την απρόσκοπτη… θέα προς τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα.

Ακόμη και η ποιότητα των υλικών δείχνει ικανή να υποστηρίξει το αναβαθμισμένο προφίλ του μικρού Fiat. Μπορεί τα πλαστικά στο ταμπλό να μην είναι αφρώδη, η συναρμογή τους ωστόσο είναι εμφανώς βελτιωμένη σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν του αυτοκινήτου.

Αν έλειπαν τα εξοπλιστικά παράδοξα -οι ηλεκτρικοί καθρέπτες, τα πίσω ηλεκτρικά παράθυρα και οι πλευρικοί αερόσακοι προσφέρονται προαιρετικά- τότε το υπό συνθήκες πενταθέσιο εσωτερικό του Panda θα άγγιζε την τελειότητα.

Από εκεί και πέρα ο λόγος περνά στον κινητήρα diesel των 1.248 κ.εκ. και στον τρόπο με τον οποίο το πλαίσιο επιχειρεί να αξιοποιήσει την αδιαμφισβήτητη αποδοτικότητά του.

Με 75 ίππους και 195 Nm ροπής, ο MultiJet κινητήρας δεύτερης γενιάς δεν θα δυσκολευτεί να κινήσει τα 1.035 κιλά του ιταλικού συνόλου, χωρίς αυτό να σημαίνει βέβαια ότι οι επιδόσεις θυμίζουν κάτι από το απερχόμενο Panda Sport.

Αντιθέτως, γίνεται από την πρώτη στιγμή κατανοητό ότι το ζητούμενο είναι η εξοικονόμηση καυσίμου, γεγονός που επιβάλλει πιο νωχελικούς -απ’ ότι η μέγιστη τιμή της ροπής υπόσχεται- ρυθμούς κίνησης.

Στην ίδια λογική κινείται και το σύστημα start&stop, το οποίο ανήκει στον βασικό εξοπλισμό και διατηρεί -λίγο έως πολύ- τη διστακτικότητα που παρουσιάζει η λειτουργία του στις μέχρι σήμερα γνωστές προτάσεις του ιταλικού ομίλου.

Τέλος, το μηχανικό κιβώτιο των πέντε σχέσεων περνά μάλλον απαρατήρητο, χωρίς να προβληματίζει με την κλιμάκωσή του αλλά και χωρίς να ενθουσιάζει με την αίσθηση του επιλογέα.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι το Panda ανταποκρίνεται με χαρακτηριστική ευκολία στις υποχρεώσεις του εντός πόλης. Με λίγη παραπάνω προσοχή η κατανάλωση καυσίμου μπορεί να διατηρηθεί ακόμη και κάτω από τα 5,0 λίτρα/100 χλμ., ενώ η ευελιξία που προσφέρει το σύστημα διεύθυνσης και συγκεκριμένα ο κύκλος στροφής των 9,3 μέτρων συνυπογράφει το αστικό προφίλ του αυτοκινήτου.

Παράλληλα, η βελτιωμένη ακρίβεια του ηλεκτρικά υποβοηθούμενου τιμονιού και τα αναβαθμισμένα χαρακτηριστικά λειτουργίας της ανασχεδιασμένης ανάρτησης των μπροστινών τροχών, δημιουργούν τις προϋποθέσεις ώστε το νέο Panda να φανεί αντάξιο των υψηλών, ομολογουμένως, προσδοκιών.

Διαθέτοντας έναν κινητήρα που μπορεί να υποστηρίξει την παρουσία του στο εθνικό ή το επαρχιακό δίκτυο, το δημοφιλές Fiat δεν θα δυσκολευτεί να σε μεταφέρει με ασφάλεια και σχετική άνεση από το σημείο Α στο σημείο B.

Παρόλα αυτά, η ακαμψία του πλαισίου εξακολουθεί να διαθέτει περιθώρια βελτίωσης, καθώς οι κραδασμοί που προκαλούν οι έντονες ανωμαλίες του οδοστρώματος περνούν με ευκολία στο εσωτερικό.

Αντιθέτως, οι κλίσεις του αμαξώματος -σε οριακές συνθήκες παραμένουν αυξημένες- δεν πρόκειται να προβληματίσουν τον οδηγό, παρά το γεγονός ότι το ESP ανήκει -ανεξαρτήτως έκδοσης- στον προαιρετικό εξοπλισμό, κοστίζοντας 350 ευρώ.

Συμπερασματικά το Panda παραμένει μία από τις πιο ολοκληρωμένες προτάσεις της κατηγορίας του. Οι αυξημένες σε σχέση με τον ανταγωνισμό διαστάσεις, η πλούσια γκάμα εκδόσεων και κινητήρων, καθώς και οι ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές (από 9.306 ευρώ για τη βενζινοκίνητη έκδοση των 69 ίππων συνυπολογίζοντας το όφελος απόσυρσης και την επιπλέον έκπτωση των 500 ευρώ) του δίνουν τον πρώτο λόγο και ταυτόχρονα την ευκαιρία να ακολουθήσει το πετυχημένο εμπορικό παράδειγμα των προκατόχων του.

auto.in.gr