Μουσικός διάλογος Ανατολής και Δύσης μεταξύ του ουτίστα Σιμόν Σαχίν και του Κοντσέρτο του με τον σολίστα, πολυοργανίστα και μουσικού Βασίλης Αγροκώστας ο οποίος θα αποδώσει – σε πρώτη παρουσίαση – το έργο του Δ. Μαραγκόπουλου (παραγγελία του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών) με λύρα, σουραύλι αλλά και τη φωνή του. Μαζί τους συμπράττει η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ υπό τη διεύθυνση του Βλαδίμηρου Συμεωνίδη.
*»Μελίτα Γκαμπές» είναι ένα μεγάλο τρίγωνο στη Μεσόγειο, σημείο αναφοράς για τα μετεωρολογικά δελτία της ναυσιπλοΐας. Ταύρος Δέλτα Κρουσέιντ, Μελίτα Γκαμπές και άλλες μυθικές ονομασίες είχαν διεγείρει τη φαντασία μου από μικρό παιδί… ακούγοντας τα δελτία καιρού.
Δημήτρης Μαραγκόπουλος

Ο σπουδαίος Παλαιστίνιος ουτίστας Σιμόν Σαχίν με το Κοντσέρτο του για ούτι και το Κοντσέρτο-Σουίτα για λύρα, παραδοσιακά όργανα και φωνή «Μελίτα Γκαμπές» του σύγχρονου συνθέτη Δημήτρη Μαραγκόπουλου συναντώνται στο «φυσικό τους χώρο»: σε ελληνικό έδαφος – σταυροδρόμι πολιτισμών με μακραίωνη ιστορία – στο πλαίσιο της Σειράς Γέφυρες του Μεγάρου Μουσικής που επί σειρά ετών σηματοδοτεί τη συνύπαρξη διαφορετικών μουσικών «σχολών».

Μέσα από μία συναυλία που συνιστά μία από τις ελάχιστες ελληνικές πρωτοβουλίες για τη σύνδεση των παραδοσιακών οργάνων με τον κόσμο της συμφωνικής ορχήστρας και μουσικής, μια σπάνια ηχητική εμπειρία που αντικατοπτρίζει τον διαρκή μουσικό διάλογο Ανατολής και Δύσης.

O βιρτουόζος ουτίστας κι ένας από τους σημαντικότερους Άραβες συνθέτες της γενιάς του, πασίγνωστος για την ανυπέρβλητη τεχνική και τη μελωδική επινοητικότητά του, υπόσχεται να συναρπάσει τους ακροατές του ερμηνεύοντας ο ίδιος ένα έργο που μεταπηδά από τον παραδοσιακό ήχο στην τζαζ και την κλασική δυτική μουσική. Να σημειώσουμε, ότι ο μοναδικός αυτός καλλιτέχνης είχε σαγηνεύσει το κοινό του Μεγάρου όταν είχε συμμετάσχει με το συγκρότημα του Qantara, στο ‘Aφιέρωμα στο ούτι’ που είχε διοργανώσει η Σειρά Γέφυρες, τον Νοέμβριο του 2005.

Το Κοντσέρτο-Σουίτα για λύρα, παραδοσιακά όργανα και φωνή «Μελίτα Γκαμπές», όπως και πολλά άλλα έργα του Δημήτρη Μαραγκόπουλου στο παρελθόν, διερευνά και καλλιεργεί το μουσικό διάλογο Ανατολής-Δύσης, ακολουθώντας ένα «ενστικτώδες Όραμα Ήχων» και μια «φυσική διάθεση σύνδεσης της ελληνικής παράδοσης με άλλους μουσικούς πολιτισμούς». Το συγκεκριμένο ωστόσο επιχειρεί μια «επιπλέον κίνηση αφού εντάσσει τη λύρα – κυρίως – σ’ ένα έργο απολύτως συμφωνικό και σύγχρονο», όπως ο ίδιος σημειώνει.
Το αρχαϊκό αυτό όργανο με τις εκπληκτικές τεχνικές και εκφραστικές δυνατότητες «στέκεται εδώ αιφνιδιαστικά ισότιμα δίπλα και απέναντι σε μια μεγάλη συμφωνική ορχήστρα, σ’ έναν καθαρά σολιστικό ρόλο όπου τα κουρδίσματα, τα ηχοχρώματα, το ύφος, το ήθος και η διάθεση των δύο διαφορετικών κόσμων, της Δύσης και της Ανατολής, αλληλεπίδρασαν πολλαπλασιαστικά». Ο τίτλος του έργου (από τον ομώνυμο τόπο της Μεσογείου, μέρος του «τριγώνου Ταύρος-Δέλτα Κρουσέιντ-Μελίτα Γκαμπές» που αποτελεί σημείο αναφοράς για τα μετεωρολογικά δελτία της ναυσιπλοΐας) καταδεικνύει και την πρόθεση του συνθέτη να ανοίξει «ισότιμο διάλογο» με την παγκόσμια μουσική κουλτούρα φωτίζοντας «δρόμους απρόβλεπτους και θαυματουργούς».

Πολλά και διαφορετικά είναι τα στοιχεία που καθορίζουν και τη συνθετική δομή του Κοντσέρτου για Ούτι και Ορχήστρα σε ντο ελάσσονα του Σάιμον Σαχίν, ένα έργο που συνταιριάζει τους παραδοσιακούς ρυθμούς (παλαιστινιακούς ή ινδιάνικους σκοπούς) με τον ορχηστρικό ήχο της κλασικής ευρωπαϊκής μουσικής και της αμερικάνικης τζαζ. Η επιθυμία του Σαχίν να συνθέσει μια ορχηστρική σύνθεση για ούτι – κεντρικό όργανο των παραδοσιακών συνόλων της αραβικής μουσικής αλλά και συνοδευτικό των σόλο ερμηνευτών – χρονολογείται από μικρή ηλικία όταν εντρύφησε, σε χρόνο παράλληλο, στον κόσμο της αραβικής αλλά και της δυτικοευρωπαϊκής μουσικής. «Το Κοντσέρτο για Ούτι αποτυπώνει στις νότες του ένα μεγάλο μέρος του ταξιδιού μου στον κόσμο της μουσικής» αποκαλύπτει ο ίδιος.

Τιμές εισιτηρίων: €6 ,50 (Φοιτητικά) – 11,00 – 20.00 – 28,00 και 40 € (Διακεκριμένη Ζώνη).

Διαβάστε επίσης
Σιμόν Σαχίν Βιογραφικό

Βασίλης Αγροκώστας Βιογραφικό