Για την Toyota F1 ήταν ορατό το ενδεχόμενο αποχώρησης από τη Formula 1, στο (μέχρι σήμερα) κορύφωμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, στη βαριά ατμόσφαιρα της απόφασης της Honda, στο τέλος του 2008. Η BMW Sauber δεν σκέφτηκε ποτέ κάτι τέτοιο, ωστόσομεταξύ των δύο ομάδων υπάρχει μιακοινή συνισταμένη. Τοποθέτησαν και οι δύο τη F1 στον πυρήνα του αγωνιστικού ενδιαφέροντός τους, ανανέωσαν την πίστη τους σε αυτήκαι προχώρησαν σε αυστηρές περικοπές των προϋπολογισμών τους.


Συμμετέχουμε στο πεδίο της Formula 1 εδώ και επτά χρόνια και πιστεύω ότι αυτό έχει συμβάλλει στην ενδυνάμωση της εταιρείας μας και στις πωλήσεις των προϊόντων μας, δήλωσε ο αγωνιστικός διευθυντής της Toyota F1, Tadashi Yamashina.


Την ίδια στιγμή η ιαπωνική εταιρεία, με την επίσημη ανακοίνωσή της ότι φέτος θα αγωνίζεται στη F1, στα ιαπωνικά πρωταθλήματα Super GT (με τη Lexus) και Formula Nippon (ως προμηθεύτρια κινητήρων) και στο αμερικανικό NASCAR, επιβεβαίωσε την πίστη της στο motorsport.


Η ανακοίνωση, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι η Toyota Motor Corporation βλέπει τους αγώνες ως …ιδανικό μέσο που μεταφέρει τις εξελίξεις και τις συγκινήσεις που σχετίζονται με τα αυτοκίνητα, καθώς και ότι …ανακοινώνει τα πλάνα της να συνεχίσει να εμπλέκεται στο motorsport φέτος, παρότι είναι οικονομικά περιορισμένη από ακραίες επιχειρησιακές συνθήκες.


Παράλληλα, ο αγωνιστικός διευθυντής της BMW, Mario Theissen, σε ερώτηση αν στο παρόν οικονομικό κλίμα η επένδυση στη F1 δικαιολογείται, είπε …αναμφισβήτητα. Πέραν των περικοπών κόστους, οι οποίες θα αυξηθούν περαιτέρω στο μέλλον, αρχίσαμε να απολαμβάνουμε επιτυχίες στην πίστα.


Συνεπώς, δεν είναι μόνο οι ειδικοί μας στο marketing που υποστηρίζουν ότι η F1 είναι ένα πολύτιμο εργαλείο για τη BMW. Η Formula 1 παραμένει ο πυρήνας του αγωνιστικού μας προγράμματος. Πουθενά αλλού δεν θα βρεις τέτοιο χάρισμα να αποκαλύπτεται τόσο συχνά σε παγκόσμιο επίπεδο. Και τίποτα άλλο δεν προσφέρει μια τεχνική πρόκληση τόσο αποδοτική που να ωφελεί την έρευνα όλης της εταιρείας. Από άποψη κόστους / κέρδους, η F1 είναι πολύ θετική για εμάς.


Εξηγώντας την οικονομική πολιτική της βαυαρικής εταιρείας σχετικά με τη συμμετοχή της στη F1, o M. Theissen συνέχισε: Σήμερα η BMW ξοδεύει 40% λιγότερα χρήματα στην εμπλοκή της στη Formula 1, σε σχέση με το 2005. Τότε ήμασταν προμηθευτές κινητήρων, αλλά τώρα έχουμε τη δική μας ομάδα, φυσικά.


Σημαντικές περικοπές επιτεύχθηκαν με την αύξηση της διάρκειας ζωής του κάθε κινητήρα. Όταν η BMW επέστρεψε στη F1 το 2000, χρησιμοποιούσαμε έναν κινητήρα για τις ελεύθερες δοκιμές, τον αντικαθιστούσαμε για τις δοκιμές κατάταξης και έπειτα τοποθετούσαμε νέο κινητήρα για τον αγώνα. Σταδιακά αυτό περιορίστηκε και φέτος κάθε οδηγός θα έχει στη διάθεσή του μόνο οκτώ κινητήρες για όλη τη χρονιά.


Η σημαντική μείωση του προγράμματος δοκιμών επέφερε επιπλέον δυνατότητα περικοπών. Οι δοκιμές σε πίστες που αγωνιζόμαστε -με εξαίρεση το τριήμερο του Grand Prix- είναι απαγορευμένες μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2009. Η μόνη εξαίρεση θα είναι οι δοκιμές με νέους οδηγούς που δεν έχουν εμπειρία από τη F1, μετά το τέλος της χρονιάς. Έτσι, έχουμε συνθέσει ένα πλήρες σύνολο μέτρων για τη μείωση του κόστους.


Στην Toyota τα πράγματα ήταν λίγο πιο ακραία, ειδικά τους τελευταίους μήνες – υπό το βάρος, μάλιστα, και της οικονομικής έκθεσης της εταιρείας για το 2008. Ήταν η πρώτη χρονιά στην ιστορία της Toyota που η χρονιά έκλεισε με οικονομική ζημία. Το διοικητικό συμβούλιο μπήκε σε σκέψεις να ακολουθήσει το δρόμο της Honda.


Επανέλαβα ξανά και ξανά στις συνεδριάσεις του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας ότι δεν υπάρχει κανένας τρόπος να αποχωρήσουμε, παρότι πρέπει δραστικά να μειώσουμε τα έξοδά μας, είπε ο T. Yamashina. Προφανώς οι αρνητικές επιχειρησιακές εκθέσεις μας προκάλεσαν ορισμένες αμφιβολίες.


Οι διοικητές της εταιρείας αποφάσισαν να ακούσουν τον T. Yamashina – ο οποίος εξηγεί: Ο προϋπολογισμός μας για τη F1 μειώθηκε ξανά και ξανά σε σχέση με το πρωταρχικό του μέγεθος. Μειώθηκε εκ νέου μετά την ανακοίνωση της Honda ότι αποχωρεί από τη F1.


Και μέσα σε ένα μήνα το ποσό μειώθηκε ξανά, λόγω της τροποποίησης του στόχου κερδών της εταιρείας στο τέλος της χρονιάς. Δεν είμαι σε θέση να αναφέρω αριθμό σχετικά με τη μείωση του προϋπολογισμού της Toyota στη Formula 1, αλλά όσα χρόνια είμαι στην Toyota ποτέ δεν έχω δει τέτοιες περικοπές.


Ίσως οι μεγάλες υποσχέσεις -ακόμα και για νίκη- που άφησε στις χειμερινές δοκιμές η νέα Toyota TF109 να διορθώσουν λίγο τα πράγματα. Οι νίκες και τα αποτελέσματα είναι σημαντικά. Υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες, επίσης. Αυτή είναι μια επιχείρηση και αν δεν κάνουμε την ομάδα βιώσιμη, του χρόνου ίσως χρειαστεί να κάνουμε περαιτέρω περικοπές του προϋπολογισμού, κατέληξε ο Ιάπωνας.


auto.in.gr