Μιχάλης Κατωπόδης

Στο ερώτημα «ποιες προδιαγραφές θα πρέπει να πληρεί μία supermini πρόταση για να θεωρείται επιτυχημένη;» ξεκάθαρη απάντηση δεν υπάρχει. Ενδεικτικά θα αναφέραμε παράγοντες όπως η άνεση, η ευελιξία και η πρακτικότητα. Στην πράξη, όμως, η συγκεκριμένη κατηγορία περιλαμβάνει τόσες ολοκληρωμένες και αξιόλογες προτάσεις που, τελικά, αυτό που παίζει τον κύριο λόγο είναι η προσωπικότητα και, κατά συνέπεια, η «ποιότητα ζωής» που μπορεί να εξασφαλίσει στον οδηγό του.

Ταυτότητα
Κινητήρας:
1.390 κ.εκ.
Ισχύς:
86 ίπποι/5.000 σ.α.λ.
Ροπή:
132 Nm/3.800 σ.α.λ.
Επιτάχυνση:
0-100χλμ./ώρα σε 12,3 δλ
Τελ. ταχύτητα:
174 χλμ./ώρα
Tιμή βασικής έκδοσης:
12.590 ευρώ
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής:
13.990 ευρώ

Oλα αυτά δείχνει να τα έχει αντιληφθεί η νέα Fabia και, σε αντίθεση με την πρώτη γενιά, που αρκούταν στο να δείχνει την ευγνωμοσύνη της στη «γερμανική βοήθεια», διαθέτει πλέον τη βούληση αλλά και την ικανότητα να αποτελέσει μία πραγματικά ξεχωριστή, αυτόνομη μονάδα στη μεγάλη οικογένεια του ομίλου VW. Βασισμένη επάνω σε ένα νέο πάτωμα, το οποίο θα χρησιμοποιεί και το επόμενο VW Polo, δεν έχει μεταβάλλει ουσιαστικά τις εξωτερικές της διαστάσεις, υιοθετεί όμως το γνώριμο από το Roomster παρουσιαστικό, καθώς επίσης και δύο χαρακτηριστικές οριζόντιες γραμμές που διατρέχουν κατά μήκος το αμάξωμα. Σχεδιαστικά το αποτέλεσμα δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί εξεζητημένο, είναι όμως σίγουρα νεανικό και καλύπτει τις απαιτήσεις και των δύο φύλων.

Κάτι ανάλογο θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε και για το εσωτερικό, εάν η έκδοση της δοκιμής δεν ήταν η Sport. Ενώ οι εκδόσεις Style και Elegance χαρακτηρίζονται από μία καλαίσθητη διχρωμία του ταμπλό, στην προκειμένη περίπτωση η επιλογή ενός πιο αυστηρού -βλέπε λιτού- εσωτερικού διάκοσμου στερεί κάτι από το μοντέρνο χαρακτήρα του.

Υπέρ
Πλαίσιο/ αναρτήσεις
Ποιότητα κύλισης
Προσφερόμενοι χώροι
Κατά
Ποιότητα χρησιμοποιούμενων υλικών
Απόδοση κινητήρα χαμηλά

Τα ίδια, σε γενικές γραμμές, ισχύουν για την ποιότητα και την υφή των χρησιμοποιούμενων υλικών, που χαρακτηρίζεται απλά ικανοποιητική, καθώς επίσης για τον πίνακα οργάνων. Ο νέος, καλαίσθητος και πλήρης από άποψης ηλεκτρονικών ενδείξεων πίνακας των υπολοίπων εκδόσεων εξοπλισμού, εδώ, λάμπει δια της απουσίας του, παραχωρώντας τη θέση του σε μία παλαιότερη και σαφώς πιο απλοϊκή εκδοχή.

Αποδίδοντας, ωστόσο, τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, το δανεισμένο από το Roomster ταμπλό κάθε άλλο παρά στερείται εργονομίας και πρακτικότητας. Τα πάντα δείχνουν τοποθετημένα εκεί που θα τα αναζητήσει το χέρι του οδηγού, ενώ, επιπροσθέτως, μία σειρά από εύχρηστες θήκες για μικροαντικείμενα -διαφόρων μεγεθών- διευκολύνουν τα μέγιστα στις καθημερινές μετακινήσεις.

Η θέση οδήγησης ρυθμίζεται πλήρως, ανάλογα με το σωματότυπο του χρήστη. Ως απόρροια δε των «σπορ» χαρακτηριστικών του αυτοκινήτου, προσφέρει εξαιρετική πλευρική στήριξη, χωρίς να υπολείπεται σε άνεση.

Μιλώντας για άνεση, την ίδια άποψη μπορούν κάλλιστα να εκφέρουν και οι πίσω επιβάτες. Ο ελαφρά αυξημένος χώρος για τα πόδια, σε συνδυασμό με τα τέσσερα επιπλέον εκατοστά του εσωτερικού ύψους, αποτελούν εχέγγυα για μία απροβλημάτιστη μετακίνηση. Αυτά, μαζί με τα 300 λίτρα του χώρου αποσκευών -τιμή κορυφαία για την κατηγορία- το κατατάσσουν αυτομάτως στα καλύτερα της κλάσης του, από άποψης ευρυχωρίας.

Επιστρέφοντας στα της θέσης οδήγησης, πέρα από την καλή περιμετρική ορατότητα, ο χρήστης θα εκτιμήσει δεόντως το τριάκτινο, ηλεκτροϋδραυλικής υποβοήθησης, τιμόνι. Αυτό, καθώς διαθέτει σωστό βάρος, είναι ακριβές στους χειρισμούς και, επιπλέον, μεταφέρει ικανοποιητική πληροφόρηση στα χέρια του οδηγού.

Ανάλογα καλός σε αίσθηση είναι και ο μηχανικός επιλογέας των πέντε σχέσεων. Διαθέτοντας λογικές διαδρομές, ακρίβεια στις αλλαγές και σωστή κλιμάκωση, συνεργάζεται αρμονικά με τον κινητήρα των 1,4 λίτρων και 86 ίππων, που βρίσκεται κάτω από το καπό.

Ο τελευταίος αποτελεί την «ενδιάμεση λύση», μεταξύ αυτών των 1,2 και 1,6 λίτρων, συνδυάζοντας αποδοτικά την οικονομία καυσίμου με τις επιδόσεις. Με εξαίρεση ένα μικρό φάσμα στο κάτω μέρος των στροφών, χαρακτηρίζεται από σχετική ευστροφία, η οποία -εν μέρει- αντισταθμίζει το αυξημένο βάρος των 1.050 κιλών του συνόλου.

Απαιτώντας -θεωρητικά- 12,3 δευτερόλεπτα για τα πρώτα 100 χλμ./ώρα από στάση και επιταχύνοντας μέχρι την τελική των 174 χλμ./ώρα, πιθανότατα, δεν θα εντυπωσιάσει τους λάτρεις των επιδόσεων, δείχνει όμως απόλυτα επαρκής να καλύψει τις ανάγκες του μέσου χρήστη.

Η αίσθηση αυτή θα ενισχυθεί από τη γενικότερη οδική συμπεριφορά, που είναι ανάλογη των προσδοκιών. Μπροστά παραμένει η δοκιμασμένη και αξιόπιστη λύση των γονάτων McPherson, όπως επίσης πίσω διατηρείται ο ημιάκαμπτος άξονας, έχοντας, βεβαίως, υποστεί το κατάλληλο «fine tuning».

Τα ανωτέρω, σε συνδυασμό με το εξαιρετικά άκαμπτο πλαίσιο, προσφέρουν μία «δεμένη» αίσθηση, λειτουργώντας σχεδόν υποδειγματικά, σε όλες τις περιστάσεις. Οι κλίσεις στις στροφές είναι, σε κάθε περίπτωση, περιορισμένες, ενώ η ουδετερότητα των αντιδράσεων του αυτοκινήτου θα ενισχύσει την αίσθηση ασφάλειας του οδηγού.

Η όποια υποστροφή θα έρθει σχετικά αργά αλλά και προοδευτικά, σε βαθμό που δεν χρειάζονται ιδιαίτερες ικανότητες για τον έλεγχό της. Οσο για την έλλειψη συστήματος ελέγχου ευστάθειας -του γνωστού ESP, το οποίο προσφέρεται με επιπλέον χρέωση- κάθε άλλο παρά κάνει εμφανή την απουσία του.

Η ευστάθεια της Fabia, ακόμα και σε υψηλές ταχύτητες, παραμένει χαρακτηριστική. Το μόνο αρνητικό εδώ είναι η ελαφρά αυξημένη ηχητική υπογραφή του κινητήρα, που θα ταλαιπωρήσει κάπως τους επιβάτες κατά την κίνηση στο εθνικό οδικό δίκτυο.

Κατά τα άλλα, η ικανότητα των αναρτήσεων να φιλτράρουν αποτελεσματικά τις περισσότερες των ανωμαλιών του οδοστρώματος ενισχύει την ποιότητα κύλισης που, αντικειμενικά, κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα.

Στο «δια ταύτα», η νέα Fabia είναι σε θέση να πλασαριστεί μεταξύ των κορυφαίων προτάσεων της κατηγορίας, με βάση τον ολοκληρωμένο της χαρακτήρα, την οδική συμπεριφορά και το λογικό κόστος κτήσης που, στην προκειμένη περίπτωση, αγγίζει τα 13.990 ευρώ.

Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε εξοπλισμό ο οποίος, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει air-condition, ράδιο-CD με θύρα AUX για τη διασύνδεση με iPod και εξωτερικές μονάδες ήχου, έξι αερόσακους και ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών. Μια πιο οικονομική επιλογή αποτελεί η έκδοση Ambiente, στα ίδια κυβικά, με 12.590 ευρώ ενώ, εναλλακτικά, αρκετά συμφέρουσα κρίνεται και η ισχυρότερη έκδοση Sport των 1,6 λίτρων-105 ίππων, με κόστος 15.390 ευρώ.

Κινητήρας
Κυβισμός 1.390 κ.εκ.
Κύλινδροι 4 σε σειρά
Ισχύς (ίπποι) 86/5.000 σ.α.λ.
Ροπή (Νm) 132/3.800 σ.α.λ.
Θέση Εμπρός/εγκάρσια
Μπλοκ/κεφαλή Χυτοσίδηρος/αλουμίνιο
Τροφοδοσία Ψεκασμός πολλαπλών σημείων
Διάμετρος x διαδρομή 76,5×75,6
Βαλβίδες ανά κύλινδρο 4
Εκκεντροφόροι 2 ΕΕΚ
Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο) 61,8
Μετάδοση
Κίνηση Εμπρός
Κιβώτιο Μηχανικό πέντε σχέσεων
Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. (χλμ./ώρα) 1:3,77
1:2,10
1:1,39
1:1,03
1:0,81
Τελική σχέση διαφορικού 1:3,93
Ανάρτηση
Εμπρός Γόνατα McPherson, ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική ράβδος
Πίσω Πολλαπλοί σύνδεσμοι, αντιστρεπτική ράβδος
Φρένα
Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω Δίσκοι
ABS Ναι
Τροχοί
Διαστάσεις 6,5J X16
Υλικό Αλουμίνιο
Τύπος ελαστικών Bridgestone Turanza ER300
Ελαστικά 205/45 R16
Ρεζέρβα Ασφαλείας
Σύστημα διεύθυνσης
Τύπος Κρεμαγιέρα
Υποβοήθηση Υδραυλική
Στροφές τιμονιού 2,9
Διάμετρος στροφής 10,5 μέτρα
Διαστάσεις
Μήκος 4,205 μέτρα
Πλάτος 1,684 μέτρα
Ύψος 1,607 μέτρα
Μεταξόνιο 2,617 μέτρα
Μετατρόχιο (Ε/Π σε χιλιοστά) 1.436/1.500
Χώρος αποσκευών 450-1.780 λίτρα
Βάρος 1.155 κιλά
Αναλογία κιλών/ίππο 13,4
Κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ.)
Πόλη 8,9
Εκτός 5,6
Μέση 6,8
Ρεζερβουάρ (λίτρα) 55
Αυτονομία 808χλμ. (θεωρητική μέση)
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα 171 χλμ./ώρα
0-100χλμ./ώρα 13,0 δευτερόλεπτα

Λόγω της πολυσχιδούς προσωπικότητας του Roomster, τα μοντέλα που απαρτίζουν τον άμεσο ανταγωνισμό του κάλλιστα μπορούν να προέρχονται από διαφορετικές κατηγορίες, ανάλογα με τη σκοπιά που το εξετάζει ο επίδοξος αγοραστής. Κρίνοντας με γνώμονα τον κινητήρα, τις μεταφορικές δυνατότητες και το κόστος κτήσης επιλέξαμε μερικά από αυτά, τα οποία και παραθέτουμε.

Ford Fusion 1.4
Κυβισμός 1.388 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 80 ίπποι/5.700 σ.α.λ.
Ροπή 124 Nm/3.500 σ.α.λ.
Επιτάχυνση 14,0 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
163 χλμ./ώρα
Τιμή 12.980-15.690 ευρώ

Αν και μετράει αρκετά χρονάκια στην πλάτη του, το Fusion αποτελεί μία ενδιαφέρουσα πρόταση, κυρίως λόγω του χαμηλού κόστους κτήσης. Οι εξωτερικές διαστάσεις, η άνεση και η πολυμορφικότητα είναι ελαφρά υποδεέστερες από αυτές του Roomster. Υποδεέστερη είναι και η ισχύς του κινητήρα με τις επιδόσεις. Γενικότερα το μοντέλο της Ford δεν μπορεί να συγκριθεί ευθέως με το Skoda, εκτός ίσως από το θέμα της εξωτερικής εμφάνισης, καθώς το σχήμα του είναι σαφώς πιο ουδέτερο, ή εύπεπτο αν θέλετε, από μία μεγάλη μερίδα του κοινού

Nissan Note 1.4
Κυβισμός 1.386 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 88 ίπποι/5.200 σ.α.λ.
Ροπή 128 Nm/3.200 σ.α.λ.
Επιτάχυνση 13.1 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
165 χλμ./ώρα
Τιμή 12.990-15.590 ευρώ

Το Note δεν προσφέρει όλες αυτές τις πολυμορφικές δυνατότητες του Roomster, στην πράξη όμως είναι αρκετά πρακτικό και άνετο για τις εξωτερικές του διαστάσεις. Η ισχύς και οι επιδόσεις που εξασφαλίζει είναι ευθέως ανάλογες του μοντέλου της Skoda, με τον κινητήρα των 1,4 λίτρων να δείχνει ελαφρά πιο ζωντανός χαμηλά. Στον τομέα της παθητικής ασφάλειας έχει αξιολογηθεί με 4 αστέρια. Η τιμή του κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα, η ποιότητα όμως των χρησιμοποιούμενων υλικών δείχνει ελαφρά υποδεέστερη

Opel Meriva 1.4
Κυβισμός 1.364 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 90 ίπποι/5.600 σ.α.λ.
Ροπή 125 Nm/4.000 σ.α.λ.
Επιτάχυνση 13,8 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
168 χλμ./ώρα
Τιμή 14.690-17.190 ευρώ

Ελαφρά μικρότερο από το Roomster, το Meriva προσφέρει και αυτό δυσανάλογα μεγάλους χώρους για τις διαστάσεις του. Χάρη στο σύστημα FlexSpace το μικρό πολυμορφικό της Opel μεταβάλλει εύκολα την εσωτερική του διαμόρφωση, προσφέροντας μάλιστα και τη δυνατότητα αναδίπλωσης των πίσω καθισμάτων με σκοπό τη δημιουργία ενός επίπεδου, ενιαίου χώρου φόρτωσης. Ενώ η οδική του συμπεριφορά είναι, σε γενικές γραμμές, ανάλογη με εκείνη του Roomster, οι επιδόσεις του είναι ελαφρά υποδεέστερες. Αντίστοιχα το κόστος κτήσης είναι κατάτι υψηλότερο, ενώ η παθητική του ασφάλεια έχει βαθμολογηθεί με 4 αστέρια, έναντι 5 του μοντέλου της Skoda

auto.in.gr