Μιχάλης Κατωπόδης

Πολλά λέγονται και ακόμα περισσότερα γράφονται το τελευταίο διάστημα για την συγκεκριμένη κατηγορία. Οι καταλήξεις του στιλ GTI, OPC και RS ολοένα και πληθαίνουν, πλημμυρίζοντας την αγορά με μοντέλα ειδικών προδιαγραφών, όλα με κινητήρες άνω των 200 ίππων. Από αυτό τον αναβρασμό δεν θα μπορούσε να λείπει η Ford, η οποία άργησε μεν, είναι όμως έτοιμη να ανακτήσει το χαμένο έδαφος χάρη στο νέο Focus ST, το ισχυρότερο Focus που έχει κατασκευάσει ποτέ.



Η διαπίστωση αυτή έχει από μόνη της βαρύνουσα σημασία, καθώς η συνολική ισχύς των 225 ίππων όχι μόνο δεν έχει σχέση με τους 170 ίππους του προηγούμενου ST αλλά ξεπερνά ακόμη και τους 215 του, περιορισμένης παραγωγής, RS! Αυτό εν γνώση της εταιρίας, καθώς η σειρά RS παραμένει γι΄ αυτή κάτι το ξεχωριστό, μία έκδοση προσανατολισμένη αποκλειστικά για σπορ χρήση, με τεχνολογία και ικανότητες ανώτερες του ανταγωνισμού.


Το παρασκήνιο πίσω από αυτή την απόφαση -παρότι δεν το παραδέχεται επισήμως- έχει να κάνει με την αναθεώρηση των προτεραιοτήτων της. Ετσι, όταν κυκλοφορήσει το νέο Focus RS θα διαθέτει περισσότερους από 300 ίππους και τετρακίνηση! Ναι, σωστά διαβάσατε, ο στόχος πλέον είναι τα Subaru Impreza STI και Mitsubishi Lancer Evo IX και όχι τα… ταπεινά VW Golf R32 και Opel Astra OPC.



Αφού λοιπόν ξεκαθαρίσαμε τη διαφορά μεταξύ ST και RS, ας επιστρέψουμε στο προκείμενο. Διαθέτοντας ένα αξιόλογο όχημα-φορέα, καθώς και τεράστια τεχνογνωσία από τον χώρο των αγώνων, οι μηχανικοί της Ford έδωσαν στο δημιούργημά τους ένα ξεχωριστό χαρακτήρα, ικανό να προσφέρει οδηγική απόλαυσή, χωρίς ωστόσο να υστερεί στο θέμα της ευχρηστίας και της άνεσης.



Το πρώτο βήμα έγινε με την υιοθέτηση ενός πεντακύλινδρου υπερτροφοδοτούμενου συνόλου των 2,5 λίτρων από την Volvo, ενώ ακολούθησαν οι, κατά 30% σκληρότερες αναρτήσεις, μία πιο άκαμπτη αντιστρεπτική για τον πίσω άξονα, καθώς και κάποιες δομικές ενισχύσεις του αμαξώματος.



Η διαφοροποίηση του ST από τις συμβατικές εκδόσεις, φυσικά, δεν περιορίζεται εδώ αλλά έχει να κάνει και με άλλες, οπτικές παρεμβάσεις. Οι κύριες διαφορές εστιάζονται στην επανασχεδιασμένη μάσκα εμπρός, τους ευμεγέθεις τροχούς των 18 ιντσών, την αεροτομή και τις διπλές απολήξεις της εξάτμισης. Οι πιο διαβασμένοι θα παρατηρήσουν ακόμα την τοποθέτηση των πλευρικών φλας στους καθρέφτες, αφού στην αρχική τους θέση βρίσκονται πλέον τα σχετικά λογότυπα.



Σημαντικές αλλαγές έχει δεχτεί και το εσωτερικό, εντός του οποίου πρωτοστατούν τα εξαιρετικά μπάκετ καθίσματα της Recaro και ο καλαίσθητος πίνακας με τις ενδείξεις του συστήματος λίπανσης και πίεσης του turbo, επάνω στο ταμπλό. Η οροφή είναι αποκλειστικά σκουρόχρωμη, ενώ εκτεταμένη είναι η χρήση μετάλλου στα πεντάλ, το τριάκτινο τιμόνι, τον επιλογέα των ταχυτήτων, το χειρόφρενο και αρκετές ακόμη επιφάνειες.



Ολα αυτά προϊδεάζουν θετικά τον οδηγό, ο οποίος βομβαρδίζεται επιπλέον από τον βαρύ, επιβλητικό ήχο του κινητήρα. Πέρα από τα άφθονα αποθέματα δύναμης που τον χαρακτηρίζουν σε όλο το φάσμα των στροφών, ο τελευταίος φέρει μία ειδικά σχεδιασμένη εισαγωγή, ώστε να παράγει την ανάλογη ηχητική υπόκρουση.


Οι 225 ίπποι του μηχανικού συνόλου δεν δυσκολεύονται ιδιαίτερα με τα 1.317 κιλά -1.362 για την πεντάθυρη έκδοση- του αυτοκινήτου. Αντιθέτως, με επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε μόλις 6,8 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 241 χλμ./ώρα, οι επιδόσεις του Focus ST κρίνονται άκρως ανταγωνιστικές, σύμφωνα με τα δεδομένα της κατηγορίας.



Το χαμήλωμα του αμαξώματος κατά 1,5 εκατοστό, σε συνεργασία με τη μελετημένη ρύθμιση των αναρτήσεων και τα 225/40 R18 ελαστικά προσφέρουν μία οδική συμπεριφορά που απέχει από το να χαρακτηριστεί απόλυτη, είναι όμως αρκετή για να φέρει το χαμόγελο στο πρόσωπο του οδηγού.



Η κρεμαγέρα είναι κοντύτερη κατά 8%, σε σχέση με αυτές των συμβατικών εκδόσεων. Έτσι το τιμόνι είναι όσο κοφτερό χρειάζεται και παράλληλα προσφέρει την απαραίτητη πληροφόρηση στα χέρια του οδηγού. Όσο για το σύστημα πέδησης, τέσσερις αεριζόμενοι δίσκοι, διαμέτρου 32 εκατοστών εμπρός και 28 εκατοστών πίσω, εγγυώνται -σε συνεργασία με τα ABS, EBD και EBA- την άμεση και ασφαλή επιβράδυνση του οχήματος, ακόμα και από ταχύτητες που προσεγγίζουν την τελική του αυτοκινήτου.



Το νέο ST έχει τα φόντα να κινηθεί ταχύτατα σε κάθε είδους δρόμο, ακόμα και στην πίστα, με απόλυτη ασφάλεια. Οι αντιδράσεις του είναι, σχεδόν, ουδέτερες σε κάθε περίπτωση ενώ επικουρικά επεμβαίνει και το πολύ καλό και γρήγορο ESP, το οποίο ωστόσο παρέχει τη δυνατότητα απενεργοποίησης σε όσους επιλέξουν να στηριχθούν στις ικανότητές τους.



Σε αντιδιαστολή, δε, με τους ανταγωνιστές του, δεν έχει θυσιάσει την άνεση και την ποιότητα κύλισης στο βωμό της απόλυτης αίσθησης. Η πολύωρη παραμονή στο εσωτερικό του δεν είναι απαραίτητα εξοντωτική για τους επιβάτες, όπως σε κάποιες άλλες προτάσεις του είδους, πράγμα που το κάνει κατάλληλο για καθημερινή χρήση.



Το Focus ST αναμένεται να κυκλοφορήσει στην αγορά γύρω στα τέλη Ιανουαρίου, με πλούσιο εξοπλισμό και τιμή που ξεκινά από τις 28.550 ευρώ για την τρίθυρη έκδοση. Η πεντάθυρη θα κοστίζει κάτι παραπάνω, και πάλι όμως η τιμή είναι απόλυτα λογική, αν σκεφτεί κανείς τις επιδόσεις, το χαρακτήρα και τις δυνατότητες του.

auto.in.gr