36

Τρία μη επανδρωμένα αεροσκάφη, που πέταξαν πάνω από την Αρκτική κοντά στην Αλάσκα, μετέδωσαν σημαντικές πληροφορίες για τις μετεωρολογικές συνθήκες και τη διάβρωση των ακτών στην ευαίσθητη αυτή περιοχή.

Οι αποστολές των ρομποτικών σκαφών, τα οποία είναι γνωστά με την ονομασία αεροβολίδες (aerosondes), οργανώθηκαν από το Πανεπιστήμιο του Κολοράντο στο Μπούλντερ και διήρκεσαν από τις 8 έως τις 20 Απριλίου.


Οι αεροβολίδες, βάρους περίπου 15 κιλών και μήκους ενός μέτρου, είναι εξοπλισμένα με όργανα τηλεμετρίας που καταγράφουν τη θερμοκρασία, την υγρασία και την ταχύτητα των ανέμων, όπως αναφέρει στο ScienceDaily η επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας και καθηγήτρια Αεροναυπηγικής Μηχανικής Τζούντιθ Κέρι. Φέρουν επίσης ψηφιακές κάμερες, οι οποίες χρησιμοποιούνται για την εκτίμηση της διάβρωσης των ακτών, που πιθανώς σχετίζονται με την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας βόρεια του Αρκτικού Κύκλου.


«Θέλουμε να χαρτογραφήσουμε τις μεταβολές των πάγων κατά μήκος των ακτών, προκειμένου να καταγράψουμε τις συνθήκες την άνοιξη, προτού ο πάγος αρχίσει να σπάει. Μελετούμε παράλληλα πώς ενδεχόμενες κλιματικές αλλαγές θα επηρεάσουν τη ζωή και τις συνήθειες των τοπικών πληθυσμών των Εσκιμώων» εξηγεί η Κέρι.


Τα ρομποτικά αεροσκάφη μπορούν με τέσσερα λίτρα καυσίμου να διανύσουν απόσταση μεγαλύτερη από 2.500χλμ. και να προσπελάσουν περιοχές που εγκυμονούν κινδύνους για τα επανδρωμένα αεροπλάνα. Θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και για άλλου είδους περιβαλλοντικές μελέτες, όπως η παρακολούθηση πετρελαιοκηλίδων και η έρευνα για την άγρια πανίδα.


Τα τρία σκάφη που χρησιμοποιήθηκαν στις αποστολές στην Αρκτική, κόστους 35.000 δολαρίων το καθένα, κατασκευάστηκαν από την αμερικανική εταιρεία Aerosonde North America Inc. Το Πανεπιστήμιο του Κολοράντο έχει, ωστόσο, κατασκευάσει τρεις ακόμη αεροβολίδες, οι οποίες δοκιμάζονται τώρα σε εργαστήρια της εταιρείας Recreational Equipment Inc., προκειμένου να λυθεί το πρόβλημα του σχηματισμού πάγου πάνω στις πτέρυγες, υπεύθυνο για την καταστροφή δύο σκαφών το 1999.


Το ερευνητικό πρόγραμμα, το οποίο χρηματοδοτείται από το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών των ΗΠΑ, αναμένεται να οδηγήσει στη δημιουργία αεροσκαφών που θα μπορούν να πετούν ακόμη και μέσα σε τυφώνες και να αποστέλλουν δεδομένα στα οποία οι ερευνητές δεν είχαν πρόσβαση μέχρι σήμερα.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ