36

Έρευνα μεταξύ μαθητών του δημοτικού στη Βρετανία και την Αυστραλία αποκαλύπτει ότι πολλά παιδιά δεν ενθουσιάζονται με την ιδέα να ασχοληθούν με τις θετικές επιστήμες, επειδή βλέπουν τους επιστήμονες ως «εκκεντρικούς μεσήλικες που ποτέ δεν διασκεδάζουν». Οι ερευνητές θεωρούν ότι η εικόνα που διαμορφώνουν τα παιδιά για τις επιστήμες μέχρι την ηλικία των 11 ετών είναι καθοριστική για το επάγγελμα που θα θελήσουν να ακολουθήσουν και για το λόγο αυτό επινόησαν μία σειρά από νέες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, που ίσως μπορούν να αλλάξουν την εικόνα αυτή.

Εκπαιδευτικοί του SCIcentre, του Εθνικού Κέντρου για την Αρχική Εκπαίδευση Δασκάλων Επιστημών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Βρετανίας, εξέτασαν τις απόψεις 4.000 παιδιών στο Λέστερ της Βρετανίας και στο Περθ της Αυσταλίας, όπως αναφέρει το BBC.


Όταν τους ζητήθηκε να σχεδιάσουν έναν επιστήμονα, οι περισσότεροι μαθητές ηλικίας 8-9 ετών ζωγράφισαν ένα λευκό άνδρα με γένια, περίεργα μαλλιά, γυαλιά και λευκή μπλούζα εργαστηρίου, αποκαλύπτει η δρ. Τίνα Τράβις, διευθύντρια του SCIcentre και καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Λέστερ.


Τα αγόρια σχεδίαζαν πάντα άνδρες επιστήμονες και τα κορίτσια πολύ σπάνια ζωγράφιζαν γυναίκες. Επίσης, ο μεσήλικας άνδρας επιστήμονας που είχαν στο μυαλό τους τα παιδιά ήταν απαραίτητα και λευκός ακόμα και για τους μαύρους ή Ασιάτες μαθητές.


Οι εκπαιδευτικοί προειδοποιούν ότι η εικόνα που έχουν για τους επιστήμονες οι μαθητές εδραιώνεται μέχρι την ηλικία των 11 ετών και δεν μπορεί να αλλάξει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.


Η δρ. Τράβις θεωρεί ότι η μάλλον λανθασμένη εικόνα που έχουν οι μαθητές για τους επιστήμονες οφείλεται στις τηλεοπτικές εκπομπές με τους «τρελούς επιστήμονες», καθώς και στην προτεραιότητα που δίνει το εκπαιδευτικό σύστημα στα φιλολογικά μαθήματα έναντι των επιστημονικών.


Για το λόγο αυτό, επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Λέστερ επινόησαν νέες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των μαθητών. Στοχεύουν αφενός στο να κάνουν πιο διασκεδαστικά τα επιστημονικά μαθήματα και αφετέρου στο να συμπεριλάβουν στα φιλολογικά μαθήματα αναφορές στην επιστήμη.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ