in.gr > The Good Life > Culture Live > Τhe Simpsons: Το φαινόμενο, η αναρχία, το θεώρημα του Φέρμα και η αποθέωση της πιπίλας στο Χάρβαρντ – «Κίτρινος πυρετός»
Τhe Simpsons: Το φαινόμενο, η αναρχία, το θεώρημα του Φέρμα και η αποθέωση της πιπίλας στο Χάρβαρντ – «Κίτρινος πυρετός»
36 χρόνια μετά την λάθος πρεμιέρα του 1989 οι The Simpsons εξακολουθούν να μη σατιρίζουν απλώς την πραγματικότητα, αλλά να τη διαμορφώνουν μέσα από μια σχεδόν μεταφυσική διορατικότητα
Για πολλούς, η πρεμιέρα των Simpsons το 1989 δεν ήταν απλώς μια τηλεοπτική στιγμή, αλλά το σημείο μηδέν μιας πολιτιστικής επανάστασης που ξεκίνησε από ένα λάθος στον προγραμματισμό για να κατακτήσει την παγκόσμια συνείδηση. Μάλλον έχουν δίκιο καθώς μέσα από το κίτρινο δέρμα και τις δυσλειτουργικές σχέσεις της οικογένειας από το Σπρίνγκφιλντ, ο Ματ Γκρέινινγκ κατάφερε να προσφέρει την πιο διεισδυτική ανατομία της σύγχρονης κοινωνίας που είδαμε ποτέ στη μικρή οθόη.
Η πρεμιέρα των Simpsons το 1989 ήταν ένα λάθος του προγραμματισμού που κατέληξε να συγκεντρώσει 26,7 εκατομμύρια θεατές, αλλάζοντας τη μοίρα του δικτύου Fox αλλά και της τηλεόρασης γενικότερα γιατί, αλήθεια, η 17η Δεκεμβρίου 1989 δεν προμηνυόταν ως μια ιστορική ημερομηνία.
Οι δημιουργοί των Simpsons βρίσκονταν σε κατάσταση πανικού, καθώς το αρχικό animation του πρώτου επεισοδίου ήταν τόσο κακής ποιότητας που κρίθηκε ακατάλληλο για προβολή.
Η πρεμιέρα αναβλήθηκε και το χριστουγεννιάτικο ειδικό επεισόδιο Simpsons Roasting on an Open Fire (Οι Simpsons ψήνονται σε σιγανή φωτιά), που κανονικά θα προβαλλόταν όγδοο στη σειρά, επιστρατεύτηκε εσπευσμένα για να σώσει την παρτίδα. Παρά το γεγονός ότι οι χαρακτήρες ήταν ακόμα ακατέργαστοι, ο ενθουσιασμός για το τηλεοπτικό φαινόμενο ήταν καταιγιστικός.
Για τους μελετητές της τηλεοπτικής ιστορίας, οι Simpsons χωρίζονται πλέον σε δύο μεγάλες περιόδους: τη Χρυσή Εποχή των πρώτων δέκα ετών και όλα όσα ακολούθησαν.
Μετά την πρώτη δεκαετία της απόλυτης κριτικής και λαϊκής κυριαρχίας, η σειρά κατηγορήθηκε ότι «πήδηξε τον καρχαρία», ένας όρος που περιγράφει τη στιγμή που μια σειρά καταφεύγει σε ακρότητες για να διατηρήσει το ενδιαφέρον, υιοθετώντας εξωφρενικά σενάρια όπως η σεξουαλική παρενόχληση από ένα πάντα ή η εμφάνιση των τζόκεϊ ως δολοφονικών ξωτικών.
Μέσα στα χρόνια ο Χόμερ έγινε πιο σκληρός και λιγότερο συμπαθής, ενώ ο Νεντ Φλάντερς περιορίστηκε σε μια καρικατούρα θρησκευτικού φανατισμού, γεννώντας τον όρο Φλαντερισμός.
Όποια και αν είναι όμως η ερμηνεία του τηλεοπτικού φαινομένου, οι Simpsons έφεραν την επανάσταση στην τηλεόραση με ιογενή ορμή κίτρινου πυρετού.
Αυτό που κράτησε τη σειρά ζωντανή στην παγκόσμια συνείδηση δεν ήταν μόνο το χιούμορ της, αλλά η σχεδόν τρομακτική ικανότητά της να προβλέπει το μέλλον.
Από την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ μέχρι την ανακάλυψη του σωματιδίου Χιγκς και την εξαγορά της Φοξ από την Ντίσνεϊ, οι Simpsons απέδειξαν ότι η σάτιρά τους βασίζεται σε μια βαθιά κατανόηση των κοινωνικών και πολιτικών μηχανισμών.
Προφητείες και θεωρίες συνωμοσίας
Η ικανότητα των σεναριογράφων να διαβάζουν το μέλλον έχει γεννήσει αμέτρητες θεωρίες. Ήδη από το 2000, η σειρά προέβλεψε την προεδρία του Ντόναλντ Τραμπ, παρουσιάζοντας τη Λίζα να κληρονομεί ένα οικονομικό χάος.
Το 1998, μια πινακίδα προμήνυε την εξαγορά της 20th Century Φοξ από την Ντίσνεϊ, μια κίνηση που ολοκληρώθηκε σχεδόν είκοσι χρόνια μετά. Οι αναφορές στον ιό Έμπολα το 1997 και η περιγραφή της ελληνικής οικονομικής κρίσης το 2012, όπου η χώρα εμφανιζόταν προς πώληση στο eBay, ενίσχυσαν το μυστήριο γύρω από τις πηγές πληροφόρησης της σειράς. Ακόμη και το σκάνδαλο των παρακολουθήσεων της NSA περιγράφηκε με ακρίβεια στην ταινία των Simpsons το 2007, έξι χρόνια πριν τις αποκαλύψεις του Έντουαρντ Σνόουντεν.
Η τεχνολογική διορατικότητα δεν σταμάτησε εκεί, καθώς τα έξυπνα ρολόγια έκαναν την εμφάνισή τους στο Σπρίνγκφιλντ ήδη από το 1995. Η ανατριχιαστική οπτική αναφορά στην καταστροφή της Παναγίας των Παρισίων το 2007 και η πρόβλεψη της μοίρας του Κινγκς Λάντινγκ στο Παιχνίδι των Θρόνων το 2017, άφησαν τους τηλεθεατές άναυδους.
Επιπλέον, η επιστημονική ακρίβεια της σειράς επιβεβαιώθηκε με την πρόβλεψη του βραβείου Νόμπελ για τον Μπένγκτ Χολμστρεμ και την αναφορά σε έναν ιό από την ανατολή που θύμιζε την πανδημία του 2020. Όλα αυτά οδηγούν πολλούς να αναρωτιούνται αν οι δημιουργοί είναι μέλη μυστικών εταιρειών ή χρονοταξιδιώτες, αν και η πιο λογική εξήγηση παραμένει η υψηλή ακαδημαϊκή μόρφωση της συγγραφικής ομάδας.
Σπρίνγκφιλντ, η χαρά του ακαδημαϊκού
Είναι ακριβώς αυτή η πυκνότητα αναφορών που οδήγησε τα κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου, όπως το Χάρβαρντ και το Μπέρκλεϊ, να εντάξουν τη σειρά στα προγράμματα σπουδών τους.
Ακαδημαϊκοί φιλοσοφίας αναλύουν τον ηθικό σχετικισμό του Χόμερ και μαθηματικοί εξετάζουν τις σύνθετες εξισώσεις που κρύβονται σε τυχαία πλάνα, αποδεικνύοντας ότι το Σπρίνγκφιλντ είναι ένα πνευματικό οικοδόμημα με πολλά επίπεδα ανάγνωσης.
Η αναγνώριση των Simpsons ως ακαδημαϊκού αντικειμένου ξεκίνησε ήδη από τη δεκαετία του ’90, με το Μπέρκλεϊ να προσφέρει επίσημο μάθημα για τη σχέση της σειράς με τη φιλοσοφία.
Το 2001, η έκδοση του έργου «The Simpsons and Philosophy: The D’oh! of Homer» σημείωσε τεράστια επιτυχία, φέρνοντας τις θεωρίες του Νίτσε, του Καντ και του Λοκ σε άμεση αντιπαραβολή με τις περιπέτειες της Λίζα και του Χόμερ.
Μία από τις πιο συναρπαστικές πτυχές αφορά τις θετικές επιστήμες. Πολλοί από τους σεναριογράφους κατέχουν διδακτορικούς τίτλους στα μαθηματικά και τη φυσική. Ο Σάιμον Σίνγκ στο βιβλίο του «The Simpsons and Their Mathematical Secrets», αποκαλύπτει πώς η σειρά έχει ασχοληθεί με το Τελευταίο Θεώρημα του Φερμά, τους πρώτους αριθμούς, ακόμα και με την πρόβλεψη της μάζας του μποζονίου του Χιγκς δεκαέξι χρόνια πριν από την επίσημη ανακάλυψή του στο CERN.
Στο πεδίο της κοινωνιολογίας, θεωρούνται το απόλυτο εργαλείο για την κατανόηση της μεταμοντέρνας οικογένειας. Ακαδημαϊκοί όπως ο Πολ Κάντορ έχουν αναλύσει τη σειρά ως μια κριτική στον συγκεντρωτισμό, ενώ θεολόγοι έχουν γράψει εκτενώς για τη θρησκευτικότητα στο Σπρίνγκφιλντ, καθώς είναι από τις ελάχιστες σειρές που δείχνουν μια οικογένεια να πηγαίνει τακτικά στην εκκλησία.
Ψηφιακή αναγέννηση
Στο κατώφλι του 2026, οι Simpsons βιώνουν μια αναπάντεχη αναγέννηση. Μετά από μια μακρά περίοδο στασιμότητας, οι τελευταίες σεζόν χαρακτηρίζονται από ένα νέο δημιουργικό θάρρος.
Η σειρά πειραματίζεται με διαφορετικά στιλ animation, όπως η πρόσφατη μεταφορά του Σπρίνγκφιλντ σε αισθητική anime εμπνευσμένο από το Death Note, και αγκαλιάζει τη meta-κωμωδία με έναν τρόπο που κλείνει το μάτι στην ιστορία της.
Παρόλο που η παραδοσιακή τηλεθέαση έχει υποχωρήσει, η κυριαρχία τους στο Disney+ δείχνει ότι η οικογένεια Simpsons έχει καταφέρει να μεταπηδήσει επιτυχημένα στην ψηφιακή παντοκρατορία. Οι νέες γενιές ταυτίζονται με τη μοντέρνα, γυαλιστερή εκδοχή της σειράς, εξασφαλίζοντας τη συνέχεια.
Καθώς η σειρά ξεπερνάει τα 800 επεισόδια, η αποχώρηση ιστορικών φωνών, όπως της Πάμελα Χάιντεν, υπενθυμίζει ότι τίποτα δεν διαρκεί για πάντα. Παράλληλα, η εισαγωγή νέων συνεργατών όπως η Λίντσεϊ Λόχαν υπενθυμίζει ότι ουδείς αναντικατάστατος.
Η πρεμιέρα της 36ης σεζόν, η οποία σατίρισε το ίδιο το τέλος της σειράς με την εμφάνιση του Κόναν Ο’Μπράιαν, έδειξε ότι οι Simpsons έχουν την αυτογνωσία να γελούν με τη δική τους θνητότητα.
Πολλοί ειδικοί, όπως η Λίντια Χικς, υποστηρίζουν ότι οι σεναριογράφοι παίρνουν ξανά ρίσκα, αποδεικνύοντας ότι η σειρά εξελίσσεται σε κάτι νέο και μεταμοντέρνο, προσελκύοντας ένα κοινό που αναζητά την ουσία πίσω από το κίτρινο χρώμα.
Αθάνατα αρχέτυπα
Πίσω από το κίτρινο δέρμα και τα τέσσερα δάχτυλα, οι χαρακτήρες κρύβουν την πιο βαθιά ανάλυση της ανθρώπινης φύσης.
Στο κέντρο στέκει ο Χόμερ, ένας παγκόσμιος αντι-ήρωας που ενσαρκώνει τη λαίμαργη και οκνηρή πλευρά της εργατικής τάξης. Η ιδιοφυΐα του έγκειται στην αιώνια αισιοδοξία του παρά την παροιμιώδη ανικανότητά του. Για τους μελετητές του φαινομένου ο Χόμερ είναι ο σύγχρονος Οδυσσέας που επιβιώνει από τα πάντα, θυμίζοντάς μας ότι η ευτυχία βρίσκεται στην απλή αγάπη.
Αν ο Χόμερ είναι το χάος, η Μαρτζ είναι η δύναμη που το συγκρατεί. Με το μπλε ψηλό μαλλί και τη βραχνή φωνή, αποτελεί τον ηθικό πυλώνα, μια μελέτη πάνω στην υπομονή και την εσωτερική πάλη ανάμεσα στο καθήκον και την αυτοπραγμάτωση.
Ο Μπαρτ, το πρόσωπο μιας ολόκληρης επανάστασης με την ατάκα «φάε το σορτσάκι μου», παραμένει ο παρεξηγημένος δημιουργικός νους που διοχετεύει την ενέργειά του σε φάρσες, συμβολίζοντας την περίοδο της ζωής όπου οι περιορισμοί υπάρχουν για να παραβιάζονται.
Η αδελφή του, η Λίζα, είναι ο πνευματικός φάρος. Χορτοφάγος και βουδίστρια, ενσαρκώνει την αγωνία του διανοούμενου σε μια επιφανειακή κοινωνία, λειτουργώντας ως η ηθική πυξίδα της σειράς.
Τέλος, η μικρή Μάγκι παραμένει ο πιο αινιγματικός χαρακτήρας. Παρά τη σιωπή της, έχει σώσει τη ζωή του πατέρα της και έχει αντιμετωπίσει τον κύριο Μπερνς, αποδεικνύοντας ότι η πιο σωστή αντίδραση στο παράλογο είναι συχνά ένας απλός ήχος από μια πίπιλα.
Ματ Γκρέινινγκ, ο αρχιτέκτονας ενός παραλόγου κόσμου
Πίσω από όλα βρίσκεται ο δημιουργός, ο αναρχικός σκιτσογράφος που έφτιαξε μια αυτοκρατορία ως σχόλιο για τη ζωή. Πριν ο Ματ Γκρέινινγκ σχεδιάσει βιαστικά την οικογένεια σε έναν διάδρομο αναμονής το 1987, ήταν ένας σκεπτικιστής καλλιτέχνης που προσπαθούσε να επιβιώσει στο Λος Άντζελες.
Η πορεία του δεν ήταν στρωμένη με ροδοπέταλα. Εργάστηκε ως οδηγός λεωφορείου και δημοσιογράφος, ενώ δημιουργούσε το κόμικ Life In Hell (Ζωή στην Κόλαση).
Αυτό το σκοτεινό έργο τράβηξε την προσοχή του Τζέιμς Μπρουκς, ο οποίος διέκρινε τη μοναδική ικανότητα του Γκρέινινγκ να αποτυπώνει την ανθρώπινη τραγωδία μέσα από το γέλιο.
Η γέννηση των Simpsons συνέβη όταν ο Γκρέινινγκ, φοβούμενος μη χάσει τα δικαιώματα του κόμικ του, σχεδίασε μέσα σε λίγα λεπτά μια νέα οικογένεια με τα ονόματα των συγγενών του.
Η απόφασή του για το κίτρινο χρώμα ήταν μια ιδιοφυής κίνηση μάρκετινγκ για να σταματάει το ζάπινγκ των τηλεθεατών. Η απλότητα του σχεδίου επέτρεψε στη σειρά να επικεντρωθεί στη σάτιρα και το σενάριο. Παρά την επιτυχία, ο Γκρέινινγκ δημιούργησε επίσης το Futurama και το Disenchantment, αποδεικνύοντας ότι η δημιουργική του φλόγα παραμένει ζωντανή.
Σήμερα, θεωρείται ένας από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς, έχοντας τιμηθεί με δεκάδες Emmy. Μας έμαθε ότι δεν υπάρχει τίποτα πιο ιερό από το να γελάς με τον εαυτό σου και ότι, στο τέλος της ημέρας, όλοι είμαστε λίγο «κίτρινοι», παλεύοντας να βρούμε την ευτυχία σε έναν παράλογο κόσμο.
Και μάλλον, όλοι, ανεξαρτήτως χρώματος, αγαπάμε τα ντόνατ.