Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2025
weather-icon 21o
Άγγελος, διάβολος, Ανίτα Έκμπεργκ: Η πικρή ζωή & o φτωχικός θάνατος μιας ντίβας

Άγγελος, διάβολος, Ανίτα Έκμπεργκ: Η πικρή ζωή & o φτωχικός θάνατος μιας ντίβας

Μούσα του Φελίνι, ερωμένη του Τζιάνι Ανιέλι και μια αιώνια ονείρωξη της μεγάλης οθόνης, η Ανίτα Έκμπεργκ έζησε ως ντίβα και πέθανε ως άπορη

Η Ανίτα Έκμπεργκ ήταν το αρχέτυπο της σεξοβόμβας. Σαγήνη και υπερβολή, η σεξοβόμβα από το Μάλμε της Σουηδίας που απαθανάτισε ο Φεντερίκο Φελίνι στο εμβληματικό του La Dolce Vita ήξερε να σκανδαλίζει, δεν γνώριζε όμως ότι θα πέθαινε φτωχή και ξεχασμένη από ένα κόσμο που κάποτε την αποθέωνε.

Τραγική ηρωίδα του κόσμου του θεάματος η Ανίτα Έκμπεργκ σκανδάλισε τον κόσμο, τρόμαξε τον Πάπα και εν τέλει έγινε όμηρος της εικόνας της. Αυτής που ακόμη λάμπει στην οθόνη όταν υποδύθηκε την Αμερικανίδα σταρ Σίλβια Ρανκ, στην ανεπανάληπτη αριστουργηματική ταινία του Φελίνι.

Ο αστικός μύθος θέλει τον Φελίνι να συναντά τη Σουηδέζα ηθοποιό το 1959 στην Πιάτσα ντι Σπάνια, έναν χρόνο πριν από την πρεμιέρα της περίφημης ταινίας, που σάρωσε στις Κάννες και γνώρισε πολλές τιμές, μεταξύ των οποίων και το Όσκαρ κοστουμιών.

Στη συνάντηση τους ο σκηνοθέτης έμεινε άναυδος, σχεδόν αποχαυνωμένος μόλις την είδε από κοντά.

View this post on Instagram

A post shared by WHOOPSEE (@whoopsee.it)

Η Έκπμπεργκ έμοιαζε με έναν «πανίσχυρο πάνθηρα, μια λέαινα περήφανη για την καλή της υγεία» είχε εξομολογηθεί σε συνεργάτες του.

Η αχαλίνωτη, καθάρια σεξουαλικότητα της Ανίτα Έκμπεργκ του έδωσε έμπνευση και η σκηνή ανθολογίας της ταινίας στην Φοντάνα ντι Τρέβι -αυτή που γυρίστηκε μία παγωμένη νύχτα του Μαρτίου- έφερε ως άλλη αναδυόμενη Αφροδίτη από τη Σκανδιναβία, την Ανίτα Έκμπεργκ σε πρώτο πλάνο.

Όπως θέλει ο μύθος, ακόμη και ο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, ήδη μεθυσμένος από τα δεκάδες ποτά που είχε πιει νωρίτερα, τρέκλιζε μπροστά στο θέαμα και τη σεξουαλικότητα της ντίβας που είχε αποπλανήσει τον κινηματογράφο μια νύχτα σε ένα σιντριβάνι.

«Ποια είσαι Σίλβια;»

Στο ασπρόμαυρο φιλμ, η αριστοτεχνική φωτογραφία του Οτέλο Μαρτέλο ανέδειξε τη σεξουαλικότητα της, αλλά η Έκμπεργκ δεν είχε μόνο γενναίο σε δόσεις σεξ απίλ της.

Από την πρώτη σκηνή της ταινίας, στο αεροδρόμιο της Ρώμης, όπου δημοσιογράφοι και φωτορεπόρτερ συνωστίζονται για να υποδεχθούν την Αμερικάνα star στη σουίτα της στο ξενοδοχείο, όπου απαντά σε ερωτήσεις δημοσιογράφων (ανάμεσα τους και ο Μαστρογιάνι) η Ανίτα Έκμπεργκ έδωσε πίσω στην κάμερα, αυτό που απαιτήθηκε. Ήταν ένα γοητευτικό αιλουροειδές, μια γυναίκα που μπορούσε να δαιμονίσει τους πάντες γύρω της.

«Ποια είσαι Σίλβια; Είσαι τα πάντα, η Εύα, η πρώτη γυναίκα στη γη, άγγελος, διάβολος, μάνα, αδελφή, ο ωκεανός…» θα της πει ο Μαστρογιάνι. Η Έκμπεργκ ήταν όλα αυτά, μέχρι που η μαύρη στράπλες τουαλέτα ξεχάστηκε, το πλούσιο στήθος της έγινε μια παλιά ιστορία και τα πλατινένια μαλλιά της αφέθηκαν στη φθορά του χρόνου.

Δέκα χρόνια από το θάνατό της (πέθανε στις 11 Ιανουαρίου 2015), η Ανίτα Έκμπεργκ είναι μάλλον λησμονημένα αλλά εξακολουθεί να είναι ένα σύμβολο των κορυφαίων στιγμών της κινηματογραφίας και συνάμα, μία γλυκόπικρη υπενθύμιση για το σινεμά των μεγάλων δημιουργών, των σπουδαίων ταινιών και βεβαίως της dolce vita -εντός και εκτός οθόνης.

Από το Μάλμε, στο Χόλιγουντ & τις ηδονές του μαστιγώματος

Γεννημένη στο Μάλμε της Σουηδίας στις 29 Σεπτεμβρίου του 1931, η Αντίτα Έκμπεργκ ήταν το έκτο από τα οκτώ παιδιά μίας αυστηρής προτεσταντικής οικογένειας.

Η ομορφιά της, θαρραλέα και προκλητική, την έφερε στον κόσμο της μόδας ως μοντέλο στην εφηβεία της και το 1950 θα στεφθεί Μις Σουηδία.

Το εισιτήριο για τις ΗΠΑ είχε εκδοθεί, η Έκμπεργκ θα διεκδικήσει τρόπαιο στον διαγωνισμό Μις Υφήλιος στο Ατλάντικ Σϊτι και θα ακούσει τη συμβουλή της Αϊλίν Φορντ, τη γυναίκα θρύλο του μόντελινγκ, που της έμαθε να σουφρώνει τα χείλη της εφόσον δεν γνώριζε τη γλώσσα.

View this post on Instagram

A post shared by @oldvintage.vibes

«Μην ανησυχείς, όλα τα καλά μοντέλα μοιάζουν με ψάρια σήμερα», της είχε πει. Η Έκμπεργκ χάνει τον τίτλο αλλά κερδίζει την προσοχή των κινηματογραφικών παραγωγών του Χόλιγουντ.

Ο συνδυασμός ομορφιάς και ταλέντου τη φέρνει δίπλα σε καθιερωμένα ονόματα. Τζον Γουέιν, Τζέρι Λιούις, Ντιν Μάρτιν, Χένρι Φόντα και Φρανκ Σινάτρα αλλά οι δημοσιογράφοι την αντιπαθούν αποκαλώντας την Ανίτα Άισμπεργκ (σσ. παγόβουνο).

Ο τελευταίος, γνωστός γυναικοκατακτητής, θα συνάψει σχέση μαζί της, ενώ θα ακολουθήσουν και έρωτες με τους Τάιρον Πάουερ, Έρολ Φλιν, Γκάρι Κούπερ και Γιουλ Μπρίνερ που λέγεται ότι τη μύησε στην ηδονή του μαστιγώματος, .

Η σχέση της με τον δισεκατομμυριούχο, παραγωγό ταινιών, αλλά με αρκετά προβλήματα και ψυχική διαταραχή, Χάουαρντ Χιουζ, θα την τρομάξει.

Ο τίτλος του περιοδικού Time που ήδη από τα χρόνια της στις ΗΠΑ ως δεύτερη Μέριλιν Μονρόε, το 1955, την είχε ορίσει ως «Αμαρτία και Σουηδία», αναγορεύοντάς την σε σύμβολο της νέας απελευθερωμένης σεξουαλικά Σκανδιναβίας είχε καθιερώσει την Ανίτα Έκμπεργκ στο διεθνές τζετ σετ ενώ η Χρυσή Σφαίρα που είχε κερδίσει για το Πόλεμος και Ειρήνη του Κινγκ Βίντορ (μια υπερπαραγωγή που την καθιέρωσε δίπλα στους Χένρι Φόντα, Βιτόριο Γκάσμαν, Μελ Φερέρ και Όντρεϊ Χέπμπορν) δεν άφηναν περιθώρια για να αμφισβητήσεις αυτή τη ντίβα του βορρά.

Σκληροί έρωτες, κακοποιητικοί γάμοι

Η Ανίτα Έκμπεργκ κάνει τον πρώτο της γάμο το 1956 με τον Βρετανό ηθοποιό Άντονι Στιλ που τη χτυπούσε και είχε σπάσει ακόμη και τα πόδια του σκύλου της).

Μετά παντρεύτηκε έναν ακόμη άνδρα που την εκμεταλλεύτηκε. Ο δεύτερος γάμος της το 1963 με τον σχεδόν άγνωστο ηθοποιό Ρικ βαν Νάτερ της κόστισε σε χρήμα και περιουσία.

Ο Νάτερ που παρίστανε τον αυστριακό ευγενή έπεισε την Άκμπεργκ να επενδύσουν σε επιχείρηση ενοικίασης αυτοκινήτων. Μέτρησαν μόνο ζημίες. Δώδεκα χρόνια μετά τον χωρίζει λέγοντας:

«Άδειασε τρεις τραπεζικούς λογαριασμούς μου. Έκλεψε τη θαλαμηγό μου, το εξωλέμβιο σκάφος μου. Έκλεψε τη βίλα μου και όλα τα αντικείμενα τέχνης, ασημικά και έπιπλα. Είχα ένα φορτηγό πλοίο στη Σιγκαπούρη. Το έκλεψε κι αυτό», είχε πει.

Μετά τον οποίο εγκατέλειψε δώδεκα χρόνια μετά και θα γίνει η ερωμένη του ισχυρού της ιταλικής βιομηχανίας.

Η Αντίτα Έκμπεργκ γίνεται η δεύτερη γυναίκα στη ζωή Τζιάνι Ανιέλι, με τον οποίο διατήρησε ερωτική σχέση για χρόνια, παρότι αυτός ήταν παντρεμένος και δεν υπήρχε περίπτωση να πάρει διαζύγιο.

«Τι καθάρματα έχω συναντήσει στη ζωή μου;» είχε αναρωτηθεί σε συνέντευξη της κοντά στη δύση της ζωής της.

Η Έκμπεργκ όμως δεν μιλούσε για τον ισχυρό playboy και αφεντικό της Fiat Τζιάνι Ανιέλι, ακόμη και αν την είχε βάλει να καθίσει γυμνή πάνω στο γραφείο του για να σκανδαλίσει επιχειρηματίες φίλους του μετά από ξενύχτι.

Άπορη ντίβα

Αν και το Dolce Vita την καθιέρωσε στις οθόνες και τις ονειρώξεις πολλών, η Ανίτα Έκμπεργκ δεν κατάφερε ποτέ να ξεπεράσει την εικόνα μιας σεξοβόμβας που επινόησε ο Φελίνι.

Ως μία από τις πιο σέξι γυναίκες στην ιστορία του κινηματογράφου από το περιοδικό Empire, η Ανίτα Έκμπεργκ προσπάθησε να καθιερωθεί ως κάτι περισσότερο από μια χυμώδη και επιβλητική Σουηδέζα.

View this post on Instagram

A post shared by FilofLife (@filoflife)

Κάτοικος Ιταλίας πια, η Έκμπεργκ κυκλοφορεί στη Ρώμη με μια Ferrari και έκανε επιθέσεις στους παπαράτσι που ήταν στημένοι έξω από το σπίτι της, με τόξο και βέλη.

Συμμετέχει σε ευρωπαϊκές παραγωγές έχοντας γυρίσει την πλάτη της στο Χόλιγουντ, και κάνει την τελευταία εμφάνιση της στον κινηματογράφο το 1998, στην κωμωδία «Ο Κόκκινος Νάνος» του βέλγου Ιβάν Λε Μουάν, παίζοντας μια ξεπεσμένη ντίβα.

Μετά από 50 χρόνια πορείας στο σινεμά η Ανίτα Έκμπεργκ θα αποσυρθεί από τον κινηματογράφο που την ερωτεύθηκε και θα πεθάνει πάμφτωχη στη Ρώμη, έπειτα από επιπλοκές χρόνιων ασθενειών.

Η επικαιρότητα θα θυμηθεί ξανά το όνομα της το 2011, όταν μετά από ένα ατύχημα με το σκύλο της, η Ανίτα Έκμπεργκ που κάποτε ήταν και έμπνευση για την ηδονική Γλυκιά Ζωή νοσηλεύτηκε το 2011 στο νοσοκομείο ως άπορη.

Η κηδεία της θα γίνει στη Λουθηρανική-Ευαγγελική εκκλησία της ιταλικής πρωτεύουσας, ενώ τα λείψανά της θα μεταφερθούν στη γενέτειρά της, στη Σουηδία, σύμφωνα με επιθυμία της.

«Δεν ξέρω αν υπάρχει παράδεισος ή κόλαση, αλλά σίγουρα η κόλαση θα είναι πιο ευχάριστη» είχε πει σε συνέντευξη της η γυναίκα που στην άφιξη της στη Ρώμη το 1958, προκάλεσε δημοσιεύματα με τίτλους «ο αριθμός των λόφων της πόλης αυξήθηκε από επτά σε εννέα» και έκανε τον Πάπα να τη χαρακτηρίσει «κίνδυνο για την κυκλοφορία».

Γλυκόπικρη ζωή με επίλογο δέκα χρόνια πριν, η Ανίτα Έκμπεργκ είναι πάντα η Σίλβια στο σιντριβάνι, ένας μύθος και ως τέτοιος, ψέμα.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ & The Telegraph

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2025
Απόρρητο