Splash! Από την Πάμελα Άντερσον στη Ζάχα Χαντίντ, το Μουσείο Design γιορτάζει έναν αιώνα κολύμβησης
Από το επιδραστικό για την ποπ κουλτούρα μαγιό της Πάμελα Άντερσον στο πρώτο Ολυμπιακό μετάλλιο κολύμβησης το Design Museum του Λονδίνου αποθεώνει έναν αιώνα βρεγμένης ιστορίας
Από την τηλεόραση στον αθλητισμό, η κολύμβηση είναι κομμάτι του πολιτισμού μας. Αυτό θέλει να αναδείξει η έκθεση του Design Museum του Λονδίνου.
Με τίτλο Splash! και σε επιμέλεια της Amber Butchart, η έκθεση συγκεντρώνει αναφορές και καταγράφει επιρροές της κολυμβητικής κουλτούρας στον πολιτισμό του σήμερα.
Η έκθεση του Design Museum στην Kensington High Street της πόλης -το μουσείο ιδρύθηκε το 1989 από τον εμβληματικό σχεδιαστή και εστιάτορα Sir Terence Conran- θέλει να αποτυπώσει έναν αιώνα κολύμβησης και στιλ, βουτώντας κάτω από την επιφάνεια για να αναδείξει την πολιτιστική σημασία της κολύμβησης.
«Εξετάζοντας την κουλτούρα της κολύμβησης μέσα από το σχεδιαστικό πρίσμα εξερευνούμε μια σειρά εξελισσόμενων ιδεών σχετικά με το πώς ζήσαμε από τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι σήμερα, από υλικά και κατασκευή μέχρι αναψυχή, ταξίδια, επιδόσεις, ευεξία και περιβάλλον»
Η επιμελήτρια Amber Butchart -γνωστή ως παρουσιάστρια της σειράς του BBC, A Stitch in Time- συγκέντρωσε μια συναρπαστική συλλογή που ξεπερνά κατά πολύ την απλή μόδα, εξερευνώντας πώς ο σχεδιασμός της κολύμβησης αντανακλά ευρύτερες κοινωνικές αλλαγές.
Από το θρυλικό κόκκινο μαγιό στο Baywatch της Πάμελα Άντερσον μέχρι ένα από τα παλαιότερα σωζόμενα μπικίνι, η έκθεση θα παρουσιάσει πάνω από 200 αντικείμενα που χαρτογραφούν την εξέλιξη των μαγιό και την αγάπη της χώρας για το νερό τον περασμένο αιώνα εδώ και ένα αιώνα.
Από την έκρηξη των ανοιχτών πισινών στις αρχές του 20ου αιώνα έως την τάση του Mermaidcore της δεκαετίας του 2020 η έκθεση θα εξερευνήσει τον concept της κολύμβησης σε ποικίλες προεκτάσεις.
Οι επισκέπτες μπορούν να περιμένουν να δουν τα πάντα αναφέρει το Design Museum.
Από ένα μάλλινο ριγέ μαγιό του 1933 στο αμφιλεγόμενο LZR Racer, ένα μαγιό τόσο προηγμένο τεχνολογικά που απαγορεύτηκε επειδή παρείχε αθέμιτα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στους Ολυμπιακούς αγώνες και το λεπτομερές αρχιτεκτονικό μοντέλο του Ολυμπιακού Σταδίου Κολύμβησης που επινόησε η starchitect Ζάχα Χαντίντ για τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Λονδίνο το 2012.
Μπικίνι, speedo και μετάλλια
Πέρα από το χαρακτηριστικό κόκκινο μαγιό της Πάμελα Άντερσον από τις εμφανίσεις της στο σόου του Baywatch το 1992 έως το 1997 -έκθεμα που δανείστηκε το μουσείο από το BikiniARTmuseum στη γερμανική πόλη Bad Rappenau- στην έκθεση θα παρουσιαστεί ένα από τα πιο παλιά μπικίνι που δημιουργήθηκαν ποτέ.
Το μπικίνι έκανε πρεμιέρα τον Ιούλιο του 1946, όταν ο Γάλλος μηχανικός και σχεδιαστής Λουί Ρεάρ το παρουσίασε σε υπαίθρια επίδειξη μόδας στο Παρίσι.
Πήρε το όνομά του από την Ατόλη Μπικίνι στα νησιά Μάρσαλ, όπου έγιναν οι πρώτες δοκιμές ατομικής βόμβας, με τις εκρήξεις των οποίων παρομοιάστηκε η έκρηξη ενθουσιασμού που προκλήθηκε στο κοινό όταν έιδε τη νέα πρόταση μαγιό φορεμένη από τη χορεύτρια Μισελίν Μπερναρντινί.
Άλλη θεματική είναι η εξέλιξη των αντρικών μαγιό. Ένα από τα παλαιότερα που θα εκτεθούν θα είναι ένα ριγέ μάλλινο μαγιό του 1933 από την εταιρεία Bukta και είναι δάνειο από το Αρχείο Ανδρικών Ενδυμάτων του Westminster στο Πανεπιστήμιο του Westminster.
Δέκα Speedos -από τη δεκαετία του 1980 μέχρι σήμερα- θα αφηγηθούν την εξέλιξη του μοντέλου υπενθυμίζοντας τη φιγούρα του Πίτερ Τράβις, το σχεδιαστή που επηρέασε δραστικά την καθιέρωση τωνν μαγιό-σλιπ Speedo όταν τη δεκαετία του 1960 πρότεινε σχέδια που αναδείκνυαν το αντρικό σώμα.
Ένα από τα παλαιότερα αντικείμενα της έκθεσης θα είναι το χρυσό Ολυμπιακό μετάλλιο που απονεμήθηκε στην κολυμβήτρια Λούσι Μόρτον για τηνν επίδοση της στα 200 μέτρα πρόσθιο στους Αγώνες του Παρισιού το 1924, και έγινε η πρώτη Βρετανίδα που κέρδισε σόλο Ολυμπιακό τίτλο στην κολύμβηση.
Τεχνική, υλικά, και σκανδαλώδες ρεκόρ
Η έκθεση Splash! θα ρίξει φως στις εξελίξεις της τεχνολογίας κλωστοϋφαντουργίας, τις καινοτόμες προτάσεις που πήγαν τα μαγιό μπροστά (όπως ένα μάλλινο μαγιό Jantzen της δεκαετίας του 1930 με πλάτη σε σχήμα Υ σχεδιασμένο για βελτίωση της ταχύτητας ή ένα μαγιό της δεκαετίας του 1960 από Bri-Nylon σχεδιασμένο από την ολυμπιονίκη κολυμβήτρια Judy Grinham) και θα μας υπενθυμίσει το σκανδαλώδες και αμφιλεγόμενο μαγιό LZR Racer.
H FINA απαγόρευσε τα μαγιό από πολυουρεθάνη, LZR Racer, σε όλες τις διοργανώσεις από το 2010, καθώς τα πλεονεκτήματα που προσέφερε θεωρήθηκαν «τεχνικό ντόπινγκ»
Το μαγιό που θεωρείται ως ένα από τα πιο πειστικό παραδείγματα αθλητικών πλεονεκτημάτων, που μπορεί να προσφέρει η ειδική ένδυση, έγινε πρωτοσέλιδο το 2008 στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Πεκίνου όταν οι κολυμβητές που το φορούσαν έσπασαν 79 από τα 108 παγκόσμια ρεκόρ και κέρδισαν ετο 94% των χρυσών μεταλλίων της διοργάνωσης.
Σύμφωνα με τη NASA, επιστήμονες της οποίας βοήθησαν στον σχεδιασμό της, η LZR Racer μείωνε την τριβή της επιδερμίδας κατά 24% ενώ επίσης συμπίεζε το σώμα του χρήστη μειώνοντας και την αντίσταση.
Κατά συνέπεια, το παγκόσμιο κυβερνητικό όργανο FINA απαγόρευσε τα μαγιό από πολυουρεθάνη, LZR Racer, σε όλες τις διοργανώσεις από το 2010, καθώς τα πλεονεκτήματα που προσέφερε θεωρήθηκαν «τεχνικό ντόπινγκ».
Μύθοι και αρχιτεκτονικά θαύματα
Η έκθεση παρουσιάζει επίσης την αρχιτεκτονική της κολύμβησης αναδεικνύοντας την Jubilee Pool, η οποία άνοιξε στο Penzance το 1935 και είναι γνωστή για το ασυνήθιστο τριγωνικό της σχήμα.
Οι επισκέπτες θα δουν μια ταινία και υποστηρικτικό υλικό που δείχνει πώς έχει αναγεννηθεί από μια τοπική κοινότητα, συμπεριλαμβανομένης της μεταμόρφωσής της για να συμπεριλάβει την πρώτη γεωθερμική πισίνα θαλασσινού νερού του Ηνωμένου Βασιλείου, η οποία θερμαίνεται όλο το χρόνο.
Άλλη διάσημη πισίνα που θα πρωταγωνιστήσει είναι το London Aquatics Centre, σχεδιασμένο από τη Zάχα Χαντίντ που θεωρείται ως ένα αρχιτεκτονικό ορόσημο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2012.
Στην έκθεση θα αναδειχθεί ο ρόλος της φύσης και της λαογραφίας στην ιστορία της κολύμβησης με φωτογραφίες του Βρετανού ηθοποιού Γκλίνις Τζονς ως μια μαγευτική γοργόνα στην ταινία του 1948, Μιράντα, έως τη Halle Bailey στο εξώφυλλο του περιοδικού The Face για να προωθήσει τον ρόλο της ως Ariel στο ριμέικ του 2023 της Μικρής Γοργόνας.
Το μαγιό ως παράγοντας εξέλιξης
«Είναι απίστευτο όταν βλέπεις πως το μαγιό της Πάμελα Άντερσον από το Baywatch επηρέασε κομβικά την κουλτούρα πέρα από τη μόδα» είπε η Amber Butchart σρο Creative Boom.
«Ζω στο Margate και μεγάλωσα σε μια παραθαλάσσια πόλη. Ως ιστορικός μόδας, η κατανόηση της σχέσης μας με το νερό μέσω των σχεδίων και των ρούχων ήταν πάντα στο επίκεντρο της δουλειάς μου. Για μένα η ιστορία των μαγιό και της κολύμβησης είναι συναρπαστική».
«Αντικατοπτρίζει ευρύτερες αλλαγές στην κοινωνία τον περασμένο αιώνα, είτε πρόκειται για θέματα σωματικής αυτονομίας και δράσης είτε για το πώς περνάμε τον ελεύθερο χρόνο μας» πρόσθεσε.
«Η ιστορία της κολύμβησης είναι κάτι περισσότερο από μια απλή ιστορία αθλητισμού και αυτό είναι σαφές στη νέα μας έκθεση» είπε ο Tim Marlow, διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος του Design Museum.
«Εξετάζοντας την κουλτούρα της κολύμβησης μέσα από το σχεδιαστικό πρίσμα εξερευνούμε μια σειρά εξελισσόμενων ιδεών σχετικά με το πώς ζήσαμε από τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι σήμερα, από υλικά και κατασκευή μέχρι αναψυχή, ταξίδια, επιδόσεις, ευεξία και περιβάλλον».
Η έκθεση κάνει πρεμιέρα τον Μάρτιο.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις