Ο Oliver Cope μας ταξιδεύει στα «Ρομαντικά Μονοπάτια» – Τι θα δούμε στις 16 Δεκεμβρίου στο Ωδείο Αθηνών
Τη συναυλία θα διευθύνει ο νέος Άγγλος μαέστρος Oliver Cope, νικητής του 6ου Διεθνούς Μάστερκλας Διαγωνισμού Διεύθυνσης Ορχήστρας, που διεξήχθη τον Μάρτιο του 2024 από τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών
Η διαδρομή των Συμφωνικών βραδιών της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών στο Ωδείο Αθηνών για το 2024 συνεχίζεται στις 16 Δεκεμβρίου, με μια εξαιρετική συναυλία, αφιερωμένη στη ρομαντική περίοδο του 19ου αιώνα.
Στο επίκεντρο του προγράμματος βρίσκεται το σπουδαίο Κοντσέρτο σε Ρε ελάσσονα του Φινλανδού εθνικού συνθέτη, Jean Sibelius. Πρόκειται ίσως για το τελευταίο χρονολογικά από τα μεγάλα κοντσέρτα της κλασικορομαντικής περιόδου, που ξεκινά με τον κοντσέρτο του Μπετόβεν και συνεχίζεται με εκείνα του Σούμαν, του Μπραμς, του Τσαϊκόφσκυ, του Μέντελσον, του Μπρουχ.
Το έργο, έντονα συναισθηματικά φορτισμένο και προερχόμενο από την νεανική ηλικία του συνθέτη απηχεί τις μελωδίες, τα τοπία, τους θρύλους και τους πόθους του λαού του που, αν και γεωγραφικά απόμακροι, δεν απέχουν πολύ από τους πόθους του δικού μας λαού για ελευθερία και δικαιοσύνη. Σολίστ είναι μια από τις σημαντικότερες Αγγλίδες βιολονίστες της νέας γενιάς, η Lea Hausmann.
Στην έναρξη του προγράμματος τοποθετείται ένα ευχάριστο και μελωδικό έργο του Κερκυραίου συνθέτη Ναπολέοντα Λαμπελέτ, γόνου μεγάλης οικογένειας μουσικών, τα μέλη της οποίας δραστηριοποιήθηκαν εκτός της Ελλάδας σε πολλές χώρες της Ευρώπης. Το έργο Intermezzo Patrol, ο Λαμπελέτ το συνέθεσε κατά την περίοδο που ζούσε στο Λονδίνο.
Στο δεύτερο μέρος, σε μια πολυαναμενόμενη εκτέλεση, η ΦΟΑ ερμηνεύει την αριστουργηματική Τέταρτη Συμφωνία του Johannes Brahms (1885), σε μι ελάσσονα: ένα μνημειακό κατασκεύασμα μιας καλλιτεχνικής μεγαλοφυίας, ύμνος στην αξία του ανθρώπου και στην νομοτελειακά ασταμάτητη πνευματική του ανύψωση, αλλά και, ταυτόχρονα, ένα έργο που η πρωτοπορία του υπερβαίνει κατά πολύ την εποχή του και σίγουρα αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ορόσημα στο ύφος και την αισθητική του ρομαντικού 19ου αιώνα.
Τη συναυλία θα διευθύνει ο νέος Άγγλος μαέστρος Oliver Cope, νικητής του 6ου Διεθνούς Μάστερκλας Διαγωνισμού Διεύθυνσης Ορχήστρας, που διεξήχθη τον Μάρτιο του 2024 από τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών.
O Oliver Cope μίλησε στο in και αναφέρθηκε σε όλα όσα θα δούμε στις 16 Δεκεμβρίου στο Ωδείο Αθηνών.
Με ποια κριτήρια έγινε η επιλογή των κομματιών;
Η έμπνευση για αυτό το πρόγραμμα ήταν τα Ρομαντικά Μονοπάτια. Η Συμφωνία του Μπραμς και το Κοντσέρτο του Σιμπέλιους που πρωταγωνιστούν σε αυτή τη συναυλία είναι θεμελιώδη έργα του Ρομαντισμού. Είναι ιδιαίτερα δεξιοτεχνικά και απαιτητικά για τους μουσικούς. Και τα δύο συνδυάζουν ορμητικές στιγμές με στιγμές πραγματικής οικειότητας, και το κοινό θα έρθει μαζί μας σε ένα πολύ συναρπαστικό ταξίδι. Το έργο του Έλληνα συνθέτη Ναπολέων Λαμπελέτ προετοιμάζει υπέροχα για αυτό το ταξίδι, με τη ζωηρή, έντονα ρυθμική μουσική που παρεμβάλλεται μεταξύ των πιο ήρεμων τμημάτων του έργου.
Ποιες επιρροές ήταν καθοριστικές στη μέχρι τώρα πορεία σας;
Η εκπαίδευσή μου ως αρπιστής ήταν πολύ σημαντική για τη διεύθυνσή μου, από το πώς πρέπει να φραζάρεις τη μουσική μέχρι το πώς να παίζεις μέσα σε ένα σύνολο.
Τι σας έκανε να στραφείτε στη διεύθυνση ορχήστρας;
Ενδιαφέρθηκα για τη διεύθυνση ορχήστρας επειδή καθόμουν στο πίσω μέρος της ορχήστρας παίζοντας άρπα! Το μέρος της άρπας συνήθως δεν έχει πολλές νότες, οπότε παρακολουθούσα τους μαέστρους αρκετή ώρα, και με γοήτευε ολοένα και περισσότερο από αυτό που έκαναν… Είτε ήταν καλοί μαέστροι, είτε όχι!
Με ποιον καλλιτέχνη θα θέλατε να συνεργαστείτε στο μέλλον;
Υπάρχει ένας τσελίστας στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο Abel Selacoe, ο οποίος έχει πραγματικά ταρακουνήσει τον χώρο της κλασικής μουσικής. Οι ερμηνείες και οι συνθέσεις του συνδυάζουν μουσικά είδη, όπως κλασική και παραδοσιακή μουσική από τη Νότια Αφρική – το αποτέλεσμα είναι συγκλονιστικό.
Ποια είναι – κατά τη γνώμη σας- τα χαρακτηριστικά ενός εξαιρετικού διευθυντή ορχήστρας; Και ποιον έχετε για πρότυπό σας;
Ένας εξαιρετικός μαέστρος πρέπει να μπορεί να εμπνεύσει μια ορχήστρα. Μερικές φορές αυτό γίνεται με τις κινήσεις του, άλλοτε με αυτά που λέει. Το κρίσιμο είναι ότι μπορεί να βελτιώσει τον ήχο του συνόλου με το οποίο συνεργάζεται και ότι το κοινό μπορεί να αισθανθεί αυτή την ενέργεια να ακτινοβολεί μέσα από την ομάδα.
Όσον αφορά το πρότυπο, δύο απαντήσεις μου έρχονται στο μυαλό. . Η πρώτη απάντηση είναι προβλέψιμη: ο Carlos Kleiber. Ο τρόπος με τον οποίο μπορούσε να διαμορφώνει τη μουσική με τις χειρονομίες του δεν έχει ξεπεραστεί ποτέ, και οι ηχογραφήσεις του είναι απίστευτες. Η δεύτερη απάντηση είναι ο πρώην δάσκαλός μου στο Royal Conservatoire της Σκωτίας, ο Martyn Brabbins, που μου έμαθε τόσα πολλά για το πώς να είσαι μαέστρος, αλλά και καλός άνθρωπος.
Ποιο έργο θα θέλατε να διευθύνετε αλλά ακόμα δεν σας έχει δοθεί η ευκαιρία;
Το συμφωνικό ποίημα του Σκριάμπιν, ‘Poem of Ecstasy’. Είμαι λάτρης του Σκριάμπιν και αυτό το κομμάτι είναι ένα από τα πιο τρελά του: έχει 8 κόρνα, ένα εκκλησιαστικό όργανο και ένα συνοδευτικό ποίημα.
Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;
Έχω προγραμματίσει μερικές ωραίες συνεργασίες μέσα στη χρονιά, συμπεριλαμβανομένων δύο συναυλιών στη Θεσσαλονίκη με την Κρατική Ορχήστρα. Μακροπρόθεσμα, θα ήθελα να συνεχίσω να διευθύνω ως προσκεκλημένος μαέστρος όσο το δυνατόν περισσότερο, ιδιαίτερα στην Ελλάδα, όπου οι μουσικοί είναι πάντα τόσο φιλόξενοι.
Ποιος είναι ο Οliver Cope
Ο Όλιβερ Κόουπ είναι 25χρονος Βρετανός μαέστρος και νικητής του 6 ου Διεθνούς Διαγωνισμού Διεύθυνσης Ορχήστρας της Αθήνας με τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών. Αποφοίτησε με Άριστα από το Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ και το Βασιλικό Ωδείο της Σκωτίας, και έχει σπουδάσει με διακεκριμένους μαέστρους, όπως οι Martyn Brabbins, Sian Edwards και Johannes Schlaefli.
Κατά τη διάρκεια των μεταπτυχιακών του σπουδών, ο Όλιβερ έλαβε το Βραβείο ABRSM Queen’s Platinum Jubilee και το Βραβείο Διεύθυνσης Ορχήστρας Hugh S. Robertson. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του τον Ιούνιο του 2024 και ακολούθως προσκλήθηκε να διευθύνει την BBC Scottish Symphony Orchestra σε συναυλία. Επίσης, έχει συνεργαστεί με την Royal Scottish National Orchestra, την Scottish Opera, την National Symphony Orchestra Dublin, την Bournemouth Symphony Orchestra και πολλούς άλλους οργανισμούς στην Ευρώπη.
Εκτός από την επιτυχία του στην Αθήνα, ο Όλιβερ ήταν φιναλίστ στους διαγωνισμούς Mitropoulos Conducting Competition και Bournemouth Symphony Orchestra Calleva Competition. Αυτή τη στιγμή, ο Όλιβερ συνεχίζει τις σπουδές του στο Royal Academy of Music ενώ συνεχίζει τις επαγγελματικές του δεσμεύσεις. Το 2025, θα αναλάβει τη θέση του Προσωρινού Μουσικού Διευθυντή της Tonbridge Philharmonic, ενώ παράλληλα θα έχει επερχόμενες συνεργασίες με την Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias και μια σειρά παραστάσεων του Eugene Onegin με την Hampstead Garden Opera τον Νοέμβριο του 2024.
Πρόγραμμα
- Ναπολέων Λαμπελέτ, Intermezzo Patrol
- Jean Sibelius, Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε ρεελάσσονα, op. 47
- Johannes Brahms, Συμφωνία αρ. 4 σε μι ελάσσονα
Μουσική διεύθυνση:Oliver Cope
Σολίστ: Lea Hausmann, βιολί
Δευτέρα, 16 Ιανουαρίου 2024, 20:30
«Αμφιθέατρο Ιωάννης Δεσποτόπουλος», Ωδείο Αθηνών (Βασ. Γεωργίου B΄ 17-19, Αθήνα 106 75 – είσοδος από την οδό Ρηγίλλης)
Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ (διακεκριμένη), 10 ευρώ (γενική είσοδος), 8 ευρώ (φοιτητές, πολύτεκνοι, ΑμεΑ κλπ.)
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις