Τετάρτη 22 Μαϊου 2024
weather-icon 21o
H κομμώτρια που μετέτρεψε τον Ντέιβιντ Μπόουι σε Ziggy Stardust ήξερε πολλά

H κομμώτρια που μετέτρεψε τον Ντέιβιντ Μπόουι σε Ziggy Stardust ήξερε πολλά

«Ο Μπόουι είπε ότι θα πουλούσε την ψυχή του για να γίνει διάσημος» - Η Σούζι Ρόνσον μιλάει για το σεξ, την αδίστακτη φιλοδοξία και την απόχρωση του κόκκινου στα μαλλιά του ρόκερ.

Είναι η πρώην κομμώτρια που μετέτρεψε τον Μπόουι σε Ziggy Stardust, και στη συνέχεια έκανε τον γύρο του κόσμου με τη συνοδεία του. Η Σούζι Ρόνσον ξαναζεί εκείνες τις άγριες μέρες – και θυμάται να βλέπει μια πιο σκοτεινή πλευρά του Ντέιβιντ.

Ένα πρωινό Σαββάτου νωρίς το καλοκαίρι του 1971, η Σούζι Ρόνοσν ήταν απασχολημένη με τη δουλειά της στο κομμωτήριο Evelyn Paget στην Beckenham High Street, όταν ένα ζευγάρι πέρασε από μπροστά της σπρώχνοντας ένα καροτσάκι. Η γυναίκα φορούσε μαύρο τζιν και ένα γούνινο μπουφάν, ενώ ο άντρας φορούσε ένα χρυσό μίντι φόρεμα. «Όλοι έσπευσαν έξω για να ρίξουν μια ματιά», θυμάται η Ρόνσον, η οποία τότε χρησιμοποιούσε το πατρικό της όνομα Φάσεϊ. «Όλοι σκουντούσαν, έσπρωχναν ο ένας τον άλλον και ρωτούσαν: ‘Ποιος είναι αυτός;’. Τότε κάποιος ψιθύρισε, ‘Είναι ο Ντέιβιντ Μπόουι”».

Ο Μπόουι και η σύζυγός του Άντζι ζούσαν στον μεσαίο όροφο ενός αρχοντικού που ονομαζόταν Haddon Hall, στο προάστιο Beckenham του νότιου Λονδίνου. Μπαίνοντας μέσα ήταν σαν να μπαίνεις σε έναν άλλο κόσμο

«Όχι στον κόσμο μου»

Η Ρόνσον είχε ακούσει αμυδρά για τον Μπόουϊ: Η επιτυχία του σινγκλ, Space Oddity τον είχε κάνει τοπική διασημότητα και η μητέρα του τραγουδιστή ήταν πελάτισσα. Αλλά θυμάται: «Ανήκε σε μια καλλιτεχνική κλίκα, όχι στον κόσμο μου». Ωστόσο, η Ρόνσον θα γινόταν τελικά μέρος του κόσμου του Μπόουι, η μόνη εργαζόμενη γυναίκα στην περιοδεύουσα παρέα του – όπως διηγείται το νέο της απομνημονεύμα με τίτλο, Me and Mr Jones.

Χρησιμοποίησα την απόχρωση της Schwarzkopf, το Red Hot. Ένας Θεός ξέρει γιατί το είχαμε στο κομμωτήριο – κανείς άλλος στο Beckenham δεν θα το ήθελε.

Ο Μπόουι και η σύζυγός του Άντζι ζούσαν στον μεσαίο όροφο ενός αρχοντικού που ονομαζόταν Haddon Hall, στο προάστιο Beckenham του νότιου Λονδίνου. Μπαίνοντας μέσα ήταν σαν να μπαίνεις σε έναν άλλο κόσμο. «Δεν είχα συναντήσει ποτέ ξανά τέτοιους ανθρώπους», λέει η Ρόνσον.

H Ρόνσον και ο Μπόουι

Επίσκεψη σε «άλλη» χώρα

«Υπήρχαν γκέι άντρες -δεν είχα γνωρίσει ποτέ πριν κανέναν φανερά γκέι- και υπήρχε η Ντανιέλα, η οποία ήταν από τη Δυτική Ινδία με προφορά cockney, με μαλλιά στο χρώμα του κρόκου αυγού και μεγάλα καστανά μάτια. Βρισκόμουν μόλις τρία μίλια από το σπίτι μου, αλλά θα μπορούσε κάλλιστα να ήταν μια ξένη χώρα» συνεχίζει η Ρόνσον.

Και στο επίκεντρο όλων αυτών ήταν το ζεύγος Μπόουι. Η Ρόνσον είχε προσκληθεί στο Haddon Hall από την Άντζι, όταν κάποια στιγμή της είχε κουρέψει τα μαλλιά της. «Ήθελαν να αλλάξουν την εμφάνιση του Ντέιβιντ», λέει η Ρόνσον, «και η Άντζι ήξερε ότι ήμουν πρόθυμη να πειραματιστώ».

Ο Μπόουι έδειξε στην Ρόνσον μια φωτογραφία ενός μοντέλου σε περιοδικό που χρησιμοποιούσε ο Ιάπωνας σχεδιαστής μόδας Kansai Yamamoto. Το μοντέλο είχε κοντά, κόκκινα αγκαθωτά μαλλιά και ο τραγουδιστής ρώτησε αν θα μπορούσε να το αντιγράψει. Έτσι η Ρόνσον έπιασε δουλειά. «Ήταν το χρώμα που πραγματικά τον πούλησε», λέει.

«Χρησιμοποίησα χρώματα φαντασίας – το Schwarzkopf, Red Hot – από το κομμωτήριο. Ένας Θεός ξέρει γιατί τα είχαμε στο Beckenham. Κανείς δεν τα χρησιμοποιούσε». Εκείνη την ημέρα γεννήθηκε το χτένισμα του Ziggy Stardust.

Photo: Public Domain

Η επιρροή της Άντζι

Η Ρόνσον έγινε ευπρόσδεκτη στον κύκλο του Μπόουι, τον οποίο βρήκε «τόσο ανησυχητικό όσο και μεθυστικό. Δεν είχα μια ιδιαίτερα ευτυχισμένη παιδική ηλικία. Η οικογένειά μου ήταν λίγο γ@μημένη και έτσι εγκατέλειψα το σχολείο στα 15 και πάντα έψαχνα να ξεφύγω» λέει η Ρόνσον.

Ο Μπόουι πρόσφερε αυτή τη διαφυγή και σύντομα η Ρόνσον μπήκε στη μισθοδοσία ως κομμώτρια του συγκροτήματος. Είναι σαφές από το βιβλίο, Me and Mr Jones, πόσο μεγάλη επιρροή άσκησε η Άντζι στις ζωές και τις καριέρες του Μπόουι και της Ρόνσον.

«Η Angie ήταν Αμερικανίδα, ψηλή, δροσερή και τολμηρή σαν ορείχαλκος», θυμάται η Ρόνσον. «Δεν μπορώ να πιστέψω πόσο καταπληκτική ήταν». Η Άντζι υπερασπίστηκε την Ρόνσον και να εξασφαλίσει ότι της δόθηκε μια αμειβόμενη θέση από τον μάνατζερ του Μπόουι – κάνοντας το γεγονός ότι η Ρόνσον κοιμήθηκε με τον Μπόουι κάπως αμήχανο.

Ο Μπόουι έδειξε στην Ρόνσον μια φωτογραφία ενός μοντέλου σε περιοδικό που χρησιμοποιούσε ο Ιάπωνας σχεδιαστής μόδας Kansai Yamamoto. Το μοντέλο είχε κοντά, κόκκινα αγκαθωτά μαλλιά και ο τραγουδιστής ρώτησε αν θα μπορούσε να το αντιγράψει. Έτσι η Ρόνσον έπιασε δουλειά

Το βιβλίο της Ρόνσον Me and Mr Jones / Photo: Public Domain

Η Άντζι φαινόταν να το ενθαρρύνει

Ο Μπόουι την είχε καλέσει στο Haddon Hall δήθεν για ένα κούρεμα, αλλά είχε άλλες προθέσεις. «Ήταν πολύ τρομακτικό», λέει η Ρόνσον. «Θα μπορούσα να είχα χάσει τη δουλειά μου αν κοιμόμουν μαζί του, το ίδιο και αν δεν κοιμόμουν. Ο Ντέιβιντ σηματοδοτούσε την περιοχή του. Κοιμόταν με όλους. Θέλω να πω, όλοι κοιμόντουσαν με τον Ντέιβιντ – και η Άντζι φαινόταν να το ενθαρρύνει».

Όταν η Ρόνσον πήγαινε σε περιοδεία με τον Μπόουι, ο ρόλος της εκτεινόταν πέρα από την κομμωτική: Έβαφε το jockstrap του κόκκινο και σιδέρωνε τον ιδρώτα από τη στολή του. «Υπήρχαν πολλές αλλαγές κοστουμιών», λέει. «Έτσι, ο Ντέιβιντ ερχόταν στα παρασκήνια όπου στεκόμουν εγώ με ένα ποτήρι κόκκινο κρασί και ένα τσιγάρο Gitanes. Ενώ ο Μικ Ρόνσον έπαιζε την κιθάρα του, εγώ άλλαζα τα ρούχα του Ντέιβιντ».

Όταν η περιοδεία έφτασε στις ΗΠΑ, η φήμη του Μπόουι αυξανόταν, όπως και η γυναικεία βάση των θαυμαστών του. «Ήταν τρελές και είχαν χρήματα», θυμάται η Ρόνσον. «Μας ακολουθούσαν παντού. Θα προλάβαιναν το αεροπλάνο – και είχαν τα δικά τους δωμάτια στο ξενοδοχείο μας».

Η γνωριμία μιας 16χρνης με τον Μπόουι

Η Ρόνσον ήταν υπεύθυνη για την απόφαση σχετικά με το ποιες γυναίκες θαυμάστριες θα προσκαλούνταν να συναντήσουν το συγκρότημα. «Έλεγα, ‘Θέλεις να έρθεις να γνωρίσεις τα παιδιά;’ Τους έλεγα ότι θα μπορούσα να τις βάλω στο λεωφορείο της περιοδείας».

Στεκόταν στα σκαλιά του λεωφορείου και χαιρετούσε τα ομορφότερα κορίτσια και αγόρια ώστε να επιβιβαστούν. Η Ρόνσον γράφει για τη γνωριμία ενός 16χρονου κοριτσιού με τον Μπόουι. Καταλήγουν στο δωμάτιο του ξενοδοχείου του Μπόουι και τότε η μητέρα του κοριτσιού έρχεται στο ξενοδοχείο θυμωμένη απαιτώντας να μάθει πού είναι η κόρη της.

Στο βιβλίο της, η Ρόνσον περιγράφει τη σκηνή με σχεδόν κωμικούς όρους… «Ω Θεέ μου», λέει, πριν καν προλάβω να σχηματίσω την ερώτηση. Ήταν τρομοκρατημένη. Μπορείτε να φανταστείτε αν ήταν η κόρη μου;». Μήπως μετάνιωσε για τον ρόλο της ως «tour madam» (όπως λέει με δικά της λόγια ); «Έπρεπε να ελέγχω την ηλικία των κοριτσιών καθώς έμπαιναν στο λεωφορείο», λέει, «αλλά αυτό το κορίτσι ήταν φουλ μακιγιαρισμένο και έμοιαζε γύρω στα 20».

«Ο Ντέιβιντ σηματοδοτούσε την περιοχή του. Κοιμόταν με όλους. Θέλω να πω, όλοι κοιμόντουσαν με τον Ντέιβιντ – και η Άντζι φαινόταν να το ενθαρρύνει»

Η Άντζι και ο Ντέιβιντ / Photo: YouTube

Μήπως μετάνιωσε για κάτι;

«Ήμουν απλά παγιδευμένη σε όλο αυτόν τον κόσμο και σίγουρα ήθελαν να είναι εκεί», λέει. «Δεν παρέσυρα κανέναν εκεί μέσα». Αλλά, προσθέτει, «ήμουν λίγο συνυπεύθυνη με εκείνο το κορίτσι – αν δεν το είχα διευκολύνει, το κορίτσι αυτό θα είχε πάει σπίτι του μετά τη συναυλία με τη μαμά του».

Η περιοδεία του Ziggy Stardust ξεκίνησε από τη Βρετανία και επισκέφθηκε τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία πριν επιστρέψει στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η τελευταία συναυλία έγινε στο Hammersmith Odeon του Λονδίνου στις 3 Ιουλίου 1973.

Η Ρόνσον θυμάται ότι βρισκόταν στα παρασκήνια προς το τέλος της συναυλίας, καθώς ο Μπόουι είπε στο κοινό ότι αυτή ήταν «η τελευταία συναυλία που θα κάνουμε ποτέ». Είχε πληροφορηθεί ότι ο Μπόουι σκόπευε να σκοτώσει τον Ziggy, αλλά για το υπόλοιπο συγκρότημα η είδηση ήταν σοκαριστική. «Είχε χορτάσει και ήταν εξαντλημένος», λέει η Ρόνσον, «αλλά ήταν μαλάκας που δεν το είπε στον Γούντι και τον Τρέβορ». Αναφέρεται στον Mick «Woody» Woodmansey και τον Trevor Bolder, τον ντράμερ και τον μπασίστα των Spiders from Mars αντίστοιχα.

Ο Μικ Ρόνσον έγινε ο άντρας της Σούζι / Photo: Wikimedia Commons

Κακή συμεπριφορά

Στο βιβλίο της, η Ρόνσον περιγράφει τη μεταχείριση του Μπόουι προς το συγκρότημά του ως μια επίδειξη «ωμής, γυμνής φιλοδοξίας και μιας αιμοσταγούς διάθεσης που είναι ιδιαίτερη για λίγους ανθρώπους».

Ο Μικ Ρόνσον, που αργότερα έγινε σύζυγός της, είχε τεράστια επιρροή στην άνοδο του Μπάουι, αλλά είχε κακή μεταχείριση και αμοιβή. «Ο Ντέιβιντ ήταν λαϊκός τραγουδιστής πριν εμφανιστεί ο Μικ», λέει. «Ο Μικ τον μεταμόρφωσε τόσο στη σκηνή όσο και στο στούντιο. Ο Μικ είχε κάνει όλες τις ενορχηστρώσεις και βρήκε τα μέλη της μπάντας, αλλά αργότερα μάθαμε ότι πληρωνόταν 50 λίρες την εβδομάδα. Εγώ πληρωνόμουν 20 λίρες και ήμουν η κομμώτρια».

Η τελευταία φορά που είδε τον Μπόουι

Το τέλος του Ziggy Stardust σήμανε επίσης το τέλος της εργασιακής σχέσης της Ρόνσον με τον Μπόουι. Συνέχισε να συνοδεύει τον Μικ στην περιοδεία Rolling Thunder του Bob Dylan και βρέθηκε κοντά σε ονόματα όπως ο Allen Ginsberg και η Joni Mitchell πριν μετακομίσει στο Woodstock και στη συνέχεια στο Long Island. Παρά το γεγονός ότι ήταν στο πλευρό του κατά τη διάρκεια των ημερών του Ziggy, εκείνη η τελευταία νύχτα στο Hammersmith ήταν η τελευταία φορά που είδε τον Μπόουι.

Το βιβλίο τελειώνει το 1977 με τη Suzi να παντρεύεται τον Mick. Έκτοτε, περνάει το χρόνο της μεγαλώνοντας την κόρη τους Lisa και δουλεύοντας σε διάφορες δουλειές της μουσικής βιομηχανίας. Η Lisa δεν έχει διαβάσει ακόμη το βιβλίο. «Δεν της είπα ποτέ ότι κοιμήθηκα με τον David Bowie», λέει ο Ronson, «οπότε αυτό θα είναι μια μικρή έκπληξη». Ο Mick πέθανε το 1993 από καρκίνο του ήπατος, αλλά, λίγο πριν από αυτό, ο Bowie του ζήτησε να παίξει στο άλμπουμ του Black Tie White Noise. Έπαιξε σε μια διασκευή του I Feel Free των Cream και το άλμπουμ κυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 1993. Ο Μικ πέθανε αργότερα τον ίδιο μήνα.

Δείτε τη συνέντευξη της Ρόνσον όταν πέθανε ο Μπόουι 

Αντιφατικά γοητευτικός

Το βιβλίο «Me and Mr Jones» ολοκληρώνεται ως εξής: Η Σούζι Ρόνσον μαθαίνει μέσω ενός τηλεφωνήματος ότι ο Μπόουι είχε πεθάνει. Ήταν Ιανουάριος του 2016. Λίγο καιρό μετά, επικοινώνησε μαζί της ένας παραγωγός του Moth, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού με έδρα τη Νέα Υόρκη που είναι αφιερωμένος στην τέχνη της αφήγησης, και τη ρώτησε αν ήθελε να πει την ιστορία της μπροστά σε ζωντανό κοινό.

Η Ρόνσον έγραψε μια 15λεπτη ιστορία με τίτλο The Girl from Beckenham, την οποία αργότερα παρουσίασε στο Λονδίνο. Η επιτυχία της είναι αυτή που την ενέπνευσε να δουλέψει πάνω σε ένα ολοκληρωμένο βιβλίο, επανεξετάζοντας το παρελθόν της και αξιολογώντας εκ νέου τον άνδρα που τόσο της άλλαξε τη ζωή.

«Ο Ντέιβιντ έλεγε ότι θα πουλούσε την ψυχή του για να γίνει διάσημος», λέει. «Αλλά ήταν επίσης απόκοσμος – και δεν μπορούσες να πάρεις τα μάτια σου από πάνω του».

*Το βιβλίο «Me and Mr Jones» της Σούζι Ρόνσον κυκλοφορεί από τις εκδόσει Faber & Faber.

* Η Σούζι Ρόνσον θα εμφανιστεί στο Bowie World Fan Convention στο Λίβερπουλ, 26-28 Ιουλίου.

*Με στοιχεία από theguardian.com

Sports in

Αφιέρωμα της Euroleague στον Ολυμπιακό ενόψει του Final Four (vid)

Η Euroleague ετοίμασε ένα εντυπωσιακό αφιέρωμα για τον Ολυμπιακό με αφορμή το Final Four του Βερολίνου.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τετάρτη 22 Μαϊου 2024