Οι εποχές που ο ξενοδόχος περνούσε έξι μήνες τρώγοντας απλώς τα χρήματα που με πολύ κόπο έβγαλε τους υπόλοιπους έξι, έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Ακόμη και τους μήνες που, θεωρητικά, δεν έχει πολύ δουλειά, πρέπει να εργάζεται για να εξασφαλίσει εκ των προτέρων, πληρότητα και όσο το δυνατόν καλύτερες υπηρεσίες.

Μιλώντας με επαγγελματίες του χώρου του τουρισμού, μπορεί κανείς να διακρίνει ανησυχία. Ανησυχία για έναν κόσμο που αλλάζει και δυστυχώς δεν μπορούν ή δεν θέλουν να ακολουθήσουν. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που παλαιοί ξενοδόχοι ανά την Ελλάδα, ενώ έχουν ωθήσει τα παιδιά τους να κάνουν σπουδές σε μάρκετινγκ ακόμη και σε επαγγέλματα τουρισμού, δεν τα εμπιστεύονται να μπουν μέσα στην επιχείρηση και να τα αλλάξουν όλα. Προσπαθούν να κρατήσουν απαράλλαχτη «όπως τότε» την εμπειρία του ταξιδιώτη στο ξενοδοχείο τους, μη καταλαβαίνοντας ότι ο τουρίστας έχει ήδη κάνει το βήμα του μπροστά.

Σε τι μεταφράζεται αυτό το βήμα; Στο ότι ο ξενοδόχος δεν θα βρει τον τουρίστα πια από τον τουριστικό πράκτορα, αλλά στο κινητό και την ταμπλέτα του. Αν η εμπειρία που θα του προσφέρει εκεί, είναι η επιθυμητή τότε αυτή η εμπειρία θα μεταφραστεί σε κράτηση.

Πώς μπαίνει λοιπόν κάποιος στο κινητό του τουρίστα; Με ένα site που περιέχει όλη την πληροφορία προς τον ταξιδιώτη, προσαρμοσμένο (responsive) σε όλες τις συσκευές. Και όχι μόνο την πληροφορία που αφορά αποκλειστικά το ξενοδοχείο, αλλά από το πώς θα προσεγγίσει την περιοχή μέχρι όλα τα τηλέφωνα και τις υπηρεσίες που μπορεί να βρει, τις καλύτερες επιλογές για τον επισκέπτη (από ταβέρνες μέχρι παραλίες), πληροφορία που ανανεώνεται διαρκώς… Δεν χρειάζεται να πούμε ότι η παροχή wifi σε όλους τους χώρους του ξενοδοχείου κρίνεται απαραίτητη.

Οσοι επαναπαύτηκαν στη δημιουργία ενός στατικού site και μίας σελίδας στο Facebook, με τις τελευταίες αλλαγές στον αλγόριθμο του παγκόσμιου κοινωνικού Δικτύου, παρατηρούν ότι δεν τους «βλέπει» πια ούτε το 2% του κοινού τους και πρέπει να πληρώσουν αρκετά χρήματα προκειμένου να τους δουν όσοι είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την επιχείρησή τους.

Όμως η τεχνολογία και η ανάγκη του τουρίστα για πιο ιδιαίτερες εμπειρίες, προχωρά ακόμη πιο μπροστά. Ακόμη και ελληνικές πλατφόρμες επιδιώκουν να αλλάξουν όλη την ταξιδιωτική διαδικασία. Οι dopios συνδέουν ντόπιους με τουρίστες που θέλουν να μπουν στην καθημερινότητα της χώρας που επισκέπτονται, ακόμη και να απολαύσουν ένα γεύμα με την οικογένεια του ντόπιου ή να ξεναγηθούν στην καλλιτεχνική πλευρά της πόλης. Οι Locish συνδέουν ανθρώπους με ίδιες συνήθειες και επιλογές προκειμένου οι ταξιδιώτες να μην καθυστερήσουν εξερευνώντας μία ξένη χώρα ακόμη και να αποφύγουν δυσάρεστες εμπειρίες. Οι Captainwise συστήνουν διακοπές ανάλογα με το budget, παρουσιάζοντας το συνολικό κόστος σε αεροπορικά εισιτήρια και διαμονή. Το Alternatrips μαζεύει πληροφορία που γνωρίζουν μόνο οι ντόπιοι ή δεν θυμούνται ότι γνωρίζουν και φυσικά είναι δύσκολο να βρεθεί στους παραδοσιακούς ταξιδιωτικούς οδηγούς. Στο Incrediblue ο ταξιδιώτης που θέλει εναλλακτικές διακοπές μπορεί να βρει και να νοικιάσει σκάφος αλλά και πλήρωμα.

Περνώντας τα σύνορα, το Airbnb έφερε τα πάνω κάτω στον τομέα του τουρισμού. Αρκετά εκατομμύρια άνθρωποι κάθε χρόνο, επιλέγουν πια να κλείσουν όχι ξενοδοχείο ή κατάλυμα αλλά ένα δωμάτιο σε ένα σπίτι (ακόμη και ολόκληρο σπίτι), δίνοντας παράλληλα ένα έξτρα εισόδημα σε όσους έχουν παραπάνω χώρο από όσο χρειάζονται. Το Nara Logics δεν κάνει μόνο ταξιδιωτικές προτάσεις: Η πλατφόρμα μελετά τη λειτουργία του εγκεφάλου και παραμετροποιεί την πληροφορία που αποστέλλει. Βέβαια, δεν ξεχνάμε και την τρισδιάστατη περιήγηση των επισκεπτών στον χώρο διαμονής τους: Θέλουν να ξέρουν από πριν τι θα συναντήσουν. Ετσι, πολλά ξενοδοχεία (και στην Ελλάδα) «τοποθετούν» με όλο και πιο εξελιγμένα εργαλεία εικονικής ξενάγησης τον ταξιδιώτη μέσα στο ξενοδοχείο ενώ και οι virtual tour εταιρείες, εξελίσσουν συνέχεια την εμπειρία χρήσης με αποτέλεσμα σε κάποιες περιπτώσεις να καταφέρνουν να επιτρέπουν στον πελάτη ακόμη και να περπατήσει μέσα στο ξενοδοχείο που εμφανίζεται και στις τρεις του διαστάσεις, χωρίς περιθώρια να κρυφτούν ούτε οι μικρές ατέλειες.

Μια απόλυτη ταξιδιωτική εμπειρία προσφέρει το Street Museum app, η εφαρμογή του Μουσείου του Λονδίνου, προς το παρόν μόνον για τους επισκέπτες της πόλης. Η εφαρμογή αναγνωρίζει την τοποθεσία του χρήστη και δημιουργεί υβρίδια φωτογραφιών που έχουν τραβηχτεί πριν από 100 και παραπάνω χρόνια ακριβώς στο σημείο που βρίσκεται. Ετσι, η εφαρμογή γίνεται το «μάτι» του χρήστη προς το παρελθόν παντρεύοντάς το με το ζωντανό παρόν!

Δεν θα αναφερθούμε στις online μηχανές αναζήτησης και κράτησης. Ακόμη και οι πλέον παραδοσιακοί ξενοδόχοι έχουν διαπιστώσει ότι πρέπει να χαμηλώσουν το κέρδος τους και να μοιραστούν τα έσοδά τους με όσους τους διαφημίζουν (affiliation). Και το κάνουν στις περισσότερες περιπτώσεις αγόγγυστα.

Βέβαια, όλα αυτά δεν είναι τίποτα μπροστά στην αληθινή εμπειρία του ταξιδιώτη. Αν ο ξενοδόχος αρκεστεί στο να τον φέρει στο ξενοδοχείο και δεν κάνει την επίσκεψη του ταξιδιώτη αξέχαστη με μικρά καθημερινά τρικ, χάνει το παιχνίδι. Και αν η εμπειρία του είναι ακόμη και άσχημη, τότε η «δυσφήμηση» ακολουθεί: από στόμα σε στόμα και βέβαια στα κοινωνικά δίκτυα που μέσω αξιολόγησης των χρηστών, υπηρεσίες και επιχειρήσεις συναντούν την απόλυτη καλή φήμη ή διασύρονται χάνοντας μεγάλο μέρος της πελατείας τους. Γιατί το αναφέραμε και πιο πάνω: Ο ταξιδιώτης είναι στο κινητό του. Πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το ταξίδι του. Συνέχεια.

Με αυτούς τους ρυθμούς, πρέπει να ακολουθεί την καινοτομία ο επαγγελματίας του τουρισμού. Συνεχώς. Γιατί το μόνο σίγουρο είναι ότι πάντα θα βρίσκεται κάποιο ανήσυχο πνεύμα που θα παίρνει το ρίσκο να κάνει το βήμα μπροστά. Και κανείς δεν θέλει να βρίσκεται ουραγός.

in.gr