Γέλιο και πολιτικά μηνύματα στην «Κόμισσα της Φάμπρικας»
Η κωμωδία εκτός από πηγαίο χιούμορ και σάτιρα, βρίθει πολιτικών νοημάτων, ενώ δημιουργεί δύο γόνιμες μονάδες. Από τη μια αναδεικνύει ένα ερωτικό ειδύλλιο, και από την άλλη εισδύει στους κόλπους μιας διχασμένης ιδεολογικά κοινωνίας, που τα μετεμφυλιακά τραύματα είναι ανοιχτά.
Όλα ξεκινούν όταν μια εύπορη κοπέλα, η Έφη, αποφασίζει να βοηθήσει την αδερφή της μπαίνοντας κρυφά στο σπίτι του εραστή της για να κλέψει ερωτικά γράμματα. Αυτή της όμως η κίνηση την «τοποθετεί» στο στόχαστρο των αρχών, καθώς πιάνεται επ’ αυτοφώρω, και δίνει ψεύτικα στοιχεία σε έναν νεαρό αστυνομικό για να αποφύγει τη σύλληψη.
Οικοδομώντας ένα ψεύτικο κατασκεύασμα γύρω από τη ζωή της και πουλώντας μια εικόνα πολύ μακρινή από την καθημερινότητά της, η Έφη παριστάνει τη φτωχή κοπέλα, ενώ προσπαθεί κατά κάποιον τρόπο να αλλάξει τις συνήθειές της.
Το κουβάρι των αποκαλύψεων δεν αργεί, όμως, να ξετυλιχτεί, ενώ ένας έρωτας γεννιέται ανάμεσα στην Έφη και τον νεαρό αστυνομικό, που εκτός από την καρδιά της κοπέλας ανεβαίνει και επαγγελματική κλίμακα χάρη σε εκείνη.
Το μήνυμα του έργου πλέει στα «πελάγη» της αισιοδοξίας με το τέλος του να υπενθυμίζει τη δύναμη του έρωτα, ενώ η μετεμφυλιακή εποχή, ο διχασμός ανάμεσα σε εθνικόφρονες και κομμουνιστές και ο εύθραυστος χαρακτήρας της τότε κοινωνίας προβάλλονται μέσα από την «Κόμισσα της Φάμπρικας».
Κατά κάποιο τρόπο σατιρίζεται το ιδεολογικό χάσμα, ενώ οι κοινωνικές αντιθέσεις είναι ένα ακόμη στοιχείο που μπαίνει στο «κάδρο».Η πολιτική με την κωμωδία δένουν πολύ πετυχημένα, ενώ οι γρήγοροι και έξυπνοι διάλογοι γεννούν μια απολαυστική ροή.
Δεν υπάρχει ίχνος κωμικής υπερβολής, ενώ το λεπτό χιούμορ συμβάλει στην γρήγορη «πέψη» των νοημάτων και προκαλεί γέλιο καθόλη τη διάρκεια της παράστασης.
Η σκηνοθεσία αναδεικνύει τη σπινθηροβόλα υφή του έργου, ενώ με ευρηματικό και αστείο τρόπο προβάλλονται ορισμένες καταστάσεις και πρόσωπα, όπως το ότι ο αστυφύλακας έχει το ίδιο ονοματεπώνυμο με τα δύο του ξαδέρφια, που μοιραία οδηγεί σε κωμικές παρεξηγήσεις.
Με αστείρευτο χιούμορ προβάλλεται και το παλαιομοδίτικο στιλ της μητέρας του αστυφύλακα, ενώ τα λάθη της αμάθειας επιδέχονται έναν φίνο χλευασμό μέσα από την υποτιθέμενη θείας της Έφης.
Το γερό, όμως, «χαρτί» της παράστασης είναι οι ερμηνείες της «Θεατροπαρέας 08», μια ομάδα που δημιουργήθηκε από ανθρώπους με αγάπη για το θέατρο, ενώ το σύνολο των εσόδων των παραστάσεών της διατίθεται σε φιλανθρωπικούς οργανισμούς, στη «Μέριμνα», τα Παιδικά Χωριά SOS, την Εταιρεία Προστασίας Σπαστικών και τη MDA Hellas.
Τους πρωταγωνιστές, Έφη και αστυφύλακα, υποδύονται η Αλεξία Ραφαήλ και ο Κωνσταντίνος Κουλούρης με πειστικότητα και χιούμορ. Η Αλεξία Ραφαήλ μπαίνει στο πετσί της μετάβασης, ερμηνεύοντας φυσικά τόσο την πλούσια όσο και τη φτωχή κοπέλα, ενώ ο Κωνσταντίνος Κουλούρης υπηρετεί πιστά τις έξυπνες ατάκες του ρόλου του.
Αξιοσημείωτη και κινούμενη σε επαγγελματικές επιταγές η ερμηνεία του Αντώνη Βουράκη, που υποδύεται με αμίμητο χιούμορ και αυθεντικότητα έναν πονηρό κακοποιό, ενώ ξεχωρίζει και η Νινέτα Κασκαρέλη που με γαργαλιστικό τρόπο και φυσικότητα υποδύεται τη μητέρα του αστυφύλακα.
Στις ερμηνείες που ξεχωρίζουν και εκείνη της Όλγας Μπορνόζη που αναδεικνύει την κωμική υπόσταση της παράστασης.
Το κωμικό στοιχείο παντρεύεται με το μιούζικαλ στην «Κόμισσα της Φάμπρικας», όπου τραγούδια και χοροί ταξιδεύουν το θεατή σε μια άλλη Ελλάδα, που με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο δεν απέχει πολύ από το σήμερα.
Η φωνή που κατέχει τα «σκήπτρα» του αξιομνημόνευτου είναι εκείνη του Νίκου Φραγκίστα, που με καθαρή και μεταλλική χροιά συμπλέει με αγαπημένα ρετρό στοιχεία. Ξεχωρίζουν και οι φωνές των Μαργαρίτα Νειάδα και Παντελή Κουβέλη.
Τα σκηνικά διαφοροποιούν οι συντελεστές της παράστασης, ενώ αποτυπώνουν ρεαλιστικά καταστάσεις που επιδιώκουν να προβάλλουν. Τα κοστούμια ποικίλουν και αναδεικνύουν την ταυτότητα του έργου.
«Η Κόμισσα της Φάμπρικας» ήταν μια αξιόλογη προσπάθεια μιας ερασιτεχνικής ομάδας που κατά καιρούς ανεβάζει παραστάσεις θέλοντας να υπενθυμίσει την οντότητα της θεατρικής φωνής και να ψυχαγωγήσει. Γέλιο, έρωτας, επικαιρότητα και ιστορία είναι τα στοιχεία που θα μπορούσαν να την χαρακτηρίσουν.
Ελισάβετ Σταμοπούλου
Συντελεστές της παράστασης
Εφη: Αλεξία Ραφαήλ
Ντιάνα: Νινέττα Βαφειά
Πόπη: Δώρα Πατέρα
Αστυφύλαξ: Στέργιος Θεοδωρόπουλος
Αστυνόμος: Παντελής Κουβέλης
Διαρρήκτης: Αντώνης Βουράκης
Μήτσος: Γιάννης Πετράκης
Αστυφύλαξ: Κωνσταντίνος Κουλούρης
Στασούλα: Ιλεάνα Καραμπέλλου- Φράγκου
Δήμητρα: Νινέτα Κασκαρέλη
Αριστερός: Πέτρος Πολίτης
Μέλπω: Νένα Παναγάκου
Καμαριέρα: Γιάννα Μαυροσκότη (6,8,10/ Aπρ.)- Σαντρίν Μαύρου (5,7,9/ Απρ.)
Οουρανία: Βίκυ Ορλάνδου
Ναύαρχος: Χρίστος Αργυρόπουλος
Μαρία: Ολγα Μπορνόζη
Τραγουδούν:
Νίκος Φραγκίστας (Solist), Στέργιος Θεοδωρόπουλος, Παντελής Κουβέλης, Κωνσταντίνος Κουλούρης, Μαργαρίτα Νειάδα, Καίτη Πάντζαρη, Δημήτρης Παπαδημητρακόπουλος, Μαριβή Σιαμπλή
Χορεύουν:
Ζωζώ Κυβεριώτη (Solist), Βάντα Αποστολοπούλου, Εβίτα Ασημακοπούλου, Διδώ Δημητριάδου, Κατερίνα Κεφάλα, Δήμητρα Μουτζούρη, Μαρία Παπαδοπούλου, Ολγα Τσολάκα
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Βλάσσης
Μουσική επιμέλεια – διδασκαλία: Θάνος Γεωργουλάς
Χορογραφίες- επιμέλεια κίνησης: Αντον Στόϊνωφ
Σκηνογραφία: Δημήτρης Βλάσσης
Κοστούμια: Νινέτα Κασκαρέλη
Βοηθός χορογράφος: Ζωζώ Κυβεριώτη
Βοηθός ενδυματολόγος: Χάρις Γκέρτσου
Επιμέλεια προγράμματος: Κατερίνα Χούπη
Διεύθυνση σκηνής: Σοφία Οικονομοπούλου
Συντονισμός σκηνής: Κώστας Παπαδόπουλος
Οργάνωση εκδήλωσης: Κατερίνα Παπαγιάννη
Φωτισμός, ήχος, σκηνή: Ομάδα ACS
Παραγωγή: Ομάδα Θεάτρου 08
- Άκρως Ζωδιακό: Τα Do’s και Don’ts στα ζώδια σήμερα [Πέμπτη 25.12.2025]
- Νέο ιστορικό υψηλό για S&P 500 και Dow Jones στη Wall Street
- Ο επενδυτής της Σίλικον Βάλεϊ που… γοήτευσε τον Τραμπ
- Νέα Οδός και Κεντρική Οδός: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω των αγροτικών κινητοποιήσεων
- Η AI στην υπηρεσία της προπαγάνδας: Νετανιάχου και Τραμπ συγκυβερνήτες σε Β-2 που πετάει πάνω από το Ιράν
- Πουλάνε τα δώρα των Χριστουγέννων για να ξεπληρώσουν τα δάνεια



