Συμβουλές για να επιλέξετε Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών
Η επιλογή μεταπτυχιακού προγράμματος αποτελεί σημαντική απόφαση για την μετέπειτα επαγγελματική πορεία.
Η επιλογή μεταπτυχιακού προγράμματος αποτελεί σημαντική απόφαση για την μετέπειτα επαγγελματική πορεία. Συνηθέστερα ερωτήματα είναι:
Γιατί να κάνω μεταπτυχιακές σπουδές;
Δέκα απαντήσεις, οι οποίες αναδεικνύουν τις επιδιώξεις των υποψηφίων, είναι:
-
Επειδή θα συντελέσει στην αναβάθμιση των γνώσεων και των δεξιοτήτων
-
Επειδή θα προσδώσει νέο χαρακτήρα, κύρος και προοπτική στον βασικό τίτλο σπουδών
-
Επειδή θα ικανοποιήσει εσωτερικές ανάγκες και προσδοκίες
-
Επειδή βοηθά στην εύρεση ή τη διατήρηση μιας θέσης εργασίας
-
Επειδή συνεπάγεται αύξηση μισθού ή/και εργασιακή εξέλιξη
-
Επειδή μπορεί να αποτελέσει τον προθάλαμο για ακαδημαϊκή καριέρα
-
Επειδή θα συμβάλει στην παράταση της φοιτητικής ζωής και την αναβολή ένταξης στην αγορά εργασίας
-
Επειδή θα επιτρέψει τη λήψη εκπαιδευτικής άδειας και την απουσία για ένα διάστημα από τα εργασιακά καθήκοντα
-
Επειδή υπαγορεύεται από το περιβάλλον (εργοδότες, οικογένεια κ.ά.)
-
Επειδή υπάρχει έλλειψη πληροφόρησης ή αδυναμία λήψης απόφασης σχετικά με τις επιλογές σταδιοδρομίας
Τι είδους μεταπτυχιακές σπουδές να επιλέξω;
Η απάντηση εξαρτάται από τα ειδικά χαρακτηριστικά του μεταπτυχιακού προγράμματος (π.χ. διάρκεια, κόστος, δια ζώσης ή εξ αποστάσεως, συναφές ή άσχετο προς τις προπτυχιακές σπουδές, με αντίκρισμα στην αγορά εργασίας ή με στόχο να ικανοποιηθούν προσωπικά ενδιαφέροντα, με θεωρητικό ή πρακτικό προσανατολισμό), καθώς και από τις οικογενειακές και επαγγελματικές υποχρεώσεις, την οικονομική κατάσταση και την ηλικία του υποψηφίου.
Πότε να ξεκινήσω;
Τέσσερις είναι οι ενδεχόμενες περιπτώσεις:
|
Μεταπτυχιακές σπουδές: |
Πλεονεκτήματα |
Μειονεκτήματα |
|
αμέσως μετά την απόκτηση του βασικού πτυχίου |
Απόκτηση αυξημένων ακαδημαϊκών προσόντων σε νεαρή ηλικία. |
Δεν υπάρχει η αναγκαία εμπειρία και ωριμότητα για να επιλεχθεί το πρόγραμμα σπουδών που ανταποκρίνεται στις ικανότητες και τα ενδιαφέροντά του υποψηφίου ή/και στις συνθήκες της αγοράς εργασίας |
|
πριν την εκπλήρωση των στρατιωτικών υποχρεώσεων |
Ολοκλήρωση ενός ακαδημαϊκού κύκλου πριν την ένταξη στην αγορά εργασίας. |
|
|
μερικά χρόνια μετά την αποφοίτηση, έχοντας εκπληρώσει τις στρατιωτικές υποχρεώσεις ή/και έχοντας αποκτήσει εργασιακή εμπειρία ή/και έχοντας διευθετήσει οικογενειακά ζητήματα |
Σαφέστερη αντίληψη των ατομικών δυνατοτήτων, αλλά και των αξιώσεων της αγοράς εργασίας. |
Δυσκολίες διαχείρισης πολλαπλών ρόλων και χρόνου λόγω απομάκρυνσης από το ακαδημαϊκό περιβάλλον |
|
παράλληλα με την εργασία |
Ταυτόχρονη ενίσχυση του ακαδημαϊκού και επαγγελματικού φακέλου |
Απαιτούνται υψηλές δεξιότητες οργάνωσης, διαχείρισης χρόνου, αυτοελέγχου, προσήλωσης και ευελιξίας. Οι εργοδότες συχνά δέχονται με επιφυλακτικότητα τέτοιες πρωτοβουλίες |
Πού να πάω;
Οι επιλογές που προσφέρονται είναι:
-
Ίδιο εκπαιδευτικό ίδρυμα απόκτησης του βασικού πτυχίου: Η φοίτηση συνεχίζει σε ένα οικείο και ασφαλές περιβάλλον, για το οποίο ο ενδιαφερόμενος αισθάνεται ικανοποίηση και εμπιστοσύνη.
-
Άλλο εκπαιδευτικό ίδρυμα στην ίδια πόλη ή σε διαφορετική πόλη: Ο φοιτητής χρειάζεται να εξοικειωθεί με το κλίμα, τις αρχές και τις απαιτήσεις του νέου περιβάλλοντος και να οικοδομήσει ένα καινούριο δίκτυο σχέσεων.
-
Άλλο εκπαιδευτικό ίδρυμα στο εξωτερικό: Η επιλογή στηρίζεται στην φήμη ορισμένων εκπαιδευτικών συστημάτων, πανεπιστήμιων ή συγκεκριμένων προγραμμάτων, καθώς και στην επιθυμία για διαμονή και σταδιοδρομία στο εξωτερικό.
-
Οποιοδήποτε εκπαιδευτικό ίδρυμα με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης: Η συμμετοχή σε τέτοια προγράμματα δημιουργεί συνθήκες αυτονομίας, και ατομικής ευθύνης αναφορικά με τη μέθοδο και τον ρυθμό μελέτης.
Τι δεξιότητες και προσόντα απαιτούνται για την φοίτησή;
Συνήθως ορίζονται στην προκήρυξη, ενώ αξιολογούνται θετικά τα κάτωθι:
-
Καλός ακαδημαϊκός φάκελος, ξένες γλώσσες, γνώσεις Η/Υ κλπ
-
Κριτική σκέψη, αναλυτική και συνθετική ικανότητα
-
Ικανότητα διαχείρισης πληροφοριών
-
Ερευνητική ικανότητα (μεθοδολογία έρευνας, στατιστική)
-
Ικανότητα έκφρασης (γραπτής και προφορικής)
-
Ικανότητα διαχείρισης χρόνου
-
Ικανότητα εργασίας σε ομάδα
Η επιλογή μεταπτυχιακού προγράμματος απαιτεί ωριμότητα και όσο πιο συνειδητή και τεκμηριωμένη είναι η τελική απόφαση τόσο πιο ωφέλιμα αποτελέσματα έχει στην εξέλιξη του υποψηφίου.
Δρ. Μαρία Καθαράκη
Επιχειρησιακή Ερευνήτρια, MSc, Ph.D
EduJob
- Γιώργος Λαζάνης: Ο δίκαιος και ο άδικος λόγος
- Παγωνιά και… πλαστικό: Αυτά θα συναντήσει ο Ολυμπιακός στο Καζακστάν κόντρα στην Καϊράτ
- «Ψυχοσεξουαλικό ποπ θρίλερ» – Η Αν Χάθαγουεϊ και η Μικαέλα Κόελ αναμετρώνται στο πρώτο τρέιλερ της επικής ταινίας Mother Mary
- «Μια νύχτα μόνο» στο MEGA: Τι θα δούμε στα επόμενα συγκλονιστικά επεισόδια
- Αυστρία: Ορειβάτης άφησε την σύντροφό του «να παγώσει μέχρι θανάτου» σε κορυφή βουνού
- Brain drain στην Apple – Δεκάδες στελέχη αυτομολούν στους ανταγωνιστές
