Σαν σήμερα, 9 Ιουνίου, γεννήθηκε η ταλαντούχος ηθοποιός Νάταλι Πόρτμαν, στην Ιεροσαλίμ (Ισραήλ) πριν από 32 χρόνια.
Σε νεαρή ηλικία μετακόμισε με την οικογένειά της στην Ουάσινγκτον. Το κινηματογραφικό της ντεμπούτο το πραγματοποίησε το 1994 με την ταινία «Leon» του Λικ Μπεσόν, όπου η Πόρτμαν έκλεψε τις εντυπώσεις όντας ακόμα μικρό κορίτσι. Ακολούθησαν ρόλοι σε ταινίες όπως «Heat» του Μάικλ Μαν, «Everyone Says I Love You» του Γούντι Άλεν και «Mars Attacks!» του Τιμ Μπάρτον, ενώ κέρδισε παγκόσμια αναγνωρισιμότητα ως βασίλισσα Αμιντάλα στην prequel τριλογία του «Star Wars».

Το 2005 κέρδισε διάφορα βραβεία, μεταξύ άλλων Χρυσή Σφαίρα Β΄ Γυναικείου Ρόλου, και επίσης ήταν υποψήφια για Όσκαρ Β΄ Γυναικείου Ρόλου με την ταινία «Closer» του Μάικ Νίκολς. Ο «Μαύρος Κύκνος», σε σκηνοθεσία Ντάρεν Αρονόφσκι, της χάρισε τη Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ηθοποιού σε Δραματική Ταινία, βραβείο BAFTA καλύτερης γυναικείας ερμηνείας, και Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου. Στην ταινία αυτή η Πόρτμαν υποδύθηκε μια επαγγελματία μπαλαρίνα, για να προετοιμαστεί για το ρόλο έκανε πέντε με οχτώ ώρες προπόνηση την ημέρα για έξι μήνες.

Έχει ήδη καταφέρει να χτίσει ένα εντυπωσιακό βιογραφικό με ταινίες κάθε είδους, όπως «Cold Mountain», «Garden State», «V for Vendetta», «Paris Je T’ Aime», «My Blueberry Nights», «The Darjeeling Limited», «The Other Boleyn Girl», «New York, I Love You», «Brothers»», «No Strings Attached», «Thor». Πρόσφατα την είδαμε στην κινηματογραφική μεταφορά του best seller «Cloud Atlas», του συγγραφέα Ντέιβιντ Μίτσελ, όπου θα συμπρωταγωνιστεί με τον Τομ Χανκς και τη Χάλι Μπέρι.

Η Πόρτμαν έχει αποφοιτήσει από το Χάρβαρντ με πτυχίο στην ψυχολογία, έχει σπουδάσει επίσης στο Εβραϊκό Πανεπιστήμιο στην Ιερουσαλήμ, όπου έμαθε Αραβικά και Εβραϊκά, Ανθρωπολογία της Βίας και Ισραηλινή Ιστορία.

Πληροφορίες ΙΜDb, Wikipedia
Επιμέλεια: Χριστίνα Φωτιάδη

Φιλμογραφία:

2011 Thor
2011 Your Highness
2011 Μόνο το Σεξ δεν φτάνει
2010 Μαύρος Κύκνος
2010 Hesher
2009 Brothers
2009 Love and Other Impossible Pursuits
2009 New York, I Love You
2008 The Other Boleyn Girl
2007 Mr. Magorium’s Wonder Emporium
2007 Hotel Chevalier (short)
2007 The Darjeeling Limited
2007 My Blueberry Nights – Οι νύχτες μου μακριά σου
2006 Goya’s Ghosts
2006 Paris, je t’aime
2005 V for Vendetta
2005 Free Zone
2005 Star Wars: Επεισόδιο ΙΙΙ – Η εκδίκηση των Σιθ
2005 Domino One
2004/I Εξ’ Επαφής
2004 True (short)
2004 Garden State
2003 Επιστροφή στο Cold Mountain
2002 Star Wars – Επεισόδιο II: Η Επίθεση των Κλώνων
2001 Ο άρχοντας της πασαρέλας
2000 Άγγιγμα καρδιάς
1999 Anywhere But Here
1999 Star Wars – Επεισόδιο I: Η Αόρατη Απειλή
1996 Mars Attacks!
1996 Όλοι Λένε Σ’ Αγαπώ
1996 Beautiful Girls
1995 Ένταση
1994 Leon
1994 Developing (short)

Ταινίες που κυκλοφορούν σε DVD:

Μαύρος Κύκνος (2011)

Ο Ντάρεν Αρονόφσκι, ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους σκηνοθέτες συνεργάζεται με τους Νάταλι Πόρτμαν (Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στον «Μαύρο Κύκνο»), Μίλα Κούνις, Βενσάν Κασέλ και Ουινόνα Ράιντερ.
Μόνο το Σεξ δεν Φτάνει (2011)

Η Νάταλι Πόρτμαν εμφανίζεται εδώ σε μια πιο ανάλαφρη, αλλά καθόλου ευκαταφρόνητη ερμηνεία, μαζί της ο Άστον Κούτσερ!
Thor (2011)

Ταινία βασισμένη στον ομώνυμο ήρωα των κόμικς της Marvel, τον πανίσχυρο και αλαζόνα μαχητή Thor. Ο αρκετές φορές ήδη υποψήφιος για Όσκαρ, ο Κένεθ Μπράνα, σκηνοθετεί τους Άντονι Χόπκινς, Νάταλι Πόρτμαν και Κρις Χέμσγουορθ.
Brothers (2009)

Το “Brothers” του Τζιμ Σέρινταν διηγείται την δυνατή ιστορία δυο αδελφών, διαμετρικά αντίθετων χαρακτήρων, στην ηλικία των 30 και κατι, που η ζωή άλλαξε τους ρόλους, που είχαν κληθεί να υποδυθούν.
New York I Love You (2009)

Παράλληλες ερωτικές ιστορίες, που ζουν και αναπνέουν, στην τοπ αγαπημένη πόλη του κόσμου, τη Νέα Υόρκη.
Η ταινία θυμίζει το «Paris, Je T’aime» και ο καθένας από τους 12 σκηνοθέτες, που συμμετέχουν, κτίζει τη δική του ιστορία.

Η Αλλη Ερωμένη του Βασιλιά (2008)

Γνωρίζοντας τη λαχτάρα του βασιλιά να αποκτήσει διάδοχο και θέλοντας να ανέλθει πολιτικά και κοινωνικά, ο Τόμας Μπολέιν καλεί τον Ερρίκο τον 8ο για κυνήγι. Παράλληλα, δίνει οδηγίες στη μια του κόρη να σαγηνεύσει το μονάρχη. Όμως, η αγκαλιά του Ερρίκου γίνεται αντικείμενο διαμάχης ανάμεσα στις δύο αδερφές: τη Μαίρη και την Αννα Μπολέιν… Ένα εκρικτικό καστ με τους Νάταλι Πόρτμαν, Σκάρλετ Τζόχανσον, Έρικ Μπάνα και Τζιμ Στάρτζες σε σκηνοθεσία Τζάστιν Τσάντγουικ

Το Μαγαζί των Θαυμάτων (2007)

Μια κοπέλα εργάζεται σε κατάστημα παιχνιδιών που κατά τρόπο μαγικό διαθέτει ό,τι μπορεί να φανταστεί ένα παιδί. Όταν ο κύριος Μαγκόριουμ, ο ιδιοκτήτης, ανακοινώνει ότι στα 243 του χρόνια αποχωρεί από τη ζωή, το μαγαζί μαραζώνει και η Μόλι καλείται να φέρει πίσω τη μαγεία, πιστεύοντας πρώτα από όλα στον εαυτό της.
Οι Νύχτες μου Μακριά σου (2007)

Μια σερβιτόρα μαθαίνει ότι ο φίλος της την απατά. Εξομολογείται το πρόβλημά της στον ιδιοκτήτη ενός μπαρ και εγκαταλείπει τη Νέα Υόρκη. Ταξιδεύει στο Μέμφις και στη Νεβάδα, όπου συναντά άντρες και γυναίκες, των οποίων οι σχέσεις περνούν σοβαρή κρίση.
Ταξίδι στο Darjeeling (2007)

Συνεχίζοντας να κινηματογραφεί ιστορίες με δυσλειτουργικές οικογένειες, ο Γουές Aντερσον («Οικογένεια Τένενμπαουμ», «Υδάτινες Ιστορίες») ακολουθεί τρία αδέρφια στο ταξίδι που πραγματοποιούν στην Ινδία. Σκοπός αυτής της «περιπέτειας» είναι να επιδοθούν σε διαλογισμό, να εγκαταλείψουν τις μεταξύ τους διαφορές, να βρουν όσα τους ενώνουν και να συναντήσουν τη μητέρα τους, που έχει αποσυρθεί σε ναό των Ιμαλαΐων και δεν μπήκε στον κόπο να παραστεί στην κηδεία του συζύγου της. Οι ηθοποιοί υπηρετούν άψογα το περίεργο χιούμορ και τις bigger than life καταστάσεις, που αρέσκεται να σκαρώνει ο Αμερικανός δημιουργός. Όμως, την παράσταση κλέβουν τα τοπία και οι πόλεις της Ινδίας, μιας χώρας που «ευωδιάζει μπαχαρικά» και γίνεται φυσικό ντεκόρ στα όσα απίθανα συμβαίνουν επί της οθόνης.
To Φαντάσματα του Γκόγια (2007)

Στην Ισπανία του 1792 η Ιερά Εξέταση φυλακίζει ως αιρετική την κόρη εύπορης οικογένειας, που ποζάρει για τον Φρανσίσκο Γκόγια. Παρά την παρέμβαση του ζωγράφου και του πατρός Λορέντζο, η κοπέλα μένει στη φυλακή. Δεκαπέντε χρόνια αργότερα ο Ναπολέων εισβάλει στη χώρα και τα τρία αυτά πρόσωπα παρασύρονται στη δίνη των γεγονότων.
Paris, Je t΄ Aime (2006)

Είκοσι μικρές ιστορίες μοναξιάς, έρωτα, τυχαίων γεγονότων και καθημερινών καταστάσεων, που διαδραματίζονται σε γειτονιές και σε κεντρικά σημεία του Παρισιού. Σκηνοθετούν οι Τζόελ και Ίθαν Κοέν, Βάλτερ Σάλες, Ζαν-Λικ Γκοντάρ, Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου, Πολ Βερχόφεν, Γκας βαν Σαντ, Αλφόνσο Κουαρόν, Γουές Κρέιβεν, Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Τομ Τίκβερ κ.ά.

V for Vendetta (2005)

Το «V for Vendetta» διαθέτει σκοτεινή ατμόσφαιρα, δυνατές σκηνές δράσης αλλά και αξιοσημείωτες ερμηνείες από τη Νάταλι Πόρτμαν, τον Σίβεν Ρία, τον Τζον Χαρτ -στο ρόλο του οργουελικού δικτάτορα- και το γνωστό μας από το «Μάτριξ» Χιούγκο Γουίβινγκ, ο οποίος δεν βγάζει σε καμία σκηνή τη μάσκα του και ερμηνεύει το ρόλο του μόνο με τις κινήσεις και τη φωνή του.
Εξ Επαφής – Closer (2004)

Το «Closer» είναι ένα έργο αληθινό, γι αυτό και πικρό. Όσο η δράση προχωρεί τόσο διαλύονται τα… ροζ συννεφάκια, μέσα από τα οποία καθένας από εμάς βλέπει τη σχέση του. Κάθε σκηνή διορθώνει την εστίαση του φακού που θολώνει την κρίση μας. Η εικόνα νετάρει. Μήπως αγαπάμε τον άλλον όσο εκείνος μας δίνει αυτό που θέλουμε να πάρουμε; Μήπως μένουμε μαζί του όσο δείχνει ότι είναι εκείνος που θέλουμε να είναι; Και, τέλος πάντων, σε τι συνίσταται η αγάπη; Εάν η αλήθεια τη σκοτώνει, μήπως δεν έχει άλλη επιλογή από το να στηρίζεται στο ψέμα;
Star Wars-Επεισόδιο 3: Η Εκδίκηση των Σιθ (2005)

Η «Εκδίκηση των Σιθ» είναι μια ταινία-συνδετικός κρίκος και ως τέτοια κερδίζει μια ξεχωριστή θέση ανάμεσα στα επιμέρους κομμάτια του διαστημικού έπους. Επιτέλους, λοιπόν, μαθαίνουμε το πώς και το γιατί της μεγάλης μεταστροφής του Aνακιν Σκαϊγουόκερ που, ενώ ξεκίνησε την καριέρα του ως πολεμιστής του φωτός, στην πορεία υπηρέτησε τη σκοτεινή πλευρά. Μαθαίνουμε ακόμη για την ύπουλη πορεία του καγκελάριου Πάλπατιν, και φυσικά γινόμαστε μάρτυρες της γέννησης του Λουκ και της Λία, οι οποίοι, όταν μεγαλώσουν, θα αποδειχθούν ιδιαίτερα σημαντικά πρόσωπα στην ιστορία του μακρινού γαλαξία.

Star Wars-Επεισόδιο 2: Η Επίθεση των Κλώνων (2001)

Το καλύτερο από όλα τα μέχρι σήμερα Star Wars. Έπειτα από το μετριότατο «Επεισόδιο Ι» -και τις επικρίσεις που δέχτηκε- ο Λούκας αναθεωρεί εκ βάθρων την προσέγγιση στη συγκεκριμένη κινηματογραφική σειρά και δημιουργεί ένα παραμύθι όπου η υψηλή τεχνολογία έχει και μέτρο και αισθητική. Η ιστορία εξακολουθεί να είναι αφελής, με μονοδιάστατους χαρακτήρες και ανούσιους διαλόγους, αλλά σε επίπεδο καλλιτεχνικού αποτελέσματος το «Επεισόδιο ΙΙ» απέχει παρασάγγας από τα προηγούμενα φιλμ: ελάχιστες «αμερικανιές», εκπληκτικά ψηφιακά ντεκόρ, γοητευτικοί μακρινοί κόσμοι, πλάνα που διακρίνονται για την αισθητική τους. Τα δάνεια από ταινίες όπως ο «Μονομάχος» ή η «Αβυσσος» είναι εμφανή. Ωστόσο, το σύνολο ισορροπεί θαυμάσια ανάμεσα στο παλιό και το καινούργιο, όντας αναπόσπαστο κομμάτι της διάσημης «όπερας του Διαστήματος» και ταυτόχρονα κάτι εντελώς καινούργιο. Πρόκειται για την πρώτη παραγωγή στην ιστορία του σινεμά που γυρίστηκε εξ ολοκλήρου ψηφιακά και στη συνέχεια μεταφέρθηκε σε αναλογικό μέσο (φιλμ), προκειμένου να προβληθεί στις συμβατικές κινηματικές αίθουσες.
Zoolander: Ο Αρχοντας της Πασαρέλας (2001)

Το πιο περιζήτητο μοντέλο της Αμερικής χάνει τον τίτλο του «άρχοντα της πασαρέλας» και αποφασίζει να αποσυρθεί. Η ζωή του αποκτά ξανά ενδιαφέρον, όταν τον ζητά ο διάσημος μόδιστρος Μουγκάτου. Όμως, απώτερος σκοπός αυτής της συνεργασίας είναι η δολοφονία του προέδρου της Μαλαισίας.
Αγγιγμα Καρδιάς (2000)

Μία 17χρονη, αν και έγκυος, εγκαταλείπεται από το φίλο της σε μια κωμόπολη της Οκλαχόμα. Όταν φέρνει στον κόσμο το παιδί της, η κοινότητα δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον για την περίπτωσή της και ξαφνικά η ηρωίδα βρίσκεται περικυκλωμένη από φίλους, αληθινούς και ψεύτικους.
Η Μητέρα μου κι Εγώ (1999)

Οι σχέσεις μάνας-κόρης ξανά στο (κινηματογραφικό) προσκήνιο, μέσα από την ιστορία της Αντέλ, μιας γυναίκας που αφήνει πίσω της το επαρχιακό Γουισκόσιν και δύο άτυχους γάμους, σε μια προσπάθεια να βρει στο λαμπερό Λος Αντζελες τη ζωή που δεν έζησε. Σύμμαχος αλλά ταυτόχρονα και εμπόδιο σε αυτό το εγχείρημα η κόρη της. Τη Χέδερ δεν την απασχολούν τα χάι σχολεία, δεν θέλει να γίνει ηθοποιός, δεν της αρέσει να υποκρίνεται ότι είναι «κάποια» και προπάντων αρνείται να γίνει όχημα για τα απωθημένα της μητέρας της (η Πόρτμαν ήταν υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα).
Star Wars-Επεισόδιο 1: Η Αόρατη Απειλή (1999)

Ο αρχηγός των Τζεντάι και ο νεαρός μαθητευόμενός του, ο Ομπι-Ουάν Κενόμπι, συναντούν τον 9χρονο σκλάβο Ανακιν Σκάιγουοκερ ο οποίος είναι ο Εκλεκτός που θα νικήσει την Εμπορική Ομοσπονδία και θα αποκαταστήσει την ειρήνη στη Γαλαξιακή Αυτοκρατορία.
Όλοι Λένε σε Αγαπώ (1996)

Διάφορες ιστορίες που αφορούν στα πολυάριθμα μέλη της οικογένειας ενός φιλελεύθερου δικηγόρου, συναντώνται σε ένα πρωτότυπο μιούζικαλ.
Οι Αρειανοί Επιτίθενται (1996)

«B movie» εκατομυρίων από το σκηνοθέτη που έλκεται από το αλλόκοτο και στο παρελθόν δημιούργησε ταινίες, όπως ο «Μπάτμαν», ο «Ψαλλιδοχέρης», ο «Σκαθαροζούμης» και το υπέροχο μιούζικαλ με κούκλες «Χριστουγεννιάτικος Εφιάλτης». Αυτήν τη φορά ο Μπάρτον εμπνέεται από χαρτάκια που έβρισκε κανείς σε τσίχλες στην Αμερική της δεκαετίας του ’60, μαζεύει το μισό Χόλιγουντ σε επίπεδο καστ και φέρνει τους αρειανούς στη γη, σατανικούς και με καθόλου φιλικές διαθέσεις.

Ένταση (1995)

Τη χρονιά που επρόκειτο να προβληθεί, ήταν από τις πλέον αναμενόμενες παραγωγές, αφού όλοι περίμεναν την κινηματογραφική αναμέτρηση δύο κορυφαίων ηθοποιών της σκηνής και της οθόνης. Ύστερα ήλθε η απογοήτευση. Όσοι περίμεναν μια καταιγιστική περιπέτεια βρέθηκαν να παρακολουθούν τις παράλληλες προσωπικές ιστορίες των δύο ηρώων και εκείνοι που είχαν επενδύσει στην υποκριτική σύγκρουση των δύο πρωταγωνιστών ανακάλυψαν ότι ο Ντε Νίρο και ο Πατσίνο συναντιούνται σε μία μόνο σκηνή. Ψυχραιμία. Δεν είναι τόσο άσχημα τα πράγματα. Ο Ντε Νίρο επιδίδεται σε μία από τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας του, ο Πατσίνο είναι αρκετά «κρατημένος», οι δεύτεροι ρόλοι συναρπαστικοί και η σκηνή της ληστείας μία από τις πιο τέλεια ενορχηστρωμένες που πέρασαν από τη μεγάλη οθόνη τα τελευταία δέκα χρόνια..

Λεόν (1994)

Η πρώτη κινηματογραφική εμφάνιση της Πόρτμαν.
Ο Μπεσόν, μετά την απρόσμενη επιτυχία του «La femme Nikita, έβαλε στόχο να κατακτήσει οριστικά την αγορά της Αμερικής με το «Leon», μια παραλλαγή της «Γκλόρια» του Κασαβέτη, με εντυπωσιακή κινηματογράφηση και πρωταγωνιστή τον Ζαν Ρενό, ο οποίος -αν θυμάστε- στο τελευταίο ημίωρο του «Νικίτα» εμφανιζόταν ως… Λεόν. Οι πρώτες αντιδράσεις ήταν απογοητευτικές. Στις δημόσιες δοκιμαστικές προβολές του Λος Αντζελες η ταινία δεν άρεσε και ο σκηνοθέτης αναγκάστηκε να αφαιρέσει ένα ημίωρο. Παρ’ όλα αυτά, στην πορεία, η τύχη χαμογέλασε στο Γάλλο κινηματογραφιστή, με αποτέλεσμα η παραγωγή αυτή του 1994, στις μεν πέραν του Ατλαντικού αίθουσες να κόψει εισιτήρια, στη δε Γαλλία να προταθεί για βραβείο Σεζάρ (σκηνοθεσίας).