Η Όπερα του Ρήνου στο Ντίσελντορφ απέσυρε από το πρόγραμμά της παράσταση του «Τανχόιζερ» του Ρίχαρντ Βάγκνερ, η οποία μετέφερε χρονικά την υπόθεση στην εποχή του ναζισμού, γιατί ο ρεαλισμός ορισμένων από τις σκηνές της προκάλεσε δυσφορία και ανάγκασε κάποιους θεατές να ζητήσουν ακόμη και ιατρική βοήθεια.

Στην όπερα παρουσιαζόταν μία οικογένεια να ξεγυμνώνεται, να ξυρίζεται και κατόπιν να ξυλοκοπείται από τους ναζί.

Ακόμη, το Βένουσμπουργκ, όπου διαδραματίζεται η υπόθεση της όπερας, μετατράπηκε σε κολαστήριο των ναζί στην παράσταση.

Αυτό προκάλεσε έντονες αποδοκιμασίες από την πλευρά του κοινού μόλις 30 λεπτά μετά το άνοιγμα της αυλαίας στην πρεμιέρα το περασμένο Σαββατοκύριακο. Πολλοί θεατές έφυγαν χτυπώντας τις πόρτες του θεάτρου με δύναμη, σε ένδειξη διαμαρτυρίας.

Η Όπερα είχε εκτενή συζήτηση με τον σκηνοθέτη Μπούρκχαρτ Κοζμίνσκι για πιθανές αλλαγές στην παράσταση αλλά αρνήθηκε να το κάνει «για καλλιτεχνικούς λόγους».

«Φυσικά, πρέπει να σεβαστούμε – για νομικούς λόγους- την καλλιτεχνική ελευθερία του σκηνοθέτη», επισημαίνεται από την Όπερα.

Σε ανακοίνωσή της η διεύθυνση δηλώνει τώρα ότι «ήταν εξαρχής βέβαια» πως η ιδέα της μεταφοράς του έργου στην εποχή του ναζισμού (αντί του μεσαίωνα όπου εκτυλίσσεται κανονικά) από τον Κοζμίνσκι «θα ήταν αμφιλεγόμενη».

«Όμως προς μεγάλη μας κατάπληξη διαπιστώσαμε πως ορισμένες σκηνές, όπως κυρίως οι άκρως αληθοφανείς σκηνές της εκτέλεσης, προκάλεσαν στους θεατές πολύ έντονη αντίδραση, τόσο σε σωματικό, όσο και σε ψυχικό επίπεδο, η οποία τους ανάγκασε να επισκεφθούν γιατρούς», εξήγησε η Όπερα.

Ο Βάγκνερ «σαφώς και ήταν αντισημίτης», αλλά «δεν είχε καμία σχέση με το Ολοκαύτωμα», δήλωσε στο Γερμανικό Πρακτορείο ο πρόεδρος της εβραϊκής κοινότητας του Ντίσελντορφ, Μίχαελ Ζέντεϊ-Χάισε που χαρακτήρισε «κακόγουστη» την παραγωγή, χωρίς ωστόσο να ζητήσει να κατέβει.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,ΑΠΕ/Γαλλικό