Η κρατική τηλεόραση αφιερώνει ανήμερα της εθνικής επετείου της 25ης Μαρτίου τρια ντοκιμαντέρ που σκιαγραφούν τη ζωή και το έργο της Μπουμπουλίνας, του Ρήγα Βελεστινλή και του Λόρδου Μπάιρον. 25/3 στην κρατική Τηλεόραση (ΕΤ1-ΝΕΤ).
25/3 ΝΕΤ 16:00

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

«ΡΗΓΑΣ ΒΕΛΕΣΤΙΝΛΗΣ»


Η ταινία «Ρήγας Βελεστινλής(1757-1798)» του Γιώργου Λάγδαρη γυρίστηκε το 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 250 χρόνων από τη γέννηση του Ρήγα Βελεστινλή (Ρήγα Φεραίου) και είναι ένα δημιουργικό ντοκιμαντέρ στη διάρκεια του οποίου παρακολουθούμε την πορεία του Ρήγα από τη γέννηση του μέχρι τον μαρτυρικό του θάνατο. Στη ταινία συνδυάζεται η ιστορική και βιογραφική τεκμηρίωση ως προς τη ζωή του Ρήγα με τη δημιουργική αναπαράσταση (τη δραματοποίηση σκηνών) κι έτσι αναδεικνύονται οι πολύπλευρες πτυχές του έργου και της προσωπικότητας του.

Διαφωτιστής, επαναστάτης, μάρτυρας, πολιτικός νους, στρατιωτικός νους, εθνεγέρτης, οραματιστής μιας δημοκρατικής Πολιτείας του Βαλκανικού χώρου ο Ρήγας δεν είδε τους καρπούς που έδωσε τελικά το πολύτιμο έργο του, αλλά όχι άδικα θεωρείται ίσως ο σπουδαιότερος άνδρας της νεώτερης ιστορίας των Ελλήνων.
Το σπάνιο αρχειακό υλικό από τις μεγαλύτερες βιβλιοθήκες της Ελλάδας μεταφέρει στον θεατή στην εποχή του Ρήγα, ενώ συνεντεύξεις πανεπιστημιακών καθηγητών ειδικών ερευνητών και πολιτικών του τόπου καταγωγής του, της Μαγνησίας, φωτίζουν και αναλύουν την προσφορά, το έργο του, την πραγματική ιστορία αλλά και τους θρύλους που συνοδεύουν το όνομα του.

To ντοκιμαντέρ είναι συμπαραγωγή της ΕΚΠΟΛ της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Μαγνησίας στο πλαίσιο του διακρατικού έργου ΧΕΙΡΩΝ (CHIRON), για την ανάδειξη της ιστορίας ως πολιτιστική κληρονομιά Ευρωπαϊκής σημασίας, με συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης στο πρόγραμμα INTERREG IIIB CADSES.

Διάρκεια : 34 λεπτά
Σκηνοθεσία – Εκτέλεση παραγωγής: Γιώργος Λάγδαρης
Έρευνα – κείμενο: Δημήτρης Καραμπερόπουλος
Αφήγηση : Σπύρος Μαβίδης

25/3 08:00 ET1

«ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ»


Ένα ενδιαφέρον ιστορικό ντοκιμαντέρ, για τη δράση και τη συμβολή της Σπετσιωτοπούλας αυτής ηρωίδας στην Επανάσταση του 1821. Η Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα, το γένος Πινότση, γεννήθηκε στη φυλακή, έζησε μέσα στη θάλασσα, πολέμησε στη στεριά και πέθανε εκτός μάχης, στην αυλή του σπιτιού της από αδέσποτο βόλι.
Οι συνθήκες γεννούν τους ήρωες και τις ηρωίδες και τους κάνουν ανθρώπινους, οικείους, καθημερινούς. Μεγάλωσε με την έλλειψη του πατέρα της (ο οποίος είχε συλληφθεί από τους Τούρκους με τα πρώιμα γεγονότα της Μάνης).
Όταν εκείνος πέθαινε στις φυλακές της Κωνσταντινούπολης, εκείνη γεννιόταν σε κάποιο υγρό κελί εκεί δίπλα. Ανδρώθηκε μέσα από την απώλειά του και από την ιδέα της επανάστασης και της ελευθερίας.
Παντρεύτηκε δύο φορές, γέννησε έξι παιδιά και μετά το θάνατο του δεύτερου συζύγου της Δημήτρη Μπούμπουλη, ασχολούμενη με το ναυτικό εμπόριο, αύξησε την τεράστια περιουσία που της είχε αφήσει εκείνος.

Το ντοκιμαντέρ διατρέχει, μέσα από το πρόσωπο της Μπουμπουλίνας, τα σημαντικότερα ιστορικά γεγονότα της περιόδου της Επανάστασης του 1821 που συνδέονται μαζί της. Επισκέπτεται τους χώρους όπου έζησε και πολέμησε: Τις Σπέτσες, όπου βρίσκεται το σπίτι της, στο οποίο υψώθηκε η πρώτη σημαία της Επανάστασης και η εκκλησία του Αγίου Νικολάου, τη Μονεμβασιά, όπου συνέβαλε στην ομώνυμη ναυμαχία, το Άργος, όπου – πολεμώντας – έχασε τον ένα της γιο, την Τρίπολη, όπου πολέμησε δίπλα στον Κολοκοτρώνη, το Ναύπλιο, όπου βοήθησε από τη θάλασσα στην πτώση του φρουρίου.
Το ντοκιμαντέρ επιχειρεί να αναπλάσει τον πολιτικο-κοινωνικό καμβά της εποχής, δίνοντας την ανθρώπινη διάσταση των γεγονότων, συνδέοντας τους χώρους και το χρόνο, φέρνοντάς τον ως τις μέρες μας μέσα από τα ιστορικά κείμενα, τη δημοτική ποίηση που αναφέρεται στην ίδια και στα παραπάνω γεγονότα, τις αφηγήσεις των ξένων περιηγητών και, τέλος, μέσα από τις μνήμες των τελευταίων ζώντων απογόνων της.
Η κινηματογράφηση των φυσικών χώρων πλαισιώνεται από το εικαστικό υλικό που σχετίζεται με την εποχή (πίνακες, γκραβούρες, χάρτες, προσωπικά αντικείμενα, αλληλογραφία κλπ) και από την αόρατη παρουσία της γυναίκας αυτής, που διατρέχει όλο το ντοκιμαντέρ, κάνοντάς την «παρούσα» στο σήμερα.

Σκηνοθεσία – σενάριο: Νικολέττα Γουλή
Ιστορική έρευνα: Ελένη Τσουγκαράκη
Παραγωγή: Κώστας Λαμπρόπουλος
Μουσική: Πλάτων Ανδριτσάκης
Φωτογραφία: Δημήτρης Μπακάλμπασης

ΕΤ1 16:15

«Ο ΜΠΑΪΡΟΝ ΚΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ»


Το ντοκιμαντέρ επιχειρεί μια ανίχνευση της σχέσης του Μπάιρον με την Ελλάδα, ξεκινώντας από την εποχή που ήταν ήδη σπουδαστής στο Κέμπριτζ.
Η μελέτη των αρχαίων Ελλήνων κλασσικών, στάθηκε η πρώτη επαφή με τη χώρα μας. Στα 1809 πραγματοποιεί ένα μεγάλο ταξίδι στην Ανατολή και επισκέπτεται, για πρώτη φορά, την Ελλάδα. Μ΄ αυτό το «ταξίδι στο Μύθο», που αποτελεί το πρώτο μέλος της ταινίας, ο Μπάιρον αποτίει φόρο τιμής στον αρχαιοελληνικό πολιτισμό. Ταυτόχρονα αυτό το ταξίδι γίνεται αφορμή να γνωρίσει την Ελλάδα της εποχής εκείνης.
Η σύγκριση παρόντος και παρελθόντος τον γεμίζει μελαγχολία και του δημιουργεί τις πρώτες σκέψεις για την απελευθέρωση και την πνευματική αναγέννηση των Ελλήνων. Αναζητά μια συνέχεια ανάμεσα στην αρχαία Ελλάδα και την Ελλάδα της εποχής του.
Αυτή η συνέχεια πιστεύει πως αποκαθίσταται με την Επανάσταση του 1821. Γι’ αυτό ακριβώς το λόγο, το 1821 πραγματοποιεί το «ταξίδι στην ιστορία»(δεύτερο μέρος της ταινίας) και έρχεται στο Μεσολόγγι για να αγωνισθεί στο πλευρό των εξεγερμένων Ελλήνων.
Ο θάνατός του αναζωπυρώνει το φιλελληνικό κίνημα σ΄ όλο τον κόσμο. Στην ταινία αναπτύσσουν τις απόψεις τους οι: Άντριου Ράδερφορντ, καθηγητής του Πανεπιστημίου του Λονδίνου και Μαίκλ Φουτ βουλευτής και επίτιμο μέλος της Βυρωνικής Εταιρείας.
Ειδικός συνεργάτης είναι ο Μάριος – Βύρων Ραϊζης, καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Τα γυρίσματα της ταινίας έγιναν στο Λονδίνο, το Νόττινχαμ, το Κέμπριτζ, το Μεσολόγγι και την Αθήνα.
Για τις ανάγκες της παραγωγής κινηματογραφήθηκε σπάνιο υλικό από γκραβούρες εποχής, επιστολές, χειρόγραφα, ζωγραφικούς πίνακες και πρώτες εκδόσεις έργων του Μπάιρον.

Σκηνοθεσία: Στέλιος Χαραλαμπόπουλος
Σενάριο: Θάνος Λαμπρόπουλος
Ειδικός συνεργάτης: Μάριος – Βύρων Ραϊζης
Αφηγητές: Χρήστος Τσάγκας, Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος
Εκτέλεση παραγωγής: ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ Ε.Π.Ε.