Έκθεση της T&E (Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία για τις Μεταφορές) του οργανισμού όπου «στεγάζονται» όλες οι ευρωπαϊκές ΜΚΟ που αφορούν τις μεταφορές, φέρνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες πιο κοντά, απ’ ό,τι θα υπέθετε κανείς, στην επίτευξη των στόχων για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα όπως αυτοί έχουν τεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Πρόκειται για τους περίφημους στόχους των 130 γραμμ./χλμ. έως το 2015 και των 95 γρ./χλμ. έως το 2020, στους οποίους, σύμφωνα με την έκθεση της T&E, οι αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται πολύ κοντά. Για του λόγου το αληθές, ο μέσος όρος εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στα αυτοκίνητα που διατέθηκαν στην Ευρώπη το 2011, μειώθηκε κατά 3,3%, σε 135,8 γραμμ./χλμ.

Αυτό, συνεπάγεται ότι, κατά μέσο όρο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να μειώσουν το παραπάνω μέγεθος κατά 7% επιπλέον με ορίζοντα το 2015 ενώ, αξίζει να σημειωθεί ότι αυτοκινητοβιομηχανίες και όμιλοι όπως η Fiat, η Toyota και η PSA/Peugeot-Citroen, καταγράφουν ήδη από το 2011 μεγέθη κάτω των 130 γραμμ./χλμ.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην έκθεση της Τ&Ε «…τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν προς την κατεύθυνση ότι στις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης θα παρατηρηθούν φαινόμενα «over-compliance» σε ό,τι αφορά τα όρια CO2 ενώ οι περισσότερες θα επιτύχουν το στόχο των 130 γραμμ./χλμ. αρκετά νωρίτερα από το 2015″.

Βέβαια, όπως επισημαίνεται στην έκθεση υπάρχουν και αυτοκινητοβιομηχανίες που θα δυσκολευτούν περισσότερο στην επίτευξη των παραπάνω στόχων. Σε αυτές συγκαταλέγονται οι Nissan, Suzuki, Mazda, Daimler οι οποίες, βάσει πωλήσεων του 2011, θα πρέπει να «προσπαθήσουν» περισσότερο.

Έτσι, για παράδειγμα, στην περίπτωση της Mazda, o μέσος όρος εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων που διέθεσε στην Ευρώπη το 2011 ανέρχεται σε 146,6 γραμμ./χλμ. μέγεθος που, για να συμβαδίζει με το στόχο του 2015, πρέπει να μειωθεί κατά 12,5%. Αντιστοίχως το μέγεθος των 153,5 γραμμ./χλμ. CO2 για το 2011 του ομίλου Daimler πρέπει να περισταλεί κατά 9,9% έως το 2015.

Ενδεικτικά παρατίθεται η κατάταξη με τις τιμές εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που καταγράφηκαν του 2011 βάσει των πωλήσεων του κάθε ομίλου σε σύγκριση με το στόχο του 2015.

Κατάταξη Στοιχεία 2011 (γραμμ./χλμ.) Στόχος 2015
(γραμμ./χλμ.)
Απαιτούμενη μείωση (σε ποσοστό)
1. PSA/Peugeot-Citroen 127,4 127,8 -0,3%
2. Toyota 126,8 127,2 -0,3%
3. Fiat 119,4 119,1 0,3%
4. General Motors 135,4 131,2 3,2%
5. Ford 132,2 127 4,0%
6. Volkswagen 137,3 131,8 4,0%
7. Renault 131,4 125,7 4,4%
8. BMW 144,8 138,4 4,4%
9. Volvo 151,4 144,2 4,7%
10. Hyundai 134,2 126,9 5,5%
11. Honda 144,9 135,2 6,6%
12. Suzuki 131,6 119,5 9,2%
13. Nissan 142,9 129,3 9,5%
14. Daimler 153,5 138,3 9,9%
15. Mazda 146,6 128,3 12,5%
Μέσος Όρος 135,8 130 4,3%

(Σημειώνεται ότι τα παραπάνω στοιχεία αφορούν αυτοκινητοβιομηχανίες με πωλήσεις άνω των 300.000 μονάδων ετησίως)

Αν και τα παραπάνω στοιχεία θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ευχάριστα, στην έκθεση της Τ&Ε επισημαίνεται το όχι και τόσο ευοίωνο συμπέρασμα:

«Οι προηγούμενες εκθέσεις μας καταδεικνύουν ότι οι στόχοι που έχουν τεθεί για το 2015 είναι χαμηλοί. Σε ό,τι αφορά τους λόγους που τους έχουν οδηγήσει στην πρώιμη επίτευξη, οφείλεται εν μέρει στη χρήση κάποιων πρακτικών που αποσκοπούν σε μια πλασματική εικόνα αλλά και στο σχεδιασμό των αυτοκινητοβιομηχανιών στο πλαίσιο επίτευξης των αυστηρότερων στόχων του 2020».

Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος, των χαμηλών στόχων, αξίζει να σημειωθεί ότι η επιβολή του ορίου των 130 γραμμ./χλμ. αναβλήθηκε τέσσερις φορές, μετά από πιέσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας, πριν η εφαρμογή του οριστεί αμετάκλητα για το 2015, ενώ, σε ό,τι αφορά τα πλασματικά στοιχεία, η Τ&Ε επιφυλάσσεται, για το μέλλον, να δημοσιεύει περισσότερες πληροφορίες για αποκλίσεις που παρουσιάζουν οι θεωρητικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και κατανάλωσης αυτοκινήτων, κατά δήλωση των κατασκευαστών, σε σχέση με τα πραγματικά δεδομένα.

auto.in.gr