Γιάννης Αδάναλης

Αν δεν έχετε, ήδη, συναντήσει στο δρόμο σας τη νέα A-Class τότε ίσως να μην γνωρίζετε ότι η Mercedes-Benz έπαψε πια να επενδύει στις πολυμορφικές ιδιότητες ενός μικρομεσαίου hatchback, επιλέγοντας έναν δυναμικότερο και δίχως καμία αμφιβολία ελκυστικότερο τρόπο διεκδίκησης του μεριδίου που της αναλογεί στη συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων.

Η μετάβαση από το χθες στο σήμερα της δημοφιλούς στη χώρα μας A-Class, δεν ήταν βελούδινη. Μάλλον ως επανάσταση θα μπορούσες να τη χαρακτηρίσεις και μάλιστα από τις σπάνιες του είδους, αναλογιζόμενος την καταγωγή του αυτοκινήτου και το κοινό στο οποίο αυτό απευθύνεται.

Ακόμη και ως επανάσταση, ωστόσο, θα πρέπει να θεωρηθεί απολύτως επιτυχημένη. Λίγοι είναι αυτοί που θα νοσταλγήσουν το πολυμορφικό παρελθόν της A-Class. Ακόμη λιγότεροι αυτοί που δεν θα γυρίσουν το κεφάλι στο πέρασμα της μικρομεσαίας Mercedes-Benz.

Ανεξάρτητα αν αρέσει ή όχι, η νέα A-Class δεν πρόκειται να περάσει απαρατήρητη. Το χαμηλό ρύγχος με το κεντρικά τοποθετημένο έμβλημα της γερμανικής φίρμας είναι δίχως καμία αμφιβολία αυτό που κάνει τη διαφορά.

Αντιθέτως, ο σχεδιασμός του πίσω τμήματος και συγκεκριμένα των πίσω φωτιστικών σωμάτων θα μπορούσε κάλλιστα να υιοθετηθεί από οποιαδήποτε άλλο πεντάθυρο hatchback της μικρομεσαίας κατηγορίας.

Πάντως, οι συμπαγείς διαστάσεις -το συνολικό μήκος δεν ξεπερνά τα 4,3 μέτρα- και οι σμιλεμένες επιφάνειες των θυρών εξακολουθούν να τονίζουν το δυναμισμό του αυτοκινήτου και τη διαφορετικότητά του σε σχέση με την απερχόμενη A-Class.

Απαλλαγμένο από τα πολυχρηστικά χαρακτηριστικά του πρόσφατου παρελθόντος είναι και το εσωτερικό. Το γεγονός ότι η θέση οδήγησης έχει περιορίσει την απόσταση που μέχρι σήμερα τη χώριζε από το έδαφος κατά 17,4 εκατοστά, ίσως ξενίσει όσους είχαν συνηθίσει να παρατηρούν τον έξω κόσμο από ψηλά.

Η ορατότητα δεν μπορεί να συγκριθεί με το ενός όγκου αμάξωμα της προγενέστερης εκδοχής του αυτοκινήτου ωστόσο οι χώροι, αν και δεν ξεπερνούν τον μέσο όρο της κατηγορίας, κρίνονται απολύτως επαρκείς.

Τον κατάλογο με τις ενστάσεις που ενδέχεται να διατυπώσει κανείς για το πενταθέσιο εσωτερικό της νέας A-Class συμπληρώνει η όχι και τόσο… ενθαρρυντική ποιότητα του πλαστικού που καλύπτει την κορυφή του ταμπλό, το μάλλον δύσχρηστο σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας και ο σχεδιασμός της έγχρωμης οθόνης που θα συναντήσεις στην κεντρική κονσόλα.

Με τον εξοπλισμό να υπερκαλύπτει -ακόμη και από τη βασική έκδοση- τις ανάγκες σου, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων επτά αερόσακους, ηλεκτρονικό σύστημα δυναμικής ευστάθειας, σύστημα ελέγχου πρόσφυσης των κινητήριων τροχών, αλλά και σύστημα που ενημερώνει τον οδηγό για ενδεχόμενη σύγκρουση με το προπορευόμενο όχημα (COLLISION PREVENTION ASSIST), αυτό που απομένει να αξιολογήσεις είναι ο νέος κινητήρας diesel των 1.461 κ.εκ.

Στην πραγματικότητα πρόκειται για το μικρότερο, σε χωρητικότητα, κινητήρα diesel που θα συναντήσεις στην κατηγορία των premium μικρομεσαίων hatchback, αλλά και για το πρώτο χειροπιαστό δείγμα της συνεργασίας της Daimler με τον όμιλο Nissan-Renault.

O περιορισμένος θόρυβος και οι ακόμη λιγότεροι κραδασμοί μαρτυρούν τις σύγχρονες προδιαγραφές ενός μοτέρ, που παρά το χαμηλό κυβισμό του, δεν δυσκολεύεται να κινήσει τα 1.395 κιλά του γερμανικού μικρομεσαίου.

Ανάμεσα στα χαρακτηριστικά του και πέρα από το σύστημα άμεσου ψεκασμού 6ης γενιάς, το οποίο αναπτύσσει πίεση έως 1.600 bar, περιλαμβάνεται και ο υπερσυμπιεστής καυσαερίων μεταβλητής γεωμετρίας.

Στον τελευταίο πιστώνεται τόσο η απουσία υστέρησης «χαμηλά» όσο και η διατήρηση των υψηλών επιπέδων απόδοσης μέχρι και το όριο λειτουργίας του κινητήρα.

Μπορεί, λοιπόν, οι τιμές των επιδόσεων (0-100 χλμ./ώρα σε 11,3 δευτερόλεπτα) να σου υπενθυμίζουν με κάθε ευκαιρία το προφίλ της έκδοσης, ωστόσο, ο τρόπος με τον οποίο περνούν στην άσφαλτο οι 109 ίπποι και τα 260 Nm ροπής εξακολουθεί να παραπέμπει σε έναν μεγαλύτερης χωρητικότητας κινητήρα.

Βέβαια ακριβώς το ίδιο μπορεί να ισχυριστεί κανείς και για τα επίπεδα κατανάλωσης καυσίμου, καθώς παρά το start&stop του βασικού εξοπλισμού και την ισορροπημένη κλιμάκωση του μηχανικού κιβωτίου των έξι σχέσεων, δύσκολα θα καταφέρεις να επαληθεύσεις στην πράξη τα νούμερα που ανακοινώνει ο Γερμανός κατασκευαστής (μέση τιμή έως 4,0 λίτρα/100 χλμ.).

Από εκεί και πέρα η A 180 CDI, χωρίς το εξοπλιστικό πακέτο που κοστίζει μόλις 355 ευρώ(!) και περιλαμβάνει τη sport ρύθμιση της ανάρτησης και το σύστημα διεύθυνσης Direct-Steer, δεν έχει να παρουσιάσει κάποιο αξιοσημείωτο γνώρισμα.

Η αναμενόμενη βελτίωση της ποιότητας κύλισης -σε σχέση με την βενζινοκίνητη A 180 που διέθετε το παραπάνω «πακέτο»- εξασφαλίζει μεγαλύτερη άνεση, η οποία ωστόσο δεν θα φτάσει τα επίπεδα του νέου Audi A3 ή του Volvo V40.

Η ανάρτηση της συγκεκριμένης A-Class δυσκολεύεται να αποσβέσει αποτελεσματικά τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος με αποτέλεσμα ένα μέρος των κραδασμών να περνά στο εσωτερικό. Αντιστοίχως, οι πληροφορίες που εξασφαλίζει το κατά τ’ άλλα άμεσο σύστημα διεύθυνσης καθιστούν ευπρόσδεκτη την προσθήκη του συστήματος Direct-Steer.

Ένας σίγουρος τρόπος ώστε να αποδεχτείς την αμβλυμμένη δυναμικότητα της συγκεκριμένης A-Class είναι να βρεθείς στο επαρχιακό δίκτυο. Η μερική απενεργοποίηση του ESP μέσα από το μενού των ρυθμίσεων του αυτοκινήτου δεν αλλάζει τον κώδικά συμπεριφοράς της μικρομεσαίας Mercedes-Benz.

Το ηλεκτρονικό σύστημα δυναμικής ευστάθειας παραμένει ενεργό, αντιδρώντας άμεσα και αποτελεσματικά κάθε φορά που ο πίσω άξονας εμφανίσει σημάδια αποσταθεροποίησης.

Μέχρι να φτάσεις έως εκεί, βέβαια, ίσως έχεις δοκιμάσει νωρίτερα να εξαντλήσεις τα όρια πρόσφυσης των κινητήριων τροχών.

Η υποστροφή δεν αποτελεί μία από τις… συνήθειες της πετρελαιοκίνητης A-Class των 1.461 κ.εκ., ακόμη και αν το παρακάνεις, λοιπόν, το μόνο που θα καταφέρεις είναι να ταλαιπωρήσεις, αδίκως, τα μπροστινά ελαστικά.

Συμπερασματικά, η A 180 CDI BlueEFFICIENCY δεν αποτελεί, απλώς, τη μοναδική -μέχρι σήμερα- έκδοση της A-Class που απαλλάσσεται από την καταβολή τελών κυκλοφορίας, αλλά και μία απολύτως ολοκληρωμένη μικρομεσαία πρόταση, που παρά τον μικρό κυβισμό της καταφέρνει να υποστηρίξει και με το παραπάνω το βαρύ όνομα που κουβαλά.

auto.in.gr