Πρόκειται ίσως για το πιο ριζοσπαστικό μονοθέσιο στην ιστορία της Formula 1. Ο λόγος για την Tyrrell P34 (ή project 34).

Δημιούργημα του Derek Gardner, επικεφαλής σχεδιαστή της βρετανικής ομάδας Tyrrell, η P34 συμμετείχε για πρώτη φορά στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της F1 το 1976, με πιλότους τους Jody Scheckter και Patrick Depailler.

Η κορυφαία στιγμή της «P34» ήταν στο Grand Prix Σουηδίας του 1976, όταν οι J. Scheckter και P. Depailler έκαναν το 1 – 2.

Αυτή ήταν η μοναδική νίκη του εξάτροχου μονοθέσιου στην ιστορία του θεσμού. Στο τέλος της σεζόν ο Νοτιοαφρικανός εγκατέλειψε την Tyrrell, καθώς θεωρούσε ότι η»P34″ δεν μπορούσε να είναι ανταγωνιστική.

Το 1977 τα αποτελέσματα δεν ήταν ανάλογα και σε συνδυασμό με προβλήματα στην εξέλιξη και διάθεση των εμπρός ελαστικών από την Goodyear και το βάρος της εμπρός ανάρτησης, έδωσαν τέλος στην αγωνιστική καριέρα της «P34».

Στόχος του Gardner ήταν, μειώνοντας τη διάμετρο των εμπρός τροχών στις 10 ίντσες, να πετύχει αυξημένη αεροδυναμική απόδοση του μονοθέσιου. Το πρόβλημα ήταν ότι οι μικρότεροι τροχοί είχαν και μικρότερη πρόσφυση. Έτσι λοιπόν γεννήθηκε η ιδέα των τεσσάρων μπροστινών τροχών.

Βλέποντας τις πρώτες επιτυχίες της Tyrrell τρεις ομάδες έφτιαξαν εξάτροχα αυτοκίνητα (concept). Αυτές ήταν η March, η Williams και η Ferrari, όμως δεν πρόλαβαν να τα αξιοποιήσουν αφού η εξάτροχη διάταξη απαγορεύτηκε το 1983.

auto.in.gr