Fiat Punto 0.9 TwinAir 2012: Αναγέννηση
Ο δικύλινδρος, υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας βενζίνης των 0,9 λίτρων δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε το ανανεωμένο αισθητικά Punto να επιστρέψει στην κορυφή της κατηγορίας του.
Γιάννης Αδάναλης
Παρά τη μαζικότητα που χαρακτηρίζει την παραγωγική διαδικασία ενός τυπικού αυτοκινήτου πόλης, το Punto απέδειξε από την πρώτη στιγμή την πρόθεσή του να διαφοροποιηθεί -τόσο αισθητικά όσο και τεχνολογικά- από τη συντριπτική πλειοψηφία των ανταγωνιστών του.
To 1993 αποτέλεσε την πρώτη πρόταση της κατηγορίας που προσέφερε ένα μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων, το 1999 ακολούθησε το κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων (CVT), καθώς και το σύστημα άμεσου ψεκασμού Common Rail στους κινητήρες diesel, ενώ το 2009 ήρθε το ηλεκτρο-υδραυλικό σύστημα διαχείρισης βαλβίδών MultiAir να απογειώσει την αποδοτικότητα των κινητήρων βενζίνης.
Σήμερα, στην ανανεωμένη εκδοχή του, το best seller της ιταλικής φίρμας (8,5 εκατομμύρια πωλήσεις) επιστρέφει με μία ακόμη τεχνολογική καινοτομία.
Ο λόγος για το δικύλινδρο και αποκλειστικά υπερτροφοδοτούμενο μοτέρ TwinAir, το οποίο γνωρίσαμε στο Fiat 500 και εκτιμήσαμε στη νέα Lancia Ypsilon.
Αποτελώντας, ίσως, το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα της γνώριμης -πια- πρακτικής του downsizing, ο μόλις 875 κ.εκ. κινητήρας βενζίνης αποδίδει με τη βοήθεια ενός υπερσυμπιεστή καυσαερίων 85 ίππους και 145 Nm, υποσχόμενος όχι μόνο ανταγωνιστικές επιδόσεις αλλά και οικονομία καυσίμου.
Μία πρώτη ανάγνωση των επιμέρους χαρακτηριστικών του, σου επιτρέπει να κατανοήσεις τον ενθουσιασμό των Ιταλών για το δικύλινδρο δημιούργημά τους. Αντιθέτως, για να επιβεβαιώσεις το τεχνολογικό προβάδισμα που επιχειρεί να ανακτήσει το Punto θα πρέπει να εγκαταλείψεις τις ιστορικές εγκαταστάσεις «Gruppo Fiat» στο Balocco, ξεκινώντας τη σύντομη περιπλάνησή σου στους αυτοκινητόδρομους του ιταλικού Βορρά.
Δύο είναι τα βασικά ερωτήματα που καλείσαι να απαντήσεις. Αν ο συγκεκριμένος κινητήρας μπορεί να κινήσει με την ίδια ευκολία ένα τετράτροχο στο μέγεθος του Punto και αν οι προσπάθειες της ιταλικής φίρμας να περιορίσει το θόρυβο και τον κραδασμό στο εσωτερικό του αυτοκινήτου «έπιασαν τόπο».
Στην πρώτη περίπτωση μπορείς να επικαλεστείς τα νούμερα των επιδόσεων -τα 100 χλμ./ώρα επιτυγχάνονται από στάση σε 12,7 δευτερόλεπτα- ή ακόμη καλύτερα το ξέσπασμα του δικύλινδρου μοτέρ λίγο πάνω από τις 2.000 σ.α.λ. και το πλεόνασμα ροπής που αυτό εξασφαλίζει.
Στη δεύτερη, την επιλογή ενός συμπλέκτη με σφόνδυλο διπλής μάζας και ενός μηχανικού κιβωτίου έξι σχέσεων -οι αντίστοιχες εκδόσεις του Fiat 500 και της Lancia Ypsilon συνδυάζονται με κιβώτιο πέντε σχέσεων-, το οποίο σου επιτρέπει να διατηρείς το ρυθμό περιστροφής του κινητήρα σε χαμηλότερα επίπεδα, περιορίζοντας ταυτόχρονα τόσο το θόρυβο όσο και την κατανάλωση καυσίμου.
Σύμφωνα με την ιταλική φίρμα, το Punto ΤwinAir απαιτεί 4,2 λίτρα βενζίνης (μέση τιμή) ώστε να διανύσει την απόσταση των 100 χιλιομέτρων. Αντιστοίχως, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα περιορίζονται κάτω από τα 100 γρ./χλμ., γεγονός που στη χώρα μας εξασφαλίζει μηδενικά τέλη κυκλοφορίας.
Στην πράξη, βέβαια, οι εκτιμήσεις της Fiat αποδεικνύονται υπεραισιοδοξίες, ακόμη και αν επιλέξεις το οικονομικό πρόγραμμα οδήγησης (Eco), μειώνοντας με αυτόν τον τρόπο τη μέγιστη τιμή της ροπής από τα 145 στα 110 Nm.
Αναζητώντας την πλέον αποδοτική επιλογή στην πλούσια γκάμα εκδόσεων του ανανεωμένου Punto -δέκα συνολικά κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου τη διαμοφώνουν- είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα καταλήξεις στον πετρελαιοκινητήρα των 1,3 λίτρων και συγκεκριμένα στην έκδοση των 85 ίππων, όπου η μέση τιμή της κατανάλωσης καυσίμου δεν ξεπερνά τα 3,5 λίτρα/100 χλμ. και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα τα 90 γρ./χλμ.
Ανεξαρτήτως έκδοσης, πάντως, το δημοφιλές Fiat διατηρεί τα περισσότερα από τα χαρακτηριστικά των προγενέστερων εκδόσεών του (Grande Punto και Punto Εvo), γεγονός που επιβεβαιώνεται και από την απουσία ουσιαστικών μεταβολών στις ρυθμίσεις του πλαισίου (αναρτήσεις-σύστημα διεύθυνσης).
Ακόμη και σε επίπεδο σχεδιασμού μπορείς να παρατηρήσεις ομοιότητες με τους όχι και τόσο μακρινούς προγόνους του, επιχειρώντας επί της ουσίας να συνδυάσει χαρακτηριστικά και των δύο.
Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα των σκουρόχρωμων επιφάνειων των προφυλακτήρων (βλ. Punto Evo), που επέστρεψαν στην λογική του Grande Punto, ακολουθώντας το χρώμα του αμαξώματος.
Ανάλογες παρεμβάσεις έχουν γίνει και στο εσωτερικό -το φινίρισμα της συνθετικής επιφάνειας στο κάτω τμήμα του ταμπλό ξεχωρίζει- χωρίς αυτό να σημαίνει, βέβαια, ότι διαφοροποιήθηκε η συνολική εικόνα του ή ότι προστέθηκε κάποιο αξιοσημείωτο γνώρισμα σε επίπεδο άνεσης ή ασφάλειας.
Με αφετηρία τις προσιτές τιμές των εκδόσεών του (11.500 ευρώ χωρίς όφελος απόσυρσης για την έκδοση των 1,2 λίτρων με τους 69 ίππους), την πληρότητα του εξοπλισμού και την αποδοτικότητα των υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων βενζίνης ή πετρελαίου, το ανανεωμένο Punto δείχνει αυτή τη φορά ικανό να εξαργυρώσει τη δημοφιλία του, εντός και εκτός ελληνικών συνόρων.
To Fiat Punto 2012 με μία ματιά
Διαστάσεις (μέτρα): Μ/Π/Υ: 4,065 / 1,687/ 1,490
Μεταξόνιο (μέτρα): 2,510
Κινητήρες (κ.εκ.): 875 (TwinAir), 1.242, 1.368 (77 hp), 1.368 (MultiAir 105 hp), 1.368 (MultiAir Turbo 135 hp), 1.248 (MultiJet 85 hp)
Iσχύς (Ίπποι/σ.α.λ.): 85/5.500 (TwinAir), 69/6.000, 77/5.500, 105/6.500 (MultiAir 105 hp), 135/5.000 (MultiAir 105 hp), 206/1.750 (MultiAir Turbo 135 hp), 85/3.500 (MultiJet 85 hp)
Ροπή (Νm/σ.α.λ.): 145/2.000 (TwinAir), 102/3.000, 115/3.250 (77 hp), 130/4.000 (MultiAir 105 hp), 230/1.500(MultiAir Turbo 135 hp), 200/1.500 (MultiJet 85 hp)
Βάρος (κιλά): Aπό 1.075
Κατανάλωση (λίτρα καυσίμου/100 χλμ. στο μικτό κύκλο) : 4,2 (TwinAir), 5,4, 5,4 (77 hp), 5,7 (MultiAir 105 hp), 5,6 (MultiAir Turbo 135 hp), 3,5 (MultiJet 85 hp)
Εκπομπή CO2 (γραμ./χλμ.): 98 (TwinAir), 126 , 124 (77 hp), 133 (MultiAir 105 hp), 129 (MultiAir Turbo 135 hp), 90 (MultiJet 85 hp)
Επιτάχυνση (0-100χλμ./ώρα): 12,7 (TwinAir), 14,4, 13,2 (77 hp), 10,8 (MultiAir 105 hp), 8,5 (MultiAir Turbo 135 hp), 13,1 (MultiJet 85 hp)
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 172 (TwinAir), 156, 165 (77 hp), 185 (MultiAir 105 hp), 200 (MultiAir Turbo 135 hp), 172 (MultiJet 85 hp)
Τιμή (ευρώ): – (TwinAir), 11.500, 13.400 (77 hp), 14.300 (MultiAir 105 hp), 16.300 (MultiAir Turbo 135 hp), 14.900 (MultiJet 85 hp)
auto.in.gr
- Θεσσαλονίκη: Χημικά και πάλι κατά των αγροτών από την αστυνομία
- EE: Σύγκρουση για τα παγωμένα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία – Η στάση του Βελγίου, πολιορκητικός κριός ο Μερτς
- ΓΣΕΕ: Τι ισχύει για τους εργαζόμενους σε συνθήκες κακοκαιρίας
- Μάικλ Κέιν: Εμφανίστηκε σε αμαξίδιο για βράβευση του και συγκίνησε το κοινό
- Τρομερές καταστάσεις στην Παρτιζάν: Ο κόσμος φώναζε «Ομπράντοβιτς» και… ξενέρωσε τον Ουάσινγκτον που έφυγε (vid)
- Δίκη Βαλυράκη: Μάρτυρας κατέθεσε στη δίκη ότι είδε να χτυπούν με κοντάρι τον πρώην υπουργό

