Ψηφίστηκε τελικά η άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη από το ΥΠΕΚΑ,χθές,στη Βουλή.

Οι πρώτες αντιδράσεις από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις ήρθαν από το WWF, όπου στην σκληρή ανακοίνωσή του καταγγέλλει την πρακτική του υπουργείου να περάσει αυτές τις μέρες μια σειρά από τροπολογίες που τις χαρακτηρίζει «περιβαλλοντικά απαράδεκτες» και ειδικότερα για την πετρελαιοκίνηση ότι ουδέποτε «επέδειξε στοιχεία που συνηγορούν στην αναγκαιότητα άρσης της απαγόρευσης.»

«Η συμβολή της πετρελαιοκίνησης στη διόγκωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης» σημειώνει στην ανακοίνωση της η περιβαλλοντική οργάνωση «έγκειται στα αυξημένα ποσοστά συγκεντρώσεων οξειδίων του αζώτου (ΝΟx), όζοντος, μικροσωματιδίων (ΡΜ10 και κυρίως ΡΜ2.5) και καπνού, όπως έχει επισημανθεί και από πρόσφατη μελέτη του Ε.Μ.Π. για την πόλη της Αθήνας. Η πρόοδος της τεχνολογίας πετρελαιοκίνησης δεν έχει, ακόμα, καταφέρει να αντιμετωπίσει τις πολύ μεγάλες εκπομπές οξειδίων του αζώτου και μικροσωματιδίων που έχουν δραματικές συνέπειες στο φυσικό περιβάλλον και στην ανθρώπινη υγεία. Η σημασία της συγκεκριμένης «αδυναμίας» γίνεται ακόμα πιο έντονη λόγω και της σημαντικής υστέρησης των ευρωπαϊκών ορίων εκπομπών NOx σε σχέση π.χ. με την Ιαπωνία ή με τις συστάσεις του Οργανισμού Προστασίας Περιβάλλοντος των Η.Π.Α.

Επιπλέον, η αδυναμία πάταξης της νοθείας στα καύσιμα, ο αναποτελεσματικός έλεγχος των οχημάτων που κυκλοφορούν στα δυο μεγάλα αστικά κέντρα και η απουσία σχεδιασμού ακυρώνουν τα όποια πιθανά οφέλη και καταδεικνύουν το μέγεθος του σφάλματος στο οποίο υπέπεσε ο Υπουργός ΠΕΚΑ με τη συγκεκριμένη αντιεπιστημονική πολιτική απόφαση.

Η άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης έγινε την ίδια ημέρα που ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος ανακοίνωσε τη νέα του έκθεση για την ατμοσφαιρική ρύπανση στην Ευρώπη, μέσα από την οποία προκύπτει ότι η είσοδος πετρελαιοκίνητων τελευταίας τεχνολογίας στην ευρωπαϊκή αγορά συσχετίζεται με αυξημένες συγκεντρώσεις ΝΟ2 και ότι τα ελαφρά πετρελαιοκίνητα είναι ιδιαίτερα προβληματικά αναφορικά με τις εκπομπές NOx. Στην ίδια έκθεση, η Ελλάδα κατέχει την 4η θέση αναφορικά με τις συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδίων μικρής διαμέτρου (PM2,5). Τα στοιχεία αυτά θα έπρεπε να αποτελούν ικανό λόγο για τη συνέχιση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης, τουλάχιστον έως το 2014, οπότε και θα τεθούν σε εφαρμογή αυστηρότερα όρια ρύπων για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα.»

Κατά το WWF Ελλάς, πριν από οποιαδήποτε αλλαγή θα πρέπει να έχει επιτευχθεί σημαντική πρόοδος στη μείωση της ρύπανσης από οχήματα δημόσιας χρήσης, ταξί, λεωφορεία, ελαφρά φορτηγά και να έχει τεθεί σε εφαρμογή ένα συνολικό πλαίσιο πολιτικών για τις μετακινήσεις που θα περιλαμβάνει αλλαγές στο σύστημα εισόδου των οχημάτων στην πρωτεύουσα, μέτρα για την ενθάρρυνση της χρήσης ΜΜΜ παράλληλα με τη βελτίωση των δικτύων τους, κίνητρα και αντικίνητρα για την αντικατάσταση πάσης φύσεως οχημάτων με άλλα αποδοτικότερα, σωστότερη εκπαίδευση των οδηγών κ.ο.κ. Η απελευθέρωση στα ταξί θα πρέπει επίσης να μελετηθεί κατάλληλα ώστε ο αριθμός τους να μη συντελεί σε περαιτέρω υπέρβαση των συγκεντρώσεων ατμοσφαιρικών ρύπων.»

Αντίθετη όμως με την άρση της πετρελαιοκίνησης είναι και η περιβαλλοντική οργάνωση Greenpeace, που είχε καταθέσει την άποψη της, όταν το ΥΠΕΚΑ έβαλε στο δημόσιο διάλογο την πιθανότητα άρσης της πετρελαιοκίνησης. Υποστήριζε δε ότι τα πετρελαιοκίνητα εκλύουν 3 φορές περισσότερα οξείδια του αζώτου από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα. Η έκλυση των οξειδίων του αζώτου έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή όζοντος στην ατμόσφαιρα,με αποτέλεσμα τα πετρελαιοκίνητα να συμβάλλουν δηλαδή αναλογικά περισσότερο στη δημιουργία φωτοχημικού νέφους επηρεάζοντας άμεσα τη δημόσια υγεία. Επιπλέον, οι κλιματολογικές συνθήκες της χώρας μας επιδεινώνουν ακόμα περισσότερο την κατάσταση. Όσο περισσότερη ηλιοφάνεια υπάρχει, τόσο πιο εύκολα τα οξείδια του αζώτου πυροδοτούν τις εξάρσεις του όζοντος και του φωτοχημικού νέφους, το οποίο εισπνέουν οι πολίτες

«Το WWF Ελλάς » σημειώνει ο Αχιλλέας Πληθάρας, υπεύθυνος εκστρατειών πολιτικής του WWF Ελλάς «έρχεται να ενώσει τη φωνή του με το πλήθος των περιβαλλοντικών οργανώσεων και επιστημονικών φορέων, καθώς και με την Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής των Ελλήνων, που στο πρόσφατο παρελθόν κατέστησαν σαφές πως οι παρούσες συνθήκες συνηγορούν στη διατήρηση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Καλούμε τη νέα κυβέρνηση να προχωρήσει σε άμεση κατάργηση της τροπολογίας για την πετρελαιοκίνηση» .

Τι υποστηρίζει το ΥΠΕΚΑ

Το ΥΠΕΚΑ, από την πλευρά του υποστηρίζει ότι «η απόφαση του βασίστηκε σε τεκμηριωμένες μελέτες και ελήφθη με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και την ουσιαστική προστασία του περιβάλλοντος, μετά και από διαβούλευση στην αρμόδια Επιτροπής της Βουλής. »

Δεσμεύτηκε δε ότι «θα θεσπίσει παράλληλα συμπληρωματικά μέτρα και κίνητρα για τη μείωση της εκπομπής ρύπων και μικροσωματιδίων, προκειμένου να μην επιβαρυνθεί το περιβάλλον, αλλά και να βελτιωθεί η ποιότητα της ατμόσφαιρας.»

Τα μέτρα, όπως ανακοίνωσε, που εξετάζονται σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία περιλαμβάνουν:

· την εντατικοποίηση των ελέγχων της ποιότητας των καυσίμων από τα ειδικά κινητά συνεργεία του ΥΠΕΚΑ,

· την εισαγωγή ηλεκτρονικών συστημάτων παρακολούθησης της διακίνησης των καυσίμων για να αντιμετωπιστεί η λαθρεμπορία και η νοθεία των καυσίμων,

· τον περιορισμό της κυκλοφορίας των πλέον ρυπογόνων οχημάτων.

Στο πλαίσιο αυτό, συνεχίζει στην ανακοίνωση του, ετοιμάζεται σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης, που αφορά στην μετεξέλιξη του ισχύοντος δακτυλίου σε «Πράσινο Δακτύλιο», με τα εξής βασικά χαρακτηριστικά:

· Για τα οχήματα κάτω των 2,2 τόνων (όλα αφορούν στο μικρό δακτύλιο):

Α. κυκλοφορία όλων των οχημάτων, ανεξαρτήτως τεχνολογίας, εντός του μικρού δακτυλίου ελεύθερα, εφόσον είναι τεχνολογίας Euro V ή μεταγενέστερης, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140g/km. Το ίδιο ισχύει και για τα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα,

Β. κυκλοφορία εντός του δακτυλίου των οχημάτων με ημερομηνία πρώτης άδειας κυκλοφορίας προ του 1990 μόνο τις μέρες και ώρες που δεν ισχύει ο μικρός δακτύλιος,

Γ. κίνηση των οχημάτων που δεν εμπίπτουν σε καμία από τις παραπάνω κατηγορίες εντός του μικρού δακτυλίου με το σημερινό εκ περιτροπής σύστημα «μονών – ζυγών».

· Απαγόρευση της κυκλοφορίας των φορτηγών άνω των 2,2 τόνων έως 12 τόνους, ημερομηνίας πρώτης άδειας κυκλοφορίας πριν από την 1/1/1992, στο μεγάλο δακτύλιο.

· Απαγόρευση της κυκλοφορίας των φορτηγών άνω των 12 τόνων, ημερομηνίας πρώτης άδειας κυκλοφορίας πριν από την 1/1/1992, στην Αττική, πλην των Εθνικών Οδών Αθηνών-Λαμίας και Αθηνών-Κορίνθου, της Αττικής Οδού και των κύριων οδών πρόσβασης στα λιμάνια του Πειραιά, Λαυρίου, Ραφήνας και Ελευσίνας.

Τα οχήματα που θα επιτρέπεται να κυκλοφορούν ελεύθερα θα λαμβάνουν ειδικό πράσινο σήμα.

Προτεινόμενη ημερομηνία ισχύος της ρύθμισης είναι η 1 Μαΐου 2012.

Τέλος, επισημαίνεται ότι η νομοθετική ρύθμιση προβλέπει ότι διατηρείται η απαγόρευση κυκλοφορίας για όσα πετρελαιοκίνητα φορτηγά οχήματα μεικτού βάρους κάτω των τεσσάρων τόνων και τα πετρελαιοκίνητα επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης δεν πληρούν τις προδιαγραφές EURO V.

in.gr