Ο Δημήτρης Σγούρος, τέως παιδί-θαύμα που κατέπληξε τη διεθνή μουσική σκηνή, ώριμος πιανίστας πια, επιστρέφει στη σκηνή της Αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης, για να κατακτήσει για μία ακόμη φορά τους πολυπληθείς θαυμαστές του, με ένα μοναδικό ρεσιτάλ την Τετάρτη 30 Μαρτίου.
Ένα ρεσιτάλ αποτελούμενο από δύο εξόχως απαιτητικά έργα του πιανιστικού ρεπερτορίου που από νωρίς αγάπησε και ενέταξε στο πρόγραμμα των συναυλιών του όντας ταιριαστά στο ύφος και το ταμπεραμέντο του: τη Φαντασία σε ντο μείζονα, έργο 17 του Σούμαν και τη Σονάτα σε σι ελάσσονα του Λιστ. Δύο αναμφίβολα αριστουργήματα της κλασικής μουσικής που συνδέονται μεταξύ τους και για έναν ακόμη – ιδιαίτερο – λόγο: μια αμοιβαία αφιέρωση. Ο Φραντς Λιστ αφιέρωσε την εν λόγω Σονάτα του στον Ρόμπερτ Σούμαν το 1854, σε ανταπόδοση της εκ μέρους του αφιέρωσης, μερικά χρόνια νωρίτερα, της Φαντασίας σε ντο μείζονα.

Το ρεσιτάλ πιάνου του Δημήτρη Σγούρου πραγματοποιείται στο πλαίσιο του εορτασμού των 20 χρόνων λειτουργίας του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Όταν ο Δημήτρης Σγούρος πρωτοπαρουσίασε το 2000 τη Φαντασία σε ντο μείζονα, έργο 17 του Ρόμπερτ Σούμαν στο Κάρνεγκι Χολ της Νέας Υόρκης, ο καταξιωμένος μουσικοκριτικός Χάρολντ Τσαρλς Σόνμπεργκ έγραψε στους New York Times: «Ο Σγούρος παίζει με απόλυτο έλεγχο της τεχνικής, με πλούσιο πιανιστικό ήχο, ακλόνητο ρυθμό, δύναμη και μουσικότητα». Και δεν ήταν ο μόνος.

Το έργο με το οποίο σήμερα εμφανίζεται και στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής, θεωρείται μια κορυφαία πιανιστική στιγμή που συνδυάζει το παράδοξο της τάξης μέσα στο χάος, της διαφυγής μέσα από την ακινησία και της ισορροπίας μέσα στον παραλογισμό. Γραμμένη το 1836, δηλαδή κατά τη χρονική περίοδο 1835-1838, όταν με τις σονάτες του ο Ρόμπερτ Σούμαν (1810-1856) αναζητούσε επίμονα τον έλεγχο της μεγάλης γραμμής στη σύνθεση, είναι η έκφραση του εσωτερικού σπαραγμού του για έναν ακόμη χωρισμό του από την πιανίστρια και συνθέτρια Κλάρα Βικ – και μετέπειτα σύζυγό του – εξαιτίας του πατέρα της. Δύο χρόνια αργότερα, σε γράμμα του στην αγαπημένη, διαβάζουμε: «Για να κατανοήσεις τη Φαντασία πρέπει να γυρίσεις πίσω στο δυστυχισμένο καλοκαίρι του 1836, που ήμουν υποχρεωτικά μακριά σου… Το πρώτο μέρος είναι χωρίς αμφιβολία το πιο παθιασμένο από τα έργα μου, ένα απαρηγόρητο παράπονο για την έλλειψή σου…». Το έργο του Γερμανού ρομαντικού που θεωρείται απαραίτητο στο ρεπερτόριο κάθε βιρτουόζου πιανίστα, αρχικά έφερε τον τίτλο «Obolen auf Beethovens Denkmal» δεδομένου πως γράφτηκε με αφορμή τη συγκέντρωση χρημάτων για την ανέγερση μνημείου του Μπετόβεν στη γενέτειρά του, τη Βόννη, ιδέα που υποκίνησε και υλοποίησε ο Φραντς Λιστ (1811-1886). Αν και φέρει τον τίτλο Φαντασία, μορφολογικά ακολουθεί τα πρότυπα της τριμερούς σονάτας κι αφιερώθηκε στον Ούγγρο ρομαντικό συνθέτη και βιρτουόζο πιανίστα που ήταν άλλωστε ο ικανότερος από τους ερμηνευτές της εποχής.

Δεκαεπτά χρόνια αργότερα ο Λιστ ανταπέδωσε την τιμή αφιερώνοντας στον Σούμαν τη μοναδική του Σονάτα σε σι ελάσσονα (1851-1853). Πρόκειται για το έργο που ο Δημήτρης Σγούρος θα ερμηνεύσει στο δεύτερο μέρος του ρεσιτάλ του: την πρώτη τόσο εκτενή πιανιστική δημιουργία του συνθέτη – αγαπημένου του Έλληνα ερμηνευτή από το ξεκίνημα κιόλας της καριέρας του αφού σε ηλικία μόλις επτάμισι μόλις ετών έπαιξε την «2η Ουγγρική Ραψωδία» του στη διάρκεια του πρώτου του ατομικού ρεσιτάλ – κι ένα πραγματικό μουσικό μνημείο το οποίο αφενός σημάδεψε τη ρομαντική πιανιστική φιλολογία, αφετέρου προανήγγειλε τις αρμονικές καινοτομίες των τελευταίων έργων του.

Οι τιμές των εισιτηρίων για τη συναυλία είναι: €9,00(Φοιτητικά) – 15,00 – 27,00 – 38,00 – 55,00 (Διακεκριμένη Ζώνη)

Το in.gr είναι χορηγός επικοινωνίας της εκδήλωσης.