H Ρωσία δεν αποχωρεί από το σχέδιο κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, αλλά θέλει να «ελαχιστοποιήσει» τα έξοδα γι΄αυτόν, όπως τόνισε την Τετάρτη ο εκπρόσωπος της Transneft Ίγκορ Ντεμίν στο πρακτορείο ΡΙΑ-Νόβοστι.

«Δεν σκοπεύουμε να διαλύσουμε την εταιρεία του σχεδίου, αλλά να ασχοληθούμε με την ελαχιστοποίηση των εξόδων», είπε ο κ. Ντεμίν, ο οποίος επιβεβαίωσε ότι η Βουλγαρία έχει έως σήμερα το μεγαλύτερο χρέος στην κοινοπραξία του αγωγού.

Όπως είπε, «μετά απ’ αυτήν σταμάτησε τη χρηματοδότηση και ο άλλος εταίρος, η Ελλάδα», με αποτέλεσμα η χρηματοδότηση της Trans-Balkan Pipeline B.V. να γίνεται σήμερα μόνο από τη ρωσική πλευρά.

Σύμφωνα με την Transneft, το συσσωρευμένο χρέος της εταιρείας σε τρέχοντα έξοδα είναι 7,3 εκατ. ευρώ και της Ελλάδας ανέρχεται σε 1,269 εκατ. ευρώ.

Ο κ. Ντεμίν είπε ότι την Πέμπτη στη Ρώμη (κατά τη συνέλευση των μετόχων της κοινοπραξίας) από ρωσικής πλευράς θα τεθεί στη συνεδρίαση των μετόχων του έργου σχέδιο μείωσης στο ελάχιστο του προσωπικού της εταιρείας και των αμοιβών των στελεχών της, καθώς και μείωσης όλων των διαχειριστικών-λειτουργικών εξόδων.

Μιλώντας στο Itar-Tass, ο κ. Ντεμίν είπε ότι κανείς δεν συζητά «κλείσιμο της εταιρείας και του σχεδίου, ούτε πολύ περισσότερο προγραμματίζει διοχέτευση φορτίων πετρελαίου σε γειτονικούς αγωγούς», αλλά οπωσδήποτε το θέμα των χρεών θα τεθεί και θα συζητηθεί η μετατροπή των συμβολαίων με τους υπεργολάβους του έργου, έτσι ώστε να μην απαιτούνται τακτικές πληρωμές.

Ελλάδα, Ρωσία και Βουλγαρία είχαν συμφωνήσει το 2007 στην κατασκευή του αγωγού, μήκους 285 χιλιομέτρων, που θα μετέφερε πετρέλαιο από το βουλγαρικό λιμάνι του Μπουργκάς στην Αλεξενδρούπολη.

Το σχέδιο, ύψους 1 δισ. ευρώ, θα είχε μεταφορική ικανότητα 35 εκατ. μετρικών τόνων πετρελαίου τον χρόνο και θα παρέκαμπτε τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων, οδηγώντας σε σημαντική εξοικονόμηση του υψηλού κόστους που συνεπάγεται η μεταφορά πετρελαίου μέσω δεξαμενόπλοιων.

Υπενθυμίζεται ότι το 51% των μετοχών της Transbalkan Pipeline, ελέγχεται από ρωσικές εταιρίες (Gazprom Neft, Rosneft και Transneft), το 24,5% από τη Βουλγαρική JSC που ανήκει στο βουλγαρικό δημόσιο και το υπόλοιπο 24,5% στην κοινοπραξία ΕΛΠΕ-Θράκη (Ελληνικά Πετρέλαια, όμιλοι Λάτση και Κοπελούζου με 23,5%) και το Ελληνικό Δημόσιο (1%).

Από ελληνικής πλευράς έχει εγκριθεί η προμελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και έχει εκπονηθεί το νομοσχέδιο που ρυθμίζει ζητήματα σχετικά με απαλλοτριώσεις, αποζημιώσεις κ.λπ.

Βουλγαρία

Τα προβλήματα σχετικά με την προοπτική του έργου είχαν πρωτοεμφανιστεί το 2009, όταν η βουλγαρική πλευρά έθεσε ζητήματα περιβαλλοντικής προστασίας στο Μπουργκάς.

Σήμερα, Τετάρτη, οι πληροφορίες που δημοσίευσε η ρωσική εφημερίδα βρέθηκαν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, όπως είναι φυσικό, και στη Βουλγαρία.

Η δημόσια ραδιοφωνία της Βουλγαρίας, σε κεντρικά ενημερωτικά της δελτία μετέδωσε δηλώσεις του Ρώσου εμπειρογνώμονα, Μιχαήλ Κρουτίχιν, σύμφωνα με τις οποίες, «η ρωσική πλευρά στην κατασκευάστρια εταιρεία του έργου θα αποχωρήσει από το σχέδιο, επειδή είναι ασύμφορο για τις εταιρείες (που συμμετέχουν στην κοινοπραξία, η οποία εκπροσωπεί τη ρωσική πλευρά)».

Ο κ. Κρουτίχιν, εμπειρογνώμονας σε θέματα ενέργειας στον οίκο συμβούλων Rosenergy, τόνισε ότι «η Ρωσία εξάγει όλο και λιγότερο πετρέλαιο μέσω της Μαύρης Θάλασσας, ενώ οι εξαγωγές πετρελαίου μέσω της Βαλτικής αυξάνονται».

«Γι’ αυτό το λόγο», πρόσθεσε, «δεν είναι βέβαιο αν η ρωσική πλευρά θα λάβει μέρος τελικά και στον ανταγωνιστικό πετρελαιαγωγό Σαμσούντα – Τσεϊχάν, η αποδοτικότητα του οποίου, επίσης, τίθεται υπό αμφισβήτηση, επειδή ο τερματικός σταθμός πετρελαίου στο λιμάνι του Νοβοροσίσκ δεν λειτουργεί σε συνθήκες πλήρους παραγωγικότητας».

«Στο μέλλον», σημείωσε, «οι κύριες ποσότητες πετρελαίου που θα μεταφέρονται από τη Μαύρη Θάλασσα και από τα Στενά θα προέρχονται πιθανώς από το Καζακστάν και όχι από τη Ρωσία».

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ