Λονδίνο: Ήπια επίδραση στον χρόνο που χρειάζεται το άτομο να κοιμηθεί έχει η ενασχόληση με τα βιντεοπαιχνίδια λίγο πριν τον βραδινό ύπνο, σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία που δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο Journal of Clinical Sleep Medicine.

Όσοι παίζουν σχετικά βίαια βιντεοπαιχνίδια χρειάστηκαν τελικά λίγο περισσότερο χρόνο για να αποκοιμηθούν, συγκριτικά με τα άτομα που είχαν παρακολουθήσει ένα ντοκιμαντέρ για την φύση. Συγκεκριμένα συγκρίθηκαν το παιχνίδι Call of Duty 4 με το ντοκιμαντέρ March of the Penguins.

Αν και είναι λίγα τα επιστημονικά στοιχεία για τις επιδράσεις των βιντεοπαιχνιδιών στον ύπνο, ανέκδοτα επιστημονικά στοιχεία έχουν δείξει ότι η ενασχόληση με αυτά ειδικά τις νυχτερινές ώρες μπορεί να έχει καθοριστικές επιδράσεις στον ύπνο επειδή η διέγερση διατηρεί το άτομο άγρυπνο ακόμα και μετά την παύση του παιχνιδιού.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Φλίντερς στην Αυστραλία συγκρότησαν ομάδα μελέτης από 13 αγόρια ηλικίας 14-18 ετών, χωρίς προβλήματα ύπνου.

Την πρώτη νύχτα οι εθελοντές έπρεπε να κάτσουν στο κρεβάτι τους και να παίξουν το Call of Duty 4 για 50 λεπτά, παιχνίδι όπου ο παίκτης πρέπει να παίξει τον ρόλο ενός στρατιώτη και να διεκπεραιώσει διάφορες βίαιες αποστολές.

Την δεύτερη νύχτα, οι συμμετέχοντες και πάλι για 50 λεπτά είδαν το γαλλικό ντοκιμαντέρ March of the Penguins, που εστιάζει στο ετήσιο ταξίδι του πιγκουΐνου της Ανταρκτικής για να φτάσει στα κέντρα αναπαραγωγής του.

Τρεις εθελοντές αποκοιμήθηκαν κατά την διάρκεια του ντοκιμαντέρ, ενώ κανείς δεν κοιμήθηκε ενώ έπαιζε το βιντεοπαιχνίδι.

Η πλειοψηφία των εφήβων χρειάστηκε λίγο περισσότερο χρόνο να αποκοιμηθεί μετά από το βιντεοπαιχνίδι, αλλά οι περισσότεροι κοιμήθηκαν εντός 7½ λεπτών, δηλαδή τέσσερα λεπτά περισσότερο απ’ όταν είχαν παρακολουθήσει το ντοκιμαντέρ.

Ο Δρ Μάικλ Γκραντισαρ που πήρε μέρος στην έρευνα εξηγεί ότι «επίτηδες επιλέξαμε ένα πολύ ήρεμο ντοκιμαντέρ για να το συγκρίνουμε με ένα βίαιο βιντεοπαιχνίδι, ελπίζοντας ότι θα παράγουμε σημαντικότερες επιδράσεις στον ύπνο. Μας προκάλεσε έκπληξη τελικά ότι το βίαιο βιντεοπαιχνίδι δεν συντελούσε σε μεγαλύτερο χρόνο για να επιτευχθεί η ύπνωση.»

Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι η μελέτη έχει περιορισμούς, καθώς το δείγμα ήταν μικρό και συνήθως οι έφηβοι δεν περιορίζουν τον χρόνο που παίζουν βιντεοπαιχνίδια σε 50 λεπτά.

Ενδεχομένως η μεγαλύτερη ενασχόληση να έχει μεγαλύτερη συναισθηματική επιβάρυνση, καθώς το παιδί υιοθετεί τα συναισθήματα άγχους ή θυμού του εικονικού ήρωα του παιχνιδιού.

Πάντως, αν και το ντοκιμαντέρ ήταν πολύ χαλαρωτικό, θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι οι ειδικοί απαγορεύουν την οποιαδήποτε μορφή τηλεθέασης πριν τον νυχτερινό ύπνο.

health.in.gr