Νέα Υόρκη: Η δυσλεξία ίσως πηγάζει από την ανικανότητα ορισμένων ανθρώπων να ταυτίσουν τις λέξεις που διαβάζουν με τον ήχο που παράγουν αυτές κατά την εκφώνηση, σύμφωνα με αμερικανική μελέτη που παρουσιάστηκε στο ετήσιο συνέδριο της Εταιρίας Νευρολογικών Επιστημών.


Οι πάσχοντες από δυσλεξία, παρά το γεγονός ότι έχουν φυσιολογικό δείκτη ευφυίας και καλή όραση, αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανάγνωση και τη γραφή, χωρίς ωστόσο να είναι γνωστή η αιτία του προβλήματος. Επιστημονικές μελέτες κάνουν λόγο για γονιδιακούς παράγοντες.


Παρουσιάζοντας τη μελέτη του ο Δρ Μαρκ Γουάλας από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Wake Forest της Βόρειας Καλιφόρνιας, εξήγησε ότι η διαδικασία εκμάθησης της ανάγνωσης περιλαμβάνει τόσο την όραση όσο και την ακοή. Όταν λοιπόν τα παιδιά μαθαίνουν να διαβάζουν, συλλαβίζουν δίνοντας έμφαση στον ήχο που παράγουν οι λέξεις. Η ανικανότητα ταύτισης των γραμμάτων με τους ήχους που παράγουν κάνει δυσκολότερη τη διαδικασία εκμάθησης της ανάγνωσης.


Για να αποδείξει το αληθές των ισχυρισμών του ο Δρ Γουάλας ζήτησε από 36 δυσλεκτικά άτομα και 29 άτομα χωρίς την εν λόγω μαθησιακή δυσκολία να μπουν σε ένα σκοτεινό δωμάτιο και να κοιτάξουν μια σειρά από φώτα και στο τέλος να πουν πιο από αυτά άναψε πρώτο. Αξίζει να σημειωθεί ότι το δεύτερο φως άναβε σχεδόν ταυτόχρονα με το πρώτο.


Προηγούμενες μελέτες έχουν αποδείξει ότι αν το φως συνοδεύεται από ένα ήχο, οι άνθρωποι μπορούν ευκολότερα να θυμηθούν πιο από τα φώτα ανάβει πρώτο ή τελευταίο. Γιατί συμβαίνει αυτό, δεν έχει διευκρινιστεί, ωστόσο οι ειδικοί υποθέτουν ότι ο ήχος ενεργοποιεί τον εγκέφαλο να επικεντρωθεί σε αυτό που βλέπει.


Όντως ο Δρ Γουάλας διαπίστωσε ότι όλα τα άτομα που συμμετείχαν στη μελέτη ξεχώριζαν καλύτερα τα φώτα όταν παράλληλα άκουγαν και ηχητικά σήματα. Ωστόσο, τα δυσλεκτικά άτομα χρειάζονταν περισσότερο χρόνο για να κάνουν την ταύτιση ανάμεσα στον ήχο και το φως συγκριτικά με ένα φυσιολογικό άτομο.


«Τα ευρήματα μας αποδεικνύουν ότι τα δυσλεκτικά άτομα απαιτούν ένα ασυνήθιστα μεγάλο διάστημα χρόνου για να συνδυάσουν οπτικές και ακουστικές πληροφορίες. Η ανάγνωση είναι μια γρήγορη διαδικασία. Άρα τα άτομα με δυσλεξία είναι φυσικό να συνδυάζουν λάθος λέξεις με λάθος ήχους», επεσήμανε ο Δρ Γουάλας.


Οι ερευνητές που ασχολούνται με τα αίτια της δυσλεξίας χωρίζονται σε δύο σχολές σκέψεις. Σε εκείνους δηλαδή που θεωρούν ότι το πρόβλημα πηγάζει από προβλήματα όρασης και σε αυτούς που ρίχνουν το βάρος σε προβλήματα γλώσσας. Ωστόσο η μελέτη του Δρ Γουάλας θέτει την έρευνα σε νέα βάση.


Αξίζει να σημειωθεί ότι όσο νωρίτερα διαγνωστεί η δυσλεξία, τόσο μεγαλύτερες πιθανότητες βελτίωσης υπάρχουν. Η μέθοδος Orton-Gillingham, που βοηθά τα δυσλεκτικά άτομα να διαβάζουν δίνει έμφαση στο συνδυασμό εικόνων και ήχων, γι’ αυτό και μπορεί να εφαρμοστεί σε παιδιά πολύ νεαρής ηλικίας.


Ο συνδυασμός της μεθόδου αυτής με τα ευρήματα του Δρ Γουάλας ίσως οδηγήσουν στο μέλλον στη δημιουργία ενός αξιόπιστου διαγνωστικού τεστ για τη δυσλεξία.

health.in.gr