Για ένα επιτυχημένο εορταστικό τραπέζι χρειάζεται καταρχήν να επιλέξετε σωστά τα πιάτα που θα σερβίρετε και δεύτερον θα πρέπει να το απολαύσετε χωρίς να είναι καταστροφικό για την σιλουέτα σας. Ειδικά αν ανήκετε στην ομάδα ατόμων που κάθε χρόνο δηλώνει: «Θα δοκιμάσω λίγο από όλα…» και τελικά υποφέρετε από φούσκωμα και δυσπεψία, θα βρείτε τις παρακάτω συμβουλές χρήσιμες ώστε οι εορτές αυτή τη φορά να σας φέρουν μόνο χαρά και όχι επιπλέον κιλά.

Εάν μετρήσει κάποιος τις θερμίδες ενός εορταστικού γεύματος, με έκπληξη θα διαπιστώσει ότι αυτό φτάνει ή μπορεί και να ξεπερνάει τις 6.000 θερμίδες! Δηλαδή ξεπερνάει το τριπλάσιο ποσό των θερμίδων που χρειάζεται ένα άτομα σε μία μέρα.

Αν αυτό συμβαίνει και επαναληπτικά, σε κάθε πρόσκληση που δέχεται τότε μετά το διάστημα των εορτών θα έχει τέσσερα με οκτώ κιλά επιπλέον. Για το λόγο αυτό καλό να υπάρχει η αίσθηση του μέτρου στο φαγητό, χωρίς αυτό να σημαίνει τη στέρηση του.

Εάν παρασκευάσετε εσείς το δείπνο οι παρακάτω συμβουλές θα σας βοηθήσουν να μειώσετε τις συνολικές και περιττές θερμίδες του γεύματος, με έξυπνες λύσεις και χωρίς αυτό να έχει επίπτωση στη γεύση του:

  • Αφαιρέστε την πέτσα από το κρέας πριν το μαγείρεμα και χρησιμοποιείστε λίγα λιπαρά κατά την παρασκευή του. Φροντίστε επίσης να υπάρχει ποικιλία σαλάτας και λαχανικών που θα συνοδεύουν τα φαγητά.
  • Το ψήσιμο στο φούρνο της γαλοπούλας αποτελεί ένα εξαιρετικό τρόπο μαγειρέματος που διατηρεί όλες τις ιδιότητες του κρέατος και έχει ως αποτέλεσμα η τροφή να είναι εύπεπτη. Πρέπει όμως να την ψήνετε καλά και όταν είναι ωμή να μην έρχεται σε επαφή με άλλα τρόφιμα καθώς συχνά η ωμή γαλοπούλα αποτελεί μεταφορέα του μικροβίου της σαλμονέλας που ευθύνεται για την πρόκληση τροφικών δηλητηριάσεων.
  • Αν θέλετε να κάνετε τη γαλοπούλα γεμιστή μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ρύζι, κάστανα, σταφίδες και γενικά υλικά που δεν αυξάνουν το λίπος και τη χοληστερίνη του γεύματος συνολικά.
  • Αν θέλετε να συνοδέψετε τη γαλοπούλα με πατάτες, κόψτε αυτές σε μεγάλα κομμάτια. Με τον τρόπο αυτό οι πατάτες απορροφούν λιγότερο λίπος κατά το ψήσιμο τους. Επίσης μπορείτε να τις μισοβράσετε, στη συνέχεια να τις αλείψετε με λίγο ελαιόλαδο και τελικά να ολοκληρώσετε το ψήσιμό τους στο φούρνο.
  • Αντικαταστήστε την κρέμα γάλακτος με ντρέσινγκ από γιαούρτι ή μαγιονέζα με χαμηλά λιπαρά. Ακόμα καλύτερο είναι να χρησιμοποιήσετε για τις σαλάτες λεμόνι ή ξύδι μπαλσάμικο.
  • Φτιάξτε ένα επιδόρπιο ελαφρύ, όπως είναι το ζελέ με φρούτα και γιαούρτι ή χρησιμοποιήστε υλικά για την παρασκευή του γλυκού με χαμηλά λιπαρά, όπως είναι το γάλα με 2% λιπαρά.
  • Τα οινοπνευματώδη ποτά πρέπει να είναι εξαιρετικής ποιότητας και να καταναλώνονται με μέτρο. Ένα καλό επιτραπέζιο κρασί πρέπει να περιέχει μικρή ποσότητα οινοπνεύματος (10ο με 12ο το πολύ). Μην ξεχνάτε ότι δεν αρκεί η σωστή επιλογή κρασιού αλλά χεριάζετε και η σωστή συντήρησή του. Όσα κρασιά ανοίγονται θα πρέπει να καταναλώνονται μέσα σε 2-3 ημέρες. Η επιλογή μπίρας που θα αγοράσετε επίσης πρέπει να γίνετε με κριτήριο την περιεκτικότητα σε οινόπνευμα.

Εάν δεν συμμετέχετε στη παρασκευή του γεύματος και είστε καλεσμένοι για φαγητό, οι ακόλουθες συμβουλές θα σας βοηθήσουν να διατηρήσετε το μέτρο, να επιλέξετε τις σωστές τροφές και να ευχαριστηθείτε το γεύμα.:

  • Μη μένετε νηστικοί όλη μέρα επειδή θα φάτε το βράδυ. Αυτό είναι λάθος και συνήθως οδηγεί στην κατανάλωση το βράδυ διπλάσιας ή και μεγαλύτερης ποσότητας τροφής.
  • Απολαύστε το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι, αλλά προσέχετε την διατροφή σας τις μέρες πριν και μετά από αυτό. Δηλαδή τις υπόλοιπες μέρες φάτε πρωινό και γεύματα ελαφρά και υγιεινά, πλούσια σε σαλάτες και φρούτα.
  • Προσέξτε την κατανάλωση ξηρών καρπών πριν από το γεύμα. Μπορείτε να συνοδέψετε ένα ποτό με λίγα φιστίκια αλλά όχι με ένα μπολ. Είναι βέβαια προτιμότερο να επιλέξετε λίγα αποξηραμένα φρούτα, τα οποία περιέχουν μόνο ζάχαρη και όχι και λίπη.
  • Σερβίρετε το δικό σας πιάτο. Είναι λογικό ότι εάν αφήσετε την οικοδέσποινα του δείπνου να σας σερβίρει η ποσότητα θα είναι πολύ μεγαλύτερη στην προσπάθεια της να σας περιποιηθεί. Οι έρευνές έχουν δείξει ότι όταν η ποσότητα του φαγητού στο πιάτο είναι μεγαλύτερη του κανονικού τότε η κατανάλωση είναι περίπου 30% μεγαλύτερη.
  • Επιλέξτε τροφές που είναι μαγειρεμένες ελαφρά και δεν έχουν πολύ λίπος, όπως είναι η γαλοπούλα. Αν αυτό δεν είναι εφικτό επιλέξτε τουλάχιστον τμήματα κρέατος χωρίς ορατό λίπος ή αφαιρέστε το λίπος. Στη γαλοπούλα αφαιρέστε την πέτσα γιατί δεν έχει θρεπτικά συστατικά, εκεί βρίσκετε συσσωρευμένο το λίπος και επομένως οι περισσότερες θερμίδες.
  • Μια καλή στρατηγική είναι να χωρίσετε το πιάτο σας σε τρία ίσα μέρη. Στο ένα τρίτο θα σερβίρετε γαλοπούλα ή κρέας, στο δεύτερο σαλάτα ή λαχανικά και στο τελευταίο τρίτο μπορείτε να επιλέξετε από τις υπόλοιπες τροφές που βρίσκονται πάνω στο τραπέζι, όπως λίγες πατάτες ή ένα κομμάτι χορτόπιτα.
  • Θυμηθείτε ότι το αλκοόλ έχει πολλές θερμίδες χωρίς κανένα θρεπτικό συστατικό. Προτιμήστε το κόκκινο κρασί για τις ευεργετικές του ιδιότητες στην υγεία. Γενικά η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών προκαλεί αφυδάτωση του δέρματος, του δίνει θαμπό χρώμα και ευνοεί το σχηματισμό μαύρων κύκλων κάτω από τα μάτια, κυτταρίτιδας και ακμής γι’ αυτό πιείτε με μέτρο. Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ έχει και άλλες δυσάρεστες επιπτώσεις, όπως η μέθη που καλό είναι να τις αποφύγετε.
  • Μπορείτε να πίνετε ελεύθερα σόδα και ανθρακούχο νερό. Τα αναψυκτικά χρησιμοποιήστε τα με μέτρο αν δεν μπορείτε να τα αποφύγετε ή προτιμήστε τα λάιτ προϊόντα.
  • Αποφύγετε φαγητά με κρέμα γάλακτος, σάλτσες ή ντρέσινγκ. Προτιμήστε το λαδολέμονο, το ξύδι και τις κόκκινες σάλτσες.
  • Μη κάθεστε στο τραπέζι με τα φαγητά μετά το τέλος του γεύματος. Είναι καλύτερο να περάσετε στο καθιστικό ή το σαλόνι προκειμένου να μη συνεχίσετε να τσιμπολογάτε.
  • Γενικά, από τα Χριστουγεννιάτικα γλυκά προτιμήστε τις δίπλες και τα μελομακάρονα από τους κουραμπιέδες. Μπορείτε να τρώτε ένα τέτοιο γλυκό την ημέρα κατά προτίμηση μέχρι νωρίς το απόγευμα. Αποφύγετε τις ‘επιδρομές’ στα γλυκά τις βραδινές ώρες.

Στο παρακάτω παράδειγμα θα διαπιστώσετε ότι ακολουθώντας τις παραπάνω συμβουλές μπορείτε να γλιτώσετε τουλάχιστον 496 θερμίδες τρώγοντας τις ίδιες ποσότητες τροφής, αλλά επιλέγοντας προσεκτικά:

Τροφή: 2 κομμάτια κρέας γαλοπούλας με πέτσα (200 γρ.) = 416 θερμίδες

Επιλογή: 2 κομμάτια κρέας γαλοπούλας χωρίς πέτσα (200 γρ.) =314 θερμίδες

Τροφή: 4 μικρές πατάτες ψητές = 400 θερμίδες

Επιλογή: 2 μεγάλες πατάτες ψητές = 300 θερμίδες

Τροφή: 2 κουτ. σούπας κρέμα γάλακτος = 269 θερμίδες

Επιλογή: 2 κουτ. σούπας γιαούρτι 2% λιπαρά = 60 θερμίδες

Τροφή: Γέμιση με κιμά = 185 θερμίδες

Επιλογή: Γέμιση με κάστανα και σταφίδες =100 θερμίδες

Χαρείτε λοιπόν το εορταστικό γεύμα με σύνεση και αυτοσυγκράτηση. Για να το επιτύχετε αυτό δεν χρειάζεται αυστηρή πειθαρχία αλλά σωστή στρατηγική. Έτσι αφενός θα απολαύσετε το εορταστικό τραπέζι χωρίς ενοχές, αφετέρου θα αποφύγετε το «δώρο» μερικών επιπλέον κιλών.

health.in.gr

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο