Πάνος Ν. Διαμάντης

Η έκθεση της FIA για το 56ο Ράλι Ακρόπολις ήταν η καλύτερη των τελευταίων τεσσάρων ετών – όμως, ατυχώς, η συνεχιζόμενη οργανωτική αρτιότητα του αγώνα μας, η επιστροφή του κέντρου του στη θάλασσα, η φιλοξενία του Λουτρακίου και οι σπουδαίες φετινές Ειδικές Διαδρομές μπορεί να μην σημαίνουν τίποτα.


Μπορεί ακόμα κι η ιστορία του αγώνα, που ξεπερνά τον μισό αιώνα, να αποδειχθεί ασήμαντη. Ίσως να μην είναι ούτε καν αυτή αρκετή, για να κρατήσει στο πλαίσιο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι το μοναδικό παγκόσμιας εμβέλειας αθλητικό γεγονός της Ελλάδας που διεξάγεται ανελλιπώς κάθε χρόνο.


Το μόνο που δυσκολεύεται όσο τίποτα να δώσει αυτή η χώρα, ο τόπος της αδιαφάνειας, όπου το προσωπικό συμφέρον παίζει χωρίς αντίπαλο μπροστά σε οτιδήποτε άλλο οποιασδήποτε σημασίας, ατυχώς συμβαίνει να είναι ακριβώς αυτό που ζητούν οι ξένοι για να στυλώσουν το μελλοντικό πρόσωπο του WRC.


Είναι η εμπορική προέκταση των αγώνων. Στο ένα παρακλάδι της κάθεται η προβολή των αγώνων – τομέας στον οποίο το 56ο Ράλι Ακρόπολις του 2009 έπασχε όσο ποτέ. Δεν καλύφθηκε από κανένα τηλεοπτικό μέσο, δεν έγινε καμία καμπάνια γνωστοποίησης του αγώνα, το Ράλι Ακρόπολις περιορίστηκε κυρίως μεταξύ των φίλων του αγώνα.


Στο δεύτερο παρακλάδι αυτής της εμπορικής προέκτασης βρίσκεται το κράτος. Καθώς ο Bernie Ecclestone ζητά από 15 μέχρι 38 εκατομμύρια δολάρια από κάθε χώρα -με εξαίρεση το Μονακό- που φιλοξενεί τη Formula 1, με αντάλλαγμα την παγκόσμια προβολή που η F1 προσφέρει, με όσα οφέλη αυτό εξασφαλίζει για τον τουρισμό, για το παγκόσμιο προφίλ και για τον πολιτισμό της χώρας, το WRC παρέχεται δωρεάν.


Υπήρχαν και πιο λαμπρές σελίδες στα ράλι – για την ακρίβεια ίσως όλες ήταν λαμπρότερες. Όμως το πρωτάθλημα εξακολουθεί να έχει παγκόσμια απήχηση, ενώ πριν από λίγους μήνες η εταιρεία ISC ανανέωσε το συμβόλαιό της μέχρι το 2020.


Η International Sportsworld Communicators δεν έχασε λεπτό για την εκπόνηση ενός πλάνου δεκαετίας, με το οποίο ελπίζει να αναπτύξει το σπορ και να διευρύνει τη δημοτικότητά του στα παλιά επίπεδα. Το πλάνο θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται από το 2011, έτος στο οποίο η ISC θέλει να κάνει μια νέα αρχή για το WRC.


Και σε αυτή τη νέα αρχή δεν ζητάει τα δικαιώματα που ζητά ο Bernie από τις χώρες της Formula 1, αλλά ζητά -τουλάχιστον προς το παρόν- την κρατική βοήθεια στην προώθηση του σπορ, μέσω της προώθησης κάθε αγώνα ξεχωριστά.


Η ISC επιχειρεί τη νέα αρχή του WRC μέσω της ανασύστασης δύο τομέων: Των τεχνικών κανονισμών και των εμπορικών προεκτάσεων. Για την πρώτη περίπτωση, με την υιοθέτηση πολύ πιο οικονομικών αγωνιστικών αυτοκινήτων (πιθανώς Super 2000), το σπορ θα προσελκύσει κι άλλες εργοστασιακές ομάδες.


Καθώς οι υπάρχουσες, Citroen και Ford, ετοιμάζουν τα νέα τους αυτοκίνητα προδιαγραφών S2000, είναι πολύ πιθανό το 2011 να μπουν στο σπορ και οι Volkswagen, Abarth, Peugeot, Opel, Proton ως εργοστασιακές συμμετοχές. Αυτό αναμφίβολα θα βελτιώσει το κύρος του WRC – και το κυριότερο, για την ISC, θα προωθήσει το WRC μέσα από το marketing των εργοστασίων. Ακριβώς όπως συνέβη με τη Formula 1.


Όμως είναι η έτερη πτυχή, των εμπορικών προεκτάσεων, που μας καίει για το Ράλι Ακρόπολις. Θέλουμε το 2011 να έχουμε ένα πρόγραμμα για το οποίο θα είμαι υπερήφανοι είπε ο διευθυντής της ISC, Simon Long. Σκοπεύουμε να ανεβάσουμε την πήχη για την προβολή ενός παγκόσμιας εμβέλειας γεγονότος.


Σχετικά με την επιλογή των αγώνων για τη νέα εποχή των ράλι, ο S. Long συμπλήρωσε: Θα υπάρξουν ορισμένες εκπλήξεις. Ορισμένοι αγώνες είναι έτοιμοι να προχωρήσουν και να πρωτοτυπήσουν και άλλοι όχι. Αυτή είναι η πρόκληση για τους αγώνες. Αν θέλεις να είσαι στο πρόγραμμα του WRC, πρέπει ο αγώνας σου να είναι παγκοσμίου επιπέδου, πρέπει να δείχνεις το καλύτερο πρόσωπο των ράλι στους θεατές και στους τηλεθεατές ανά τον κόσμο.


Οι κυβερνήσεις των χωρών που ενδιαφέρονται για το WRC διάβασαν το νόημα ανάμεσα στις λέξεις.


Και -καθώς ο S. Long είπε ότι το πρόγραμμα του 2011 θα αποφασιστεί μέχρι το Δεκέμβριο 2009- πρέπει στους προσεχείς μήνες να κινηθούν άμεσα, αν ενδιαφέρονται να μείνουν μακροχρόνια στο WRC.


Ακούγεται ότι το υφυπουργείο Αθλητισμού έχει υποσχεθεί να βοηθήσει το Ράλι Ακρόπολις – κι αν αυτό ισχύει, θα είναι ένα εξαιρετικά δυνατό χαρτί στη συνεδρίαση του Παγκοσμίου Συμβουλίου του Motorsport την επόμενη εβδομάδα, οπότε θα αποφασιστεί αν θα παραμείνει το Ράλι Ακρόπολις στο πρόγραμμα του WRC του 2010.


Ωστόσο, έτσι όπως οικοδομεί η ISC του μέλλον του σπορ, ο αγώνας μας θα έχει τύχη μονάχα αν αντιμετωπιστεί από το κράτος στη σωστή του διάσταση: Ως πολύτιμος πνεύμονας του ελληνικού αθλητισμού, πολιτισμού και τουρισμού.


auto.in.gr