Ριψοκίνδυνοι πιλότοι και επιστήμονες ερευνούν τους κυκλώνες πετώντας ίσα στην καρδιά τους
Οι κυκλώνες δημιουργούν ετησίως τεράστιες καταστροφές και απώλειες ζωών. Στην προσπάθειά τους να τους κατανοήσουν, επιστήμονες του σχεδίου CAMEX-4 (Convection and Moisture Experiment, Πείραμα Θερμικής Μεταφοράς και Υγρασίας!) δεν διστάζουν να πετάξουν στο εσωτερικό τους με μεγάλα αεροσκάφη που έχουν μετατρέψει σε ιπτάμενα εργαστήρια.
Οι κυκλώνες δημιουργούν ετησίως τεράστιες καταστροφές και απώλειες ζωών. Στην προσπάθειά τους να τους κατανοήσουν, επιστήμονες του σχεδίου CAMEX-4 (Convection and Moisture Experiment, Πείραμα Θερμικής Μεταφοράς και Υγρασίας!) δεν διστάζουν να πετάξουν στο εσωτερικό τους με μεγάλα αεροσκάφη που έχουν μετατρέψει σε ιπτάμενα εργαστήρια.
Οι ριψοκίνδυνοι αυτοί πιλότοι και επιστήμονες μαζεύουν δεδομένα τα οποία θα βελτιώσουν τα θεωρητικά μας μοντέλα για τους κυκλώνες ώστε να βελτιώσουν τις δυνατότητες πρόβλεψης και να σώσουν ανθρώπινες ζωές και περιουσίες. Τα όργανα στα αεροσκάφη μετρούν θερμοκρασίες, πιέσεις, ταχύτητες ανέμου, πορεία, υγρασία, ηλεκτρικά φορτία, πυκνότητα αστραπών και κεραυνών, μέγεθος κρυστάλλων και σταγονιδίων και εκατοντάδες άλλες παραμέτρους από περιοχές που θα ήταν αδύνατο να μετρηθούν χωρίς να πετάξεις τολμηρά μέσα τους.
Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιούν ένα συνδυασμό αεροσκαφών. Ένα τετρακινητήριο επιβατικό αεροπλάνο τύπου DC-8 έχει μετασκευαστεί σε ιπτάμενο εργαστήριο, το οποίο πιλοτάρει ο Γκόρντον Φούλερτον, ένας παρασημοφορημένος αεροπόρος και πρώην αστροναύτης. Μαζί με τους επιστήμονες που χειρίζονται τα επιστημονικά όργανα πετά γύρω και μέσα στους κυκλώνες σε ύψος περίπου 10.000 μέτρων.
Οι συνθήκες πτήσης διαφέρουν πολύ από τα άνετα αεροπορικά μας ταξίδια με αναταράξεις που φέρνουν το αεροσκάφος στα όριά του και που οι ζώνες ασφαλείας τεσσάρων σημείων αφήνουν μελανιές στο σώμα. Φυσικά όλα αυτά δεν γίνονται με τον ηρωικό τρόπο. Οι κανόνες πτήσης είναι εξαιρετικά μελετημένοι και αυστηροί, και ακολουθούνται κατά γράμμα, ώστε να μειώνονται στο ελάχιστο οι πιθανότητες ατυχήματος, ωστόσο μια ξαφνική χαλαζοθύελλα μπορεί να προκαλέσει μεγάλες ζημιές στο αεροσκάφος.
Ταυτόχρονα με το DC-8, πετά στο εξαιρετικά μεγάλο ύψος των 20 περίπου χιλιομέτρων ένα άλλο μικρότερο ερευνητικό αεροσκάφος, ένα ΕR-2, μια επιστημονική παραλλαγή του γνωστού κατασκοπευτικού αεροσκάφους U-2. Το αεροσκάφος έχει μονομελές πλήρωμα, τον πιλότο Ίαν Νίστρομ, και πετά στα όρια του Διαστήματος.
Σε σχέση με τους μετεωρολογικούς δορυφόρους, βρίσκεται πολύ πιο κοντά στον κυκλώνα και σε επαφή με τις διαταράξεις των ανώτατων ατμοσφαιρικών στρωμάτων. Το ER-2 είναι ένα εύθραυστο αεροσκάφος και τις φορές που οι αναταράξεις φτάνουν δυνατές στο ύψος που πετά, το αεροσκάφος πρέπει να απομακρυνθεί.
Για πρώτη φορά, η ζωή του Νίκου Ξυλούρη ανεβαίνει στο θεατρικό σανίδι από τη Stages Network και τα Αθηναϊκά Θέατρα, με το έργο Ο Αρχάγγελος της Κρήτης. Έως τις 31 Ιανουαρίου στο θέατρο ΗΒΗ.
Μια από τις πιο ωραίες φωνές της γενιάς της, η Βιολέτα Ίκαρη επιστρέφει στη δισκογραφία με το EP Σύννεφα Μπαλόνια, αλλά και στον Σταυρό του Νότου στις 26 Δεκεμβρίου.
Φροίξος Φυντανίδης
WIDGET ΡΟΗΣ ΕΙΔΗΣΕΩΝΗ ροή ειδήσεων του in.gr στο site σας