Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Ριψοκίνδυνοι πιλότοι και επιστήμονες ερευνούν τους κυκλώνες πετώντας ίσα στην καρδιά τους

Ριψοκίνδυνοι πιλότοι και επιστήμονες ερευνούν τους κυκλώνες πετώντας ίσα στην καρδιά τους

Οι κυκλώνες δημιουργούν ετησίως τεράστιες καταστροφές και απώλειες ζωών. Στην προσπάθειά τους να τους κατανοήσουν, επιστήμονες του σχεδίου CAMEX-4 (Convection and Moisture Experiment, Πείραμα Θερμικής Μεταφοράς και Υγρασίας!) δεν διστάζουν να πετάξουν στο εσωτερικό τους με μεγάλα αεροσκάφη που έχουν μετατρέψει σε ιπτάμενα εργαστήρια.

1

Οι κυκλώνες δημιουργούν ετησίως τεράστιες καταστροφές και απώλειες ζωών. Στην προσπάθειά τους να τους κατανοήσουν, επιστήμονες του σχεδίου CAMEX-4 (Convection and Moisture Experiment, Πείραμα Θερμικής Μεταφοράς και Υγρασίας!) δεν διστάζουν να πετάξουν στο εσωτερικό τους με μεγάλα αεροσκάφη που έχουν μετατρέψει σε ιπτάμενα εργαστήρια.

Οι ριψοκίνδυνοι αυτοί πιλότοι και επιστήμονες μαζεύουν δεδομένα τα οποία θα βελτιώσουν τα θεωρητικά μας μοντέλα για τους κυκλώνες ώστε να βελτιώσουν τις δυνατότητες πρόβλεψης και να σώσουν ανθρώπινες ζωές και περιουσίες. Τα όργανα στα αεροσκάφη μετρούν θερμοκρασίες, πιέσεις, ταχύτητες ανέμου, πορεία, υγρασία, ηλεκτρικά φορτία, πυκνότητα αστραπών και κεραυνών, μέγεθος κρυστάλλων και σταγονιδίων και εκατοντάδες άλλες παραμέτρους από περιοχές που θα ήταν αδύνατο να μετρηθούν χωρίς να πετάξεις τολμηρά μέσα τους.


Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιούν ένα συνδυασμό αεροσκαφών. Ένα τετρακινητήριο επιβατικό αεροπλάνο τύπου DC-8 έχει μετασκευαστεί σε ιπτάμενο εργαστήριο, το οποίο πιλοτάρει ο Γκόρντον Φούλερτον, ένας παρασημοφορημένος αεροπόρος και πρώην αστροναύτης. Μαζί με τους επιστήμονες που χειρίζονται τα επιστημονικά όργανα πετά γύρω και μέσα στους κυκλώνες σε ύψος περίπου 10.000 μέτρων.


Οι συνθήκες πτήσης διαφέρουν πολύ από τα άνετα αεροπορικά μας ταξίδια με αναταράξεις που φέρνουν το αεροσκάφος στα όριά του και που οι ζώνες ασφαλείας τεσσάρων σημείων αφήνουν μελανιές στο σώμα. Φυσικά όλα αυτά δεν γίνονται με τον ηρωικό τρόπο. Οι κανόνες πτήσης είναι εξαιρετικά μελετημένοι και αυστηροί, και ακολουθούνται κατά γράμμα, ώστε να μειώνονται στο ελάχιστο οι πιθανότητες ατυχήματος, ωστόσο μια ξαφνική χαλαζοθύελλα μπορεί να προκαλέσει μεγάλες ζημιές στο αεροσκάφος.


Ταυτόχρονα με το DC-8, πετά στο εξαιρετικά μεγάλο ύψος των 20 περίπου χιλιομέτρων ένα άλλο μικρότερο ερευνητικό αεροσκάφος, ένα ΕR-2, μια επιστημονική παραλλαγή του γνωστού κατασκοπευτικού αεροσκάφους U-2. Το αεροσκάφος έχει μονομελές πλήρωμα, τον πιλότο Ίαν Νίστρομ, και πετά στα όρια του Διαστήματος.


Σε σχέση με τους μετεωρολογικούς δορυφόρους, βρίσκεται πολύ πιο κοντά στον κυκλώνα και σε επαφή με τις διαταράξεις των ανώτατων ατμοσφαιρικών στρωμάτων. Το ER-2 είναι ένα εύθραυστο αεροσκάφος και τις φορές που οι αναταράξεις φτάνουν δυνατές στο ύψος που πετά, το αεροσκάφος πρέπει να απομακρυνθεί.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο