36

Το τηλεκατευθυνόμενο ηλιακό αεροσκάφος Helios της NASA κατέρριψε τη Δευτέρα το ρεκόρ ύψους για μη πυραυλοκίνητα σκάφη, πετώντας στα 29.410 μέτρα για περίπου επτά ώρες.

To σκάφος, κόστους 15 εκ. δολαρίων, δεν κατάφερε να ανέβει στο ύψος των 30.480 μέτρων, όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί, αλλά κατέρριψε με ευκολία το ρεκόρ ύψους για ελικοφόρα αεροσκάφη των 24.440 μέτρων, καθώς και το αντίστοιχο ρεκόρ για τζετ, που τέθηκε το 1976 στα 25.930 μέτρα.


Οι πειραματικές πτήσεις σε ύψος άνω των 30.000 μέτρων θα προσφέρουν στη NASA στοιχεία για το σχεδιασμό αεροσκαφών που μπορούν να κινούνται στην αραιή ατμόσφαιρα του Αρη· θα οδηγήσουν, παράλληλα, στην κατασκευή αεροπλάνων που παραμένουν σε μεγάλο ύψος για αρκετούς μήνες κάθε φορά, ως φθηνή εναλλακτική λύση στους δορυφόρους τηλεπικοινωνιών.


Το Helios έχει σχήμα καμπύλης πτέρυγας μήκους 78 μέτρων. Στα 180 τετραγωνικά μέτρα της επάνω επιφάνειάς του διαθέτει πολυάριθμους ηλιακούς συλλέκτες, οι οποίοι τροφοδοτούν 14 έλικες και επιτρέπουν στο σκάφος να κινείται με ταχύτητα από 30 έως 320 χιλιόμετρα ανά ώρα.


Η απογείωση του Helios καθυστέρησε περίπου 40 λεπτά, εξαιτίας της πυκνής νέφωσης πάνω από την αεροπορική βάση του αμερικανικού ναυτικού στο νησί Καουάι. Ως αποτέλεσμα, το σκάφος δεν πρόλαβε να ανέβει στο μέγιστο ύψος πτήσης πριν αρχίσει να μειώνεται η ηλιακή ακτινοβολία το απόγευμα, και οι δύο πιλότοι που το κατηύθυναν από το έδαφος αναγκάστηκαν να το προσγειώσουν.


Η NASA και η εταιρεία AeroVironment, που κατασκεύασε το Helios, σκοπεύουν να συνεχίσουν τις δοκιμές, και να το εξοπλίσουν στο μέλλον με κυψέλες καυσίμου, οι οποίες θα αποθηκεύουν κατά τη διάρκεια της ημέρας την ενέργεια που απαιτείται για τη νυχτερινή πτήση.


Σύμφωνα με τον Τζον Χικς, διευθυντή του αντίστοιχου προγράμματος της AeroVironmen, τα πρώτα ηλιακά αεροσκάφη μεγάλου ύψους θα είναι έτοιμα έως το 2003, για να χρησιμοποιηθούν αρχικά στο πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Έρευνας και Τεχνολογίας Αισθητήρων της NASA.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ