Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Καταστράφηκε το πειραματικό αεριωθούμενο X-43 που θα έθετε νέο ρεκόρ ταχύτητας

Καταστράφηκε το πειραματικό αεριωθούμενο X-43 που θα έθετε νέο ρεκόρ ταχύτητας

Τα σχέδια της NASA να καταρρίψει το ρεκόρ ταχύτητας πτήσης με το αεριωθούμενο Χ-43Α έληξαν άδοξα το Σάββατο, όταν ο πύραυλος που μετέφερε το μη επανδρωμένο σκάφος ξέφυγε από την προκαθορισμένη πορεία του, αναγκάζοντας τους υπεύθυνους της πτήσης να τον καταστρέψουν.

36

Τα σχέδια της NASA να καταρρίψει το ρεκόρ ταχύτητας πτήσης με το αεριωθούμενο Χ-43Α έληξαν άδοξα το Σάββατο, όταν ο πύραυλος που μετέφερε το μη επανδρωμένο σκάφος ξέφυγε από την προκαθορισμένη πορεία του, αναγκάζοντας τους υπεύθυνους της πτήσης να τον καταστρέψουν.

Ο πύραυλος Pegasus επρόκειτο να απελευθερωθεί από ένα βομβαρδιστικό Β-52 για να μεταφέρει το X-43A σε ύψος 95.000 ποδών (περίπου 33χλμ). Στη συνέχεια θα ετίθετο σε λειτουργία ο πειραματικός στροβιλοκινητήρας scramjet του Χ-43Α, και το σκάφος θα επιτάχυνε μέχρι τα 7Mach (επτά φορές την ταχύτητα του ήχου), πριν πέσει τελικά στον Ειρηνικό ωκεανό, περίπου δέκα δευτερόλεπτα αργότερα.


Το σκάφος επρόκειτο να καταρρίψει το ρεκόρ ταχύτητας των 6,7Mach που είχε θέσει το 1967 το πυραυλοκίνητο X-15.


Οι κάμερες που βιντεοσκοπούσαν την απόπειρα από δύο μαχητικά F-18 έδειξαν τον πύραυλο να πυροδοτείται, να αρχίζει την ανοδική πορεία του και στη συνέχεια να αρχίζει απότομα να πέφτει εκτός ελέγχου. Οι ελεγκτές αναγκάστηκαν να ενεργοποιήσουν το σύστημα αυτοκαταστροφής του πυραύλου 53 δευτερόλεπτα μετά την πυροδότησή του, και ενώ βρισκόταν σε ύψος επτά περίπου χιλιομέτρων πάνω από τον ωκεανό.


Οι υπεύθυνοι της αποστολής στο Ερευνητικό Κέντρο Dryden της NASA συγκάλεσαν λίγες ώρες αργότερα ομάδα εμπειρογνωμόνων που θα εξετάσει τα αίτια της αποτυχίας.


Η δοκιμή του Χ-43Α ήταν η πρώτη απόπειρα της NASA να δοκιμάσει τους κινητήρες scramjet (supersonic ramjet ή αυλοαεριωθητήρας υπερηχητικής καύσεως) που ίσως χρησιμοποιηθούν στο μέλλον για τη μεταφορά φορτίου σε τροχιά.


Αντίθετα με το διαστημικό λεωφορείο, το X-43A δεν έφερε δεξαμενή οξυγόνου, καθώς ο κινητήρας αντλούσε από την ατμόσφαιρα το οξυγόνο που απαιτείται για την ανάφλεξη του υδρογόνου που χρησιμοποιεί ως καύσιμο.


Τρία πειραματικά σκάφη επρόκειτο να πετάξουν μέσα στους επόμενους 18 μήνες στο πλαίσιο των δοκιμών του νέου κινητήρα, με συνολικό κόστος που ανέρχεται στα 185 εκατ. δολάρια. Αγνωστο παραμένει ωστόσο αν οι επόμενες δοκιμαστικές πτήσεις θα πραγματοποιηθούν με το υπάρχον χρονοδιάγραμμα.


«Προφανώς είμαστε απογοητευμένοι από αυτό που συνέβη, αλλά σκοπεύουμε να εξακριβώσουμε τι ακριβώς πήγε στραβά, να το διορθώσουμε, και να πετάξουμε ξανά χωρίς προβλήματα» δήλωσε ο επικεφαλής του προγράμματος Βινς Ράους.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,Associated Press

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο