36

Η ανακάλυψη ότι στα δυσλεκτικά παιδιά υπολειτουργούν ορισμένες περιοχές του εγκεφάλου, όπου επιτελούνται οι λειτουργίες της ανάγνωσης και της οπτικής αναγνώρισης, θα μπορούσε να επιτρέψει την έγκαιρη διάγνωση της διαταραχής αυτής. Η εξάσκηση φαίνεται ότι ενεργοποιεί άλλες περιοχές του εγκεφάλου, ώστε να αντισταθμιστούν οι μειωμένες ικανότητες.

Η δρ. Γκουίνεβιρ Ίντεν και ο δρ. Τόμας Ζέφιρο, σύζυγοι και συντονιστές του Κέντρου για τη Μελέτη της Μάθησης στο Πανεπιστήμιο του Τζορτζτάουν στην Ουάσινγκτον, διαπίστωσαν ότι τα παιδιά που πάσχουν από δυσλεξία παρουσιάζουν κατά την ανάγνωση μειωμένη δραστηριότητα στον κατώτερο αριστερό βρεγματικό λοβό, περιοχή που συμμετέχει στην ανάγνωση κειμένου αλλά και την επεξεργασία οπτικών ερεθισμάτων.


Η δυσλεξία είναι χρόνια νευρολογική διαταραχή που μειώνει την ικανότητα του πάσχοντα να αναγνωρίζει και να επεξεργάζεται γραφικά σύμβολα, κυρίως αυτά που αφορούν στη γλώσσα. Τα δυσλεκτικά παιδιά παρουσιάζουν σοβαρές δυσκολίες στην ανάγνωση, και έχουν την τάση να αντιστρέφουν τη σειρά των γραμμάτων και των αριθμών όταν γράφουν.


Τα αίτια της δυσλεξίας παραμένουν άγνωστα, αν και είναι γνωστό ότι η ασθένεια εμφανίζεται συχνότερα σε ορισμένες οικογένειες.


«Τα αποτελέσματα της μελέτης μας αποτελούν επιπλέον ενδείξεις της βιολογικής προέλευσης της δυσλεξίας» αναφέρει η δρ. Ίντεν.


«Πλαστικότητα» του εγκεφάλου


Οι δύο ερευνητές εξέτασαν 20 άτομα με δυσλεξία, καθώς και 17 υγιή άτομα, με την τεχνική του λειτουργικού μαγνητικού συντονισμού ( fMRI, functional Magnetic Resonance Imaging), η οποία απεικονίζει την κατανάλωση οξυγόνου από τον εγκέφαλο.


Κατά τη διάρκεια της εξέτασης τα άτομα διάβαζαν κείμενο και παρακολουθούσαν κινούμενες κουκκίδες σε μία οθόνη.


Παραλλαγή του πειράματος με άλλη ομάδα ενήλικων εθελοντών αποκάλυψε ότι η αντίστοιχη περιοχή στο δεξιό βρεγματικό λοβό μπορούσε, έπειτα από κατάλληλη εξάσκηση επί οκτώ εβδομάδες, να αναπληρώσει εν μέρει τη μειωμένη δραστηριότητα της αριστερής πλευράς.


«Αυτό δείχνει ότι ο εγκέφαλος, ακόμα και στους ενήλικες, είναι πλαστικός, μπορεί να διδαχθεί να αναπληρώνει (τις ελλειμματικές λειτουργίες)» αναφέρει η δρ. Ίντεν.


Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι εικόνες που λαμβάνονται από σαρωτές fMRI θα μπορούσαν πιθανώς να αποτελέσουν επιπλέον διαγνωστικό κριτήριο για παιδιά τεσσάρων ή πέντε ετών.


Η παρουσίαση της έρευνας έγινε στην ετήσια συνάντηση του Αμερικανικού Συλλόγου για την Εξέλιξη της Επιστήμης (AAAS), η οποία ξεκίνησε στο Σαν Φρανσίσκο την Παρασκευή.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,Associated Press