36

Η συνεχής προσήλωση του βλέμματος του οδηγού σε ένα άδειο και ευθύ δρόμο αυξάνει τον κίνδυνο σύγκρουσης με τα προπορευόμενα οχήματα, σύμφωνα με μελέτη που βασίστηκε σε προσομοιωτή οδήγησης. Οι ερευνητές αποκαλύπτουν ότι ο εγκέφαλος προσαρμόζεται (συνηθίζει) στις επαναλαμβανόμενες κινούμενες εικόνες, όπως το πέρασμα των δέντρων και των γραμμών του δρόμου από το οπτικό πεδίο του οδηγού, με αποτέλεσμα να επιβραδύνονται σημαντικά τα αντανακλαστικά του.

Όπως αναφέρει ο δικτυακός τόπος EurekAlert, ερευνητές του Πανεπιστημίου της Υόρκης και του ερευνητικού κέντρου της Nissan στο Κέμπριτζ της Βρετανίας, με επικεφαλής το δρ. Ρόμπερτ Γκρέι, χρησιμοποίησαν για τη μελέτη τους ένα ρεαλιστικό προσομοιωτή οδήγησης του Nissan 240SX, ο οποίος διέθετε εικονικό παρμπρίζ με μεγάλο οπτικό πεδίο, τιμόνι ανάδρασης και προσομοιωτή του ήχου του κινητήρα.


Ζήτησαν από 18 εθελοντές να «οδηγήσουν» σε έναν ευθύ και ανοιχτό αυτοκινητόδρομο και να προσπεράσουν τα οχήματα που θα έβρισκαν μπροστά τους. Παρατήρησαν ότι, έπειτα από πέντε λεπτά οδήγησης, οι εθελοντές καθυστερούσαν να ξεκινήσουν τους ελιγμούς προσπέρασης έως και κατά μισό δευτερόλεπτο, σε σχέση με την αρχή του πειράματος, με κίνδυνο να χτυπήσουν το πίσω μέρος του εικονικού προπορευόμενου οχήματος.


Όταν η ίδια διαδικασία επαναλήφθηκε με ένα δρόμο γεμάτο στροφές, η καθυστέρηση αυτή δεν καταγράφηκε.


Η παρατήρηση αυτή εξηγείται με το φαινόμενο της προσαρμογής, που είναι δηλαδή η ιδιότητα των νευρικών κυττάρων να «συνηθίζουν» ένα συνεχές ερέθισμα και να σταματούν να ανταποκρίνονται σε αυτό. Αυτό το φαινόμενο παρατηρείται σε όλα τα αισθητήρια όργανα – αν, για παράδειγμα, μυρίζουμε συνεχώς ένα λουλούδι, η οσμή παύει να γίνεται αντιληπτή ύστερα από λίγο χρόνο.


Οι ερευνητές, που δημοσιεύουν τα αποτελέσματά τους στο περιοδικό Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, θεωρούν ότι θα ήταν χρήσιμο να σχεδιάζονται εγκάρσιες γραμμές στο οδόστρωμα σε άνισες μεταξύ τους αποστάσεις, ώστε οι κινούμενες εικόνες να μην επαναλαμβάνονται συνεχώς.


Εναλλακτικά, τα αυτοκίνητα στο μέλλον ίσως διαθέτουν αισθητήρες καταγραφής της κίνησης των ματιών και «έξυπνα» παρμπρίζ που αποσπούν στιγμιαία την προσοχή του οδηγού.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ