Πέμπτη 18 Απριλίου 2024
Κάπνισμα και αλκοόλ: Μεγάλη μελέτη αναγνωρίζει γενετικούς παράγοντες κινδύνου

Τα ευρήματα ίσως τελικά βοηθήσουν στην καλύτερη κατανόηση της βιολογίας του εθισμού.

Χιλιάδες γονιδιακές παραλλαγές που δείχνουν να προδιαθέτουν για κάπνισμα και υψηλή κατανάλωση αλκοόλ αναγνωρίστηκαν στη μεγαλύτερη μελέτη του είδους της μέχρι σήμερα, αν και παραμένει ασαφές αν τα ευρήματα έχουν κλινική αξία.

Η μελέτη που δημοσιεύεται στο περιοδικό Nature βασίστηκε σε γενετική σύγκριση ανάμεσα σε 3,4 εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Σε αντίθεση με προηγούμενες μελέτες, οι οποίες εστίαζαν σε άτομα ευρωπαϊκής καταγωγής, η νέα ανάλυση συμπεριέλαβε γενετικά δεδομένα και για ανθρώπους με καταγωγή από την Αφρική, την Αμερική και την Ανατολική Ασία.

Διαβάστε επίσης: Κάπνισμα – Η προληπτική αξονική χαμηλής ακτινοβολίας σώζει ζωές

«Αν μπορούμε να προβλέψουμε τον κίνδυνο εξάρτησης από την νικοτίνη ή το αλκοόλ χρησιμοποιώντας αυτές τις πληροφορίες, θα μπορούμε να παρέμβουμε έγκαιρα και να προλάβουμε δυνητικά πολλούς θανάτους» λέει στον δικτυακό τόπο του Nature ο Νταζιάνγκ Λιου, γενετιστής του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια και μέλος της μεγάλης ερευνητικής ομάδας.

Στην πράξη, βέβαια, δεν υπάρχει εμπορικά διαθέσιμο γενετικό τεστ που να ελέγχει για όλες τις «ύποπτες» ποικιλομορφίες που αναγνωρίζει η μελέτη.