Σάββατο 20 Απριλίου 2024
James Webb: Το τηλεσκόπιο κατέγραψε θεαματικές εικόνες από το νεφέλωμα του Ωρίωνα

Οι εικόνες από το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb προσφέρουν νέα δεδομένα, η μελέτη των οποίων θα βοηθήσει στην καλύτερη κατανόηση των συνθηκών που επικρατούσαν κατά τη δημιουργία του ηλιακού μας συστήματος.

Εντυπωσιακές είναι οι νέες εικόνες που κατέγραψε το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb από το νεφέλωμα του Ωρίωνα, το οποίο βρίσκεται σε απόσταση 1.350 ετών φωτός από τη Γη και θεωρείται περιβάλλον παρόμοιο με αυτό στο οποίο γεννήθηκε το ηλιακό μας σύστημα πριν από 4,5 δισεκατομμύρια χρόνια.

(Στη φωτογραφία, επάνω: Η εσωτερική περιοχή του νεφελώματος του Ωρίωνα όπως φαίνεται από το όργανο NIRCam του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb. Αυτή είναι μια σύνθετη εικόνα από πολλά φίλτρα που απεικονίζει τις εκπομπές από ιονισμένο αέριο, υδρογονάνθρακες, μοριακό αέριο, σκόνη και διάσπαρτο αστρικό φως. Το πιο σημαντικό είναι το Orion Bar, ένας τοίχος από πυκνό αέριο και σκόνη που εκτείνεται από πάνω αριστερά προς τα κάτω δεξιά σε αυτήν την εικόνα. (NASA, ESA, CSA/Μείωση και ανάλυση δεδομένων: Ομάδα PDRs4All ERS, γραφική επεξεργασία S. Fuenmayor)

Νέα δεδομένα

Η διεθνής ομάδα ερευνητών που έδωσε στη δημοσιότητα τις εικόνες σκοπεύει να μελετήσει τα νέα δεδομένα προκειμένου να κατανοήσει καλύτερα τις συνθήκες που επικρατούσαν κατά τη δημιουργία του ηλιακού μας συστήματος.

Δείτε ακόμα – Αρχισε το ταξίδι του το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb που θα δει μακριά στο Σύμπαν

Η λήψη αυτών των εικόνων αποτελεί μια εκ των βασικών προτεραιοτήτων της αποστολής του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb, για την οποία ένωσαν τις δυνάμεις τους περισσότεροι από 100 επιστήμονες από 18 χώρες του κόσμου.

Αυτή η σχολιασμένη εικόνα του νεφελώματος του Ωρίωνα που τραβήχτηκε από το JWST δείχνει δίσκους αερίου και σκόνης που σχηματίζουν πλανήτες γύρω από ένα νεαρό αστέρι. Αυτοί οι δίσκοι διαχέονται ή «φωτογραφούνται» λόγω του ισχυρού πεδίου ακτινοβολίας των κοντινών αστεριών. Σχεδόν 180 από αυτούς τους εξωτερικά φωτισμένους φωτοεξατμιστικούς δίσκους (γνωστοί και ως Proplyds) γύρω από νεαρά αστέρια έχουν ανακαλυφθεί στο Νεφέλωμα του Ωρίωνα και το HST-10 (στην εικόνα) είναι ένα από τα μεγαλύτερα γνωστά. Η τροχιά του Ποσειδώνα παρουσιάζεται για σύγκριση. (NASA, ESA, CSA, Μείωση και ανάλυση δεδομένων: Ομάδα PDRs4All ERS, γραφική επεξεργασία S. Fuenmayor & O. Berné)

«Είμαστε έκπληκτοι από τις θεαματικές εικόνες του νεφελώματος του Ωρίωνα», δήλωσε η αστροφυσικός Ελς Πίτερς του πανεπιστημίου του Δυτικού Οντάριο στον Καναδά.

«Μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε καλύτερα πώς τα τεράστια αστέρια μεταμορφώνουν τα νέφη αερίων και σκόνης μέσα στα οποία γεννήθηκαν», συμπλήρωσε.

«Βλέπει» μέσα από τη σκόνη

Τα νεφελώματα καλύπτονται από μεγάλες ποσότητες σκόνης, που καθιστούν εξαιρετικά δύσκολη την παρατήρησή τους από τηλεσκόπια όπως το Hubble.

Το υπερσύγχρονο διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb διαθέτει εξοπλισμό που του επιτρέπει να «βλέπει» μέσα από αυτά τα στρώματα σκόνης.

Η εσωτερική περιοχή του νεφελώματος του Ωρίωνα όπως φαίνεται από το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble, αριστερά, και το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb, δεξιά. (NASA, ESA, CSA, PDRs4All ERS Team, επεξεργασία εικόνας Olivier Berné/HST εικόνα: NASA/STScI/Rice Univ./C.O’Dell et al.)

«Ελπίζουμε να φτάσουμε στο σημείο να κατανοήσουμε ολόκληρο τον κύκλο γέννησης ενός αστεριού», λέει ο αστροφυσικός Εντουιν Μπέργκιν από το πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν στις ΗΠΑ.

Τεχνολογικό αριστούργημα αξίας 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb εκτοξεύτηκε πριν περίπου οκτώ μήνες και απέχει σχεδόν 1,5 εκατ. χιλιόμετρα μακριά από τη Γη.

Πηγή: ΑΠΕ