Καλλιεργεί η αγορά της τέχνης τις διακρίσεις μεταξύ των δύο φύλων; Ας παρακολουθήσουμε τι συνέβη στο πείραμα που έγινε από την καθηγήτρια Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης Ρενέ Ανταμς. Συγκέντρωσε μια ομάδα εύπορων φιλότεχνων ανδρών που ταιριάζουν στο κλασικό προφίλ ενός συλλέκτη. Τους παρουσίασε έναν πίνακα που δεν ήταν δημιουργία ενός καλλιτέχνη, αλλά προϊόν τεχνητής νοημοσύνης. Εν συνεχεία και τυχαία κάθε φορά που τον παρουσίαζε σε έναν από τους συμμετέχοντες στο πείραμα, δεν τους αποκάλυπτε ότι δεν ήταν δημιουργία από ανθρώπινο χέρι και τυχαία τούς ανέφερε άλλοτε ένα ανδρικό όνομα κι άλλοτε ένα γυναικείο ως τον υπογράφοντα καλλιτέχνη.

Οι συλλέκτες που είχαν ακούσει ένα ανδρικό όνομα εκφράζονταν περισσότερο θετικά για το έργο συγκριτικά με εκείνους που είχαν πληροφορηθεί ότι επρόκειτο για γυναίκα ζωγράφο, παρά το γεγονός ότι όλοι αντίκριζαν το ίδιο ακριβώς έργο.

Είναι οι άνδρες καλύτεροι από τις γυναίκες; Είχε δίκιο ο σπουδαιότερος εν ζωή γερμανός ζωγράφος Γκέοργκ Μπάζελιτς όταν δήλωσε το 2015 στη βρετανική «Guardian» ότι «οι γυναίκες δεν ζωγραφίζουν πολύ καλά. Είναι γεγονός. Η αγορά δεν λέει ψέματα»;

Η διαφορετική αντιμετώπιση των δύο φύλων από τον κόσμο της τέχνης με καίριο αντίκτυπο στην αγορά της δεν είναι μια καινούργια διαπίστωση. Ολοένα όμως έρχονται και νέα στοιχεία στο προσκήνιο που δείχνουν ότι το φαινόμενο διαρκώς επιτείνεται και το χάσμα ανάμεσα στα δύο φύλα διευρύνεται. Οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί.

Πωλήσεις

Ο πιο ακριβός πίνακας που έχει πωληθεί ως σήμερα – «Ο Σωτήρας του Κόσμου» του Λεονάρντο ντα Βίντσι – κοστίζει 450 εκατ. δολάρια. Ο ακριβότερος πίνακας που έχει πωληθεί ποτέ από γυναίκα είναι της Τζόρτζια Ο’Κίφ – «Jimson Weed/White Flower No. 1» – προς σχεδόν το ένα δέκατο της τιμής του προηγούμενου, δηλαδή 44,4 εκατ. δολάρια. Αντιστοίχως και στους εν ζωή καλλιτέχνες οι αποκλίσεις στις τιμές είναι τεράστιες: ο ακριβότερος καλλιτέχνης είναι ο Τζεφ Κουνς με το ρεκόρ των 91 εκατ. δολαρίων, ενώ το αντίστοιχο ρεκόρ στις γυναίκες έχει η Τζένι Σάβιλ με μόλις 12,5 εκατ. δολάρια.

Η Ελεν Γκόριλ, συγγραφέας του βιβλίου «Οι γυναίκες δεν μπορούν να ζωγραφίσουν», μελέτησε τις τιμές 5.000 έργων ζωγραφικής που πουλήθηκαν σε όλο τον κόσμο και διαπίστωσε ότι για καθεμία στερλίνα που κερδίζει ένας άνδρας καλλιτέχνης για το έργο του, μια γυναίκα αντιστοίχως κερδίζει μόλις 10 πένες. «Είναι το πιο συγκλονιστικό χάσμα αξίας μεταξύ των φύλων που έχω συναντήσει σε οποιαδήποτε βιομηχανία», δήλωσε πρόσφατα σε εκπομπή του BBC.

Kι όλα αυτά ενώ οι γυναίκες αποτελούν το 70% των φοιτητών στις σχολές καλών τεχνών, όπου οι σπουδαστές επιλέγονται βάσει των δυνατοτήτων τους.

Το τοπίο έχει αρχίσει με αργούς ρυθμούς, είναι η αλήθεια, να αλλάζει. Τα μουσεία προχωρούν σε αγορές που θα επιτρέψουν τρόπον τινά την εξισορρόπηση των συλλογών τους, η Μπιενάλε της Βενετίας έδωσε φέτος στις γυναίκες τον πρώτο λόγο τόσο σε επίπεδο βραβείων όσο και εκθεσιακά και τα στοιχεία δείχνουν πως οι τιμές των έργων τους αυξάνονται κατά 29% ταχύτερα από ό,τι των ανδρών, στοιχείο που θα πρέπει να αξιοποιήσουν οι συλλέκτες που αντιμετωπίζουν επενδυτικά τη συλλογή τους.

Αναβλήθηκε για λόγους ασφαλείας η έκθεση Design Miami

Φρένο πριν καν ξεκινήσει αναγκάστηκε να πατήσει η παρισινή εκδοχή μιας από τις πιο δημοφιλείς φουάρ παγκοσμίως, της Design Miami, καθώς η αστυνομία αρνήθηκε να εκδώσει άδεια στους διοργανωτές για λόγους ασφαλείας. Η έκθεση ήταν προγραμματισμένη να γίνει τον Οκτώβριο στην Place de la Concorde και λόγω της εγγύτητας του σημείου με τα Ηλύσια Πεδία και την πρεσβεία των Ηνωμένων Πολιτειών οι Αρχές φοβούνται την πιθανότητα επεισοδίων από το κίνημα των Κίτρινων Γιλέκων.

Οι διοργανωτές, αν και αναζήτησαν εναλλακτική, το χρονικό πλαίσιο είναι ασφυκτικό, με αποτέλεσμα την ακύρωση της έκθεσης για το φθινόπωρο του 2023. Oι υπεύθυνοι δηλώνουν πως θα επιστρέψουν στο Παρίσι αφού εξασφαλίσουν τις κατάλληλες συνθήκες για τη διεξαγωγή της φουάρ, ενώ διευκρινίζεται ότι η εξέλιξη αυτή δεν θα επηρεάσει την πρώτη παρισινή έκδοση της πολυαναμενόμενης Paris+ par Art Basel που επίσης θα γίνει τον Οκτώβριο και η οποία εξοβέλισε την κουρασμένη Fiac.

Σε δημοπρασία τα χαμένα κοσμήματα του Ελβις Πρίσλεϊ

Τα θεωρούμενα ως χαμένα κοσμήματα που ο Ελβις Πρίσλεϊ είχε δώσει στον μάνατζέρ του Τόμας Αντριου Πάρκερ βγαίνουν σε δημοπρασία στις 27 Αυγούστου από τον οίκο GWS Auctions. Πρόκειται για 192 αντικείμενα, μεταξύ των οποίων χρυσά δαχτυλίδια (ένα εξ αυτών διακοσμημένο με λιοντάρι, με τιμή εκκίνησης 5.000 δολάρια), μανικετόκουμπα, ρολόγια και αλυσίδες, όπως και η κιθάρα με την οποία έπαιξε ο Πρίσλεϊ κατά τη διάρκεια του περίφημου τηλεοπτικού αφιερώματος «comeback» το 1968, αλλά και ένα ποτήρι σαμπάνιας από τον γάμο του με τιμή εκκίνησης 2.500 δολάρια. Η συγκέντρωση του υλικού έγινε με τη βοήθεια της πρώην συζύγου τού Ελβις, Πρίσιλα, η οποία διευκρινίζει πως δεν είναι κάτοχος κανενός από αυτά τα αντικείμενα, αλλά συνέβαλε στην ταυτοποίησή τους καθώς είχε κουραστεί από τις αλλεπάλληλες εμφανίσεις στην αγορά πλαστών αντικειμένων που επιχειρούνταν να συνδεθούν με τον Πρίσλεϊ. Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα https://www.gwsauctions.com.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το in.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο in.gr