Σάββατο 13 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Γιατί δεν πρέπει να λέτε «συγγνώμη» στη δουλειά

Γιατί δεν πρέπει να λέτε «συγγνώμη» στη δουλειά

Όταν πιέζεσαι η αγχώνεσαι στη δουλειά σου, ο εύκολος τρόπος είναι να το πας μέσω...Λαμίας. Συμβιβάζεσαι με το «λάθος» και ζητάς συγνώμη. Αλλά το νόμισμα έχει δυο όψεις

«Λέγοντας «συγγνώμη» κάνεις κάποιον να νιώσει ότι αυτό που πρέπει να απαντήσει είναι «οκ, μην ανησυχείς», ή να του δείξεις ότι έχεις καλούς τρόπους, «..Ενώ τα πραγματικά του συναισθήματα μπορεί να είναι τελείως διαφορετικά», λέει ο επικεφαλής της έρευνας Gili Freedman.

Έκανα λάθος στη δουλειά, τώρα;

Σύμφωνα με τον Maurice Schweitzer, καθηγητή management στο Wharton School του University of Pennsylvania o οποίος μιλά στο CNBC,  η «συγγνώμη» μπορεί να μην είναι και ο πιο αποτελεσματικός τρόπος. Όλοι έχουμε μεγαλώσει πιστεύοντας πως το να λέμε «συγγνώμη», είναι ένδειξη καλών τρόπων. Τι συμβαίνει όμως στον εργασιακό μας χώρο; «Το να λέμε συγγνώμη είναι πολύ ευγενικό, αλλά μπορεί επίσης να μας βάλει σε θέση αδυναμίας», λέει ο Schweitzer στο CNBC. «Δεν δείχνει ισχύ και δύναμη και μερικές φορές, οι άνθρωποι φαίνονται πιο ισχυροί όταν δεν ζητούν συγγνώμη».

Διαβάστε επίσης: Τετραήμερη εργασία: Κερδίζει έδαφος και στην Ελλάδα

Αυτοεκτίμηση και έλλειψη ελέγχου

Μια μελέτη του 2012 που δημοσιεύτηκε στο The European Journal of Social Psychology διαπίστωσε ότι το να αποφεύγει κάποιος τη συγγνώμη μπορεί να έχει οφέλη για την ψυχολογία του: Το 95% των συμμετεχόντων που αρνήθηκαν να εκφράσουν τη μεταμέλειά τους αφότου προσέβαλαν κάποιον, έδειξαν «μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση, αυξημένο αίσθημα δύναμης ή ελέγχου». Σε καμία περίπτωση, δεν μεταθέτουμε την ευθύνη σε έναν συνάδελφο αλλά αναλαμβάνεις όλη την ευθύνη της πράξεως σου.

Μην το πας γύρω γύρω

Το να ζητάς συγγνώμη είναι ο πιο εύκολος τρόπος για να βγεις από μία δύσκολη κατάσταση. Οι άνθρωποι που φοβούνται την αντιπαράθεση με τους συναδέλφους τους, θα ζητήσουν συγγνώμη για να αποφύγουν τη σύγκρουση. Αποδέχονται την ευθύνη για κάτι που δεν έκαναν ή απολογούνται και έτσι δεν αντιμετωπίζουν άμεσα το ζήτημα. Τώρα θα σκεφτεί κάποιος, και γιατί να μη ζητήσει συγγνώμη; Ή τι άλλο μπορεί να κάνει; Ορθώς! Εάν λες συγγνώμη πάρα πολύ συχνά, αυτομάτως ασυνείδητα αποδέχεσαι τη συμπεριφορά σου. Μπορεί κανείς να νομίζει πως ζητώντας συγγνώμη, η συμπεριφορά του ξεχάστηκε. Δεν είναι όμως έτσι τα πράγματα. Φυσικά, το να μην ζητάς συγγνώμη μετά από ένα λάθος μπορεί εύκολα να γυρίσει μπούμερανγκ και να κάνει άσχημη εντύπωση στους ανθρώπους γύρω σου. Όμως όπως εξηγεί ο Schweitzer, η λέξη «συγγνώμη» είναι πιο χρήσιμη όταν έχεις κάνει κάτι που επηρεάζει άμεσα ένα άλλο άτομο. Και στον χώρο της εργασίας, τα λάθη συνήθως δεν έχουν τέτοια προσωπική φύση.

 Είναι προσωπική ανάγκη όχι επαγγελματική

Οι περισσότεροι νομίζουμε πως  όταν κάνουμε λάθη στη δουλειά μας, η συγγνώμη μπορεί να μας λυτρώσει. Στην ουσία, όταν αφορά τον εργασιακό μας χώρο, το να ζητάμε συγγνώμη μας δίνει την αίσθηση πως αναλαμβάνουμε την ευθύνη για ό,τι κάναμε. Η ανάληψη της ευθύνης αυτής συνδέεται με το αίσθημα της αδυναμίας! Σημαίνει ότι μας ενδιαφέρει πραγματικά η σχέση που έχουμε με τον συνάδελφό μας. Ξεχνάμε όμως πως αυτή η «σχέση δεν είναι προσωπική. Αντίθετα, μπορεί να θελήσει κάποιος να ζητήσει συγγνώμη για μία προθεσμία που έχασε, για τυπογραφικά λάθη ή για λάθος υπολογισμούς. Για να αναλάβετε την ευθύνη για τέτοιου είδους λάθη χωρίς να φέρετε τον εαυτό σας σε θέση αδυναμίας, ο Schweitzer συνιστά μερικές εναλλακτικές φράσεις:

·         Αντί να πείτε «λυπάμαι για αυτό το λάθος», μπορείτε να πείτε «αναλαμβάνω την ευθύνη γι’ αυτό και ορίστε πώς σκοπεύω να το διορθώσω».

·         Αντικαταστήστε το «συγγνώμη που άργησα» με το «ευχαριστώ για την υπομονή σας».

·         Αντικαταστήστε το «λυπάμαι που αγχώνεσαι» με το «παρατήρησα ότι έχεις πολλά να κάνεις. Μπορώ να σε βοηθήσω; Χρειάζεσαι ένα διάλειμμα;».

Το κλειδί, λέει ο Schweitzer, είναι να αναγνωρίζεις ένα λάθος ενώ παράλληλα προτείνεις λύσεις που μπορεί να σε βοηθήσουν να προχωρήσεις, αντί να μένεις στα λάθη του παρελθόντος.

«Θα πρέπει να μάθουμε από τα λάθη μας και να σκεφτούμε πώς να τα ελαχιστοποιήσουμε, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα σταματήσουμε να τα κάνουμε»

Sports in

Εκεί που δεν έφτασε ποτέ κανείς άλλος Έλληνας -σε μια σεζόν- στα κύπελλα Ευρώπης (vids)

Ο Κώστας Φορτούνης κάνει πράγματα που νομίζαμε πως δεν υπάρχουν στα μέρη μας και…

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 13 Απριλίου 2024