Όταν ο σκηνοθέτης Paul Greengrass ετοιμαζόταν να γυρίσει τη νέα ταινία του, «News of the World» που θα προβληθεί τον Φεβρουάριο στο Netflix, περίμενε ότι θα αντιμετώπιζε ένα τεράστιο πρόβλημα. Η ταινία παρακολουθεί έναν βετεράνο του εμφυλίου πολέμου των ΗΠΑ, στο Τέξας του 1870, που μεταφέρει ένα ορφανό κορίτσι στους συγγενείς του. «Αυτή είναι η πρώτη μου ταινία στην οποία πρωταγωνιστεί παιδί», δήλωσε στους Times της Νέας Υόρκης μιλώντας στο τηλέφωνο.

Συνειδητοποίησε ότι το κάστινγκ θα ήταν δύσκολο από πολλές απόψεις. Αν και ο χαρακτήρας εμφανίζεται στην οθόνη σε μεγάλο μέρος της ταινίας, μιλά ελάχιστα. Και ο «βετεράνος» είχε ήδη αποφασιστεί ότι θα ήταν ο Tom Hanks, οπότε όποιο παιδί και αν επιλεγόταν θα έπρεπε να καταφέρει να συμπορευτεί υποκριτικά με έναν τεράστιο σταρ. «Δεν είναι καθόλου, μα καθόλου εύκολο πράγμα», εξηγεί ο Greengrass.

Όταν όμως άρχισε να κάνει οντισιόν σε παιδιά το 2019, πολύ γρήγορα είδε και την Helena Zengel. Η τότε 11χρονη ηθοποιός από το Βερολίνο, ήταν ένα αγοροκόριτσο με πλατινένια μαλλιά. «Στην πραγματικότητα ήταν το μόνο άτομο που χρειάστηκε να δω», εξηγεί. «Ήταν η ευκολότερη απόφαση που πήρα στην ταινία».

Το «News of the World, που έχει ήδη προβληθεί στις ΗΠΑ και στον Καναδά, αποτελεί την πρώτη παγκόσμια επιτυχία της Zengel που ήδη ανήκε στους πιο πολυσυζητημένους ηθοποιούς στη Γερμανία.

Πέρσι συγκέντρωσε τους επαίνους για το ρόλο της στην ταινία «System Crasher», όπου υποδυόταν ένα 9χρονο κορίτσι σε ημιάγρια κατάσταση. Η ταινία ήταν υποψήφια για Όσκαρ ξενόγλωσσης, ενώ η ίδια η Zengel κέρδισε το βραβείο καλύτερης ηθοποιού στα βραβεία Lola (τα γερμανικά «Όσκαρ»). Είναι το νεότερο άτομο που έχει τιμηθεί ποτέ με αυτό.

Στο «News of the World», ο χαρακτήρας που υποδύεται η Zengel, η Johanna Leonberger, έχει μείνει ορφανή μετά τη βίαιη δολοφονία των γερμανών γονιών της, σε ηλικία τεσσάρων ετών. Έκτοτε την ανατροφή της έχει αναλάβει η φυλή Kiowa, από την οποία την αποσπούν στρατιώτες. Ένας περιπλανώμενος βετεράνος (ο Tom Hanks), συμφωνεί να την βοηθήσει να φτάσει στους θείους της.

Η Zengel έχει λάβει διθυραμβικές κριτικές για την ερμηνεία της, με τους κριτικούς να την επαινούν για το επίτευγμά της να προσδώσει ζεστασιά και εξυπνάδα σε έναν αποστασιοποιημένο χαρακτήρα, αλλά και για την ικανότητά της να μεταφέρει τον συναισθηματικό τρόμο που έχει βιώσει αυτό το κορίτσι σχεδόν χωρίς να μιλά. Οι περισσότερες ατάκες της είναι στη γλώσσα Kiowa, την οποία αναγκάστηκε να μάθει για τις ανάγκες του ρόλου της.

Σε πρόσφατη συνέντευξή της στους Times μέσω Zoom, η Zengel ήταν πολύ πιο γελαστή και ομιλητική –δηλαδή ένα φυσιολογικό 12χρονο κορίτσι. Όπως και τα περισσότερα παιδιά στη Γερμανία, πέρασε το μεγαλύτερο διάστημα της χρονιάς στο σπίτι, ενώ τώρα είναι σε καραντίνα επειδή στην τάξη της εντοπίστηκαν θετικά κρούσματα.

Πριν την ταινία, υποστηρίζει ότι δεν ήξερε καν ποιος ήταν ο Hanks. «Νομίζω ότι είχα δει τον Κώδικα Νταβίντσι, όμως δεν ήξερα ποιος ήταν», δήλωσε χαρακτηριστικά. «Νόμιζα ότι ήταν απλώς ένας ηθοποιός».

Σε e-mail του στους Times, ο ίδιος ο Hanks επαίνεσε την ικανότητα της Zengel να «ερμηνεύει χωρίς προετοιμασία, χωρίς άγχος και χωρίς φόβο», ενώ δήλωσε ακόμη και ότι εύχεται να είχε «την άνεση και την απλότητά της».

Η Zengel δεν έχει κάνει ποτέ μαθήματα υποκριτικής, επειδή όπως λέει «δεν ήμουν σίγουρη αν είχα και πολλά να μάθω».


«Στέκομαι μπροστά στην κάμερα, ξέρω τι θέλω και το κάνω», δήλωσε στους Times.

Αυτή η συγκέντρωση και η αποφασιστικότητα ήταν και ο λόγος που έκανε τους γονείς της να τη στρέψουν στην υποκριτική ήδη από την ηλικία των τεσσάρων ετών, όπως εξηγεί η μητέρα της, Anne Zengel. Η κόρη της είχε «τρεις φορές την ενέργεια» των άλλων παιδιών και ξεσπούσε κάθε φορά που οι γονείς της της έλεγαν όχι σε οτιδήποτε.

«Έπρεπε να καταφέρει να λειτουργήσει εντός της κοινωνίας, επομένως έπρεπε να βρούμε τρόπο να διοχετεύσουμε όλη αυτή την ενέργεια», τονίζει.

Έτσι έγραψε την Helena σε μαθήματα πατινάζ και την ενθάρρυνε να δοκιμάσει την υποκριτική. Μετά από μερικούς μικρούς ρόλους στη γερμανική τηλεόραση, τελικά έγινε πρωταγωνίστρια σε μια γερμανική καλλιτεχνική ταινία με τίτλο «Dark Blue Girl» σε ηλικία μόλις 7 ετών.

«Κάποια στιγμή, συνέβη αυτό που ήλπιζα ότι θα γινόταν», εξηγεί η μητέρα της. «Την εκτίμησαν ακριβώς για αυτή της την ενέργεια».


Το 2017, η Zengel τράβηξε την προσοχή της Nora Fingscheidt, της γερμανίδας σκηνοθέτη του «System Crasher», μιας δραματικής ταινίας για ένα κορίτσι, την Benni, που κακοποιήθηκε ως βρέφος και εγκαταλείφθηκε από τη μητέρα της, και το οποίο αργότερα ξεσπά στα άτομα που έχουν αναλάβει τη φροντίδα της αλλά και στην ευρύτερη κοινωνία. Η ταινία περιλαμβάνει μια σειρά από ενοχλητικές σκηνές, που απεικονίζουν μεταξύ άλλων και βία ανάμεσα σε παιδιά. Σε συνέντευξή της, η σκηνοθέτης είχε δηλώσει ότι χρειαζόταν ένα παιδί ηθοποιό που θα μπορούσε να αποδώσει την συχνά τρομακτική σωματικότητα της Benni, ενώ παράλληλα θα άντεχε το ψυχικό φορτίο του ρόλου.

Την εντυπωσίασε η «κινηματογραφική ποιότητα, το σχεδόν διάφανα λευκό δέρμα, τα λευκά μαλλιά της που την έκαναν να μοιάζει με άγγελο, αλλά με μια αμφιθυμία που συγκλονίζει». Κατά τη διάρκεια της οντισιόν, στην οποία η Zengel έπρεπε να αυτοσχεδιάσει μια σκηνή στην οποία «φρικάρει», ουρλιάζοντας και πετώντας πράγματα, η Fingscheidt εκτίμησε τον τρόπο με τον οποίο «τα μάτια της έλαμψαν όταν της είπα ότι μπορεί να συμπεριφερθεί όσο άσχημα θέλει».

Για να τη βοηθήσει να διαχωρίσει τον εαυτό της από τον ρόλο, η σκηνοθέτης της είπε ότι οι δυο τους θα έκαναν μια παντομίμα στο τέλος κάθε σκηνής, στο πλαίσιο της οποίας η σκηνοθέτης τέντωνε το χέρι της σαν να ήταν ντουζιέρα και η ηθοποιός προσποιούνταν ότι έκανε μπάνιο από κάτω του. Με αυτό τον τρόπο συμβόλιζε την επιστροφή στον εαυτό της. Η Zengel κρατούσε και ημερολόγιο για να μπορέσει να επεξεργαστεί καλύτερα τα συναισθήματά της.

Η ίδια υποστηρίζει ότι αυτός ο ρόλος την προετοίμασε για εκείνον της Johanna, στο πλευρό του Tom Hanks.

Τώρα, η μικρή ηθοποιός αντιμετωπίζει την παράξενη πραγματικότητα της διεθνούς φήμης, τη στιγμή που παραμένει κλεισμένη στο σπίτι της, ολοκληρώνοντας την πρώτη γυμνασίου. Φέτος το φθινόπωρο, το περιοδικό Variety, την επέλεξε ως μια από τις ηθοποιούς που θα απασχολήσουν στο μέλλον, ενώ η ίδια δήλωσε στους Times ότι έχει λάβει προτάσεις και για άλλους ρόλους, όμως περιμένει το τέλος της πανδημίας για να πάρει τις αποφάσεις της.

Δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να μετακομίσει στις ΗΠΑ, αν και η μητέρα της θέλει η κόρη της να έχει μια φυσιολογική παιδική ηλικία και πιστεύει ότι αυτό θα είναι ευκολότερο στην σχετικά ήπια σοουμπίζ της Γερμανίας.

«Το ζήτημα με την υποκριτική είναι ότι απλώς πρέπει να το κάνεις και, αν είσαι χαρούμενος με αυτό που κάνεις, το κάνεις σωστά», εξηγεί η Zengel. «Επίσης, είναι πολύ διασκεδαστικό να τρέχεις γύρω-γύρω και να ουρλιάζεις».

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο