Εάν κάποιος δει εγκατάσταση του δανού καλλιτέχνη Ολαφουρ Ελίασον δεν την ξεχνά ποτέ. Είναι αδύνατον να μην αντιπαρατεθεί με την ίδια του τη σκιά ή τον αντικατοπτρισμό της, μιας και αυτά τα στοιχεία αποτελούν συχνά μέρος της δουλειάς του καλλιτέχνη.

«Υπάρχουν αντικείμενα που μπορεί κανείς να εκθέσει σε γκαλερί ή τα οποία μπορεί να συλλέξει. Το σημαντικό όμως είναι η ίδια η συνάντηση» είχε δηλώσει το 2010 ο Ολαφουρ Ελίασον σε συνέντευξή του στην Deutsche Welle με αφορμή ατομική του έκθεση στο Βερολίνο.

Μια τέτοια μοναδική συνάντηση προσφέρει η Tate Modern στο Λονδίνο μέχρι τις 5 Ιανουαρίου του 2020 με μεγάλη αναδρομική τριών δεκαετιών αφιερωμένη στον μεγάλο δανό καλλιτέχνη.

Από τη φετινή έκθεση στην Tate με τον τίτλο «In reals life»

Με μια πρώτη ματιά οι εγκαταστάσεις του μοιάζουν απλές και πάντως καλά δομημένες, φτιαγμένες από φυσικά υλικά. Καταφέρνει να εντάξει το έργο του με τρόπο μοναδικό μέσα στον χώρο, δημιουργώντας ανάλαφρη και παιχνιδιάρικη ατμόσφαιρα. «Στην πραγματική ζωή» είναι ο τίτλος της μεγάλης αναδρομικής στο Λονδίνο.

Η Tate ιδιαίτερος χώρος για τον Ελίασον

O Ολαφουρ Ελίασον

O Ολαφουρ Ελίασον μετακόμισε το 1994 από την Κοπεγχάγη στη Γερμανία, όπου πολύ γρήγορα αντιλήφθηκε πως για να καταφέρει να επιβιώσει στην αγορά της τέχνης θα πρέπει να βρει τη δική του ταυτότητα, το δικό του θέμα. Και το βρήκε. Ηταν η σχέση του ανθρώπου με τη φύση.

Το νερό είναι βασικό συστατικό στοιχείο της δουλειάς του όπως φαίνεται και στο έργο του «Ομορφιά» του 1993. Απλή εγκατάσταση από την οποία πετάγεται το νερό και δημιουργείται ουράνιο τόξο στον χώρο.

Σε άλλα έργα πάλι, όπως το «Your Spiral View», ο θεατής ανακαλύπτει εκ νέου τον εαυτό του μέσα από σειρά αντανακλάσεων σε καθρέφτες.

Στους τοίχους δεν υπάρχουν κείμενα που να αναφέρονται σε ημερομηνίες δημιουργίας των έργων. Ούτως ή άλλως δεν έχει σημασία, γιατί είναι διαχρονικά.

H Tate Modern έχει ιδιαίτερη σημασία για τον δανό καλλιτέχνη διότι εκεί παρουσίασε την εξαιρετική εγκατάστασή του με τον τίτλο «Weather Project» και έναν τεράστιο ήλιο. Εργο, πραγματικό ορόσημο στην ιστορία της τέχνης, το οποίο προσέλκυσε 2 εκ. επισκέπτες.

Πηγή: Deutche Welle