Τετάρτη 24 Απριλίου 2024
weather-icon 21o

Στοιχήματα και προκλήσεις πριν τα κινηματογραφικά βραβεία Ίρις

Το βράδυ της Τρίτης απονέμονται τα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Είναι η 8η τελετή απονομής σε μία χώρα που αναζητά τον κινηματογραφικό της δρόμο, μέσα από ρεύματα, συμπαραγωγές και... κρίση.

Αγγελική Στελλάκη

Το βράδυ της Τρίτης απονέμονται τα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Είναι η 8η τελετή απονομής σε μία χώρα που αναζητά τον κινηματογραφικό της δρόμο, μέσα από ρεύματα, συμπαραγωγές και… κρίση.

Για την ιστορία, το Suntan του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου προηγείται στις υποψηφιότητες -με 11 συνολικά-, μεταξύ αυτών Καλύτερης Σκηνοθεσίας, Ταινίας, Α’ Ανδρικού Ρόλου και Σεναρίου, ενώ ακολουθεί το Νήμα του Αλέξανδρου Βούλγαρη με 10 υποψηφιότητες.

Προβλήματα, φυσικά, δεν λείπουν και αυτά έχουν να κάνουν με την μικρή ελληνική παραγωγή και το γεγονός ότι αντίστοιχα μικρός είναι και ο αριθμός των επαγγελματιών που καλούνται να ψηφίσουν στα βραβεία Ίρις.

Τα βραβεία της Ακαδημίας Κινηματογράφου έρχονται να καταδείξουν ένα βασικό πρόβλημα που αφορά και την ίδια την ελληνική παραγωγή. Την αναζήτηση της χρυσής τομής, ανάμεσα σε ταινίες που σημειώνουν εμπορική επιτυχία και σε ταινίες που έχουν επιτυχημένη πορεία σε ελληνικά και ξένα φεστιβάλ.

Προς το παρόν αυτή η χρυσή τομή δεν φαίνεται να έχει επιτευχθεί, με αποτέλεσμα εμπορικές επιτυχίες όπως «Η Ρόζα της Σμύρνης» και «Τέλειοι Ξένοι» να μένουν σχεδόν εξολοκλήρου εκτός υποψηφιοτήτων (ένα βραβείο διεκδικεί η «Ρόζα της Σμύρνης»).

Και πέρυσι ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης διεκδικούσε με την δική του εμπορική επιτυχία «Ένας Άλλος Κόσμος» αρκετά κινηματογραφικά βραβεία, αλλά έφυγε από την τελετή απονομής μόνο με ένα (και συγκεκριμένα με το βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου για τον Μηνά Χατζησάββα). Είναι, άλλωστε, χαρακτηριστικό ότι ο ίδιος δεν ήταν καν παρών στην τελετή απονομής.

Αντίστοιχα, ταινίες που προβλήθηκαν στα Φεστιβάλ βρίσκονται στη λίστα (όπως το Όντως Φιλιούνται;) και άλλες (όπως το Afterlov) όχι. Επομένως φαίνεται ότι δεν υπάρχουν σαφή κριτήρια για τη διεκδίκηση των βραβείων.

Υπάρχει λοιπόν μια αμηχανία ως προς τον χαρακτήρα των ταινιών που βραβεύει παραδοσιακά η ΕΑΚ. Ναι, μεν σινεφίλ ταινίες που μπορεί να κόβουν λίγες χιλιάδες εισιτήρια στα ταμεία, αλλά όχι… υπερβολικά σινεφίλ: έτσι η «Τετάρτη 04:45» προτιμήθηκε πέρυσι έναντι του «Chevalier» για παράδειγμα, ενώ και η προηγούμενη ταινία της Αθηνάς Τσαγκάρη «Attenberg» είχε βρει μπροστά της τον «Μαχαιροβγάλτη» του Γιάννη Οικονομίδη (όπου το πρώτο είχε επιλεχθεί να πάει στα Όσκαρ, αλλά το δεύτερο είχε κερδίσει τα βραβεία).

Φέτος, αυτό το μοντέλο φαίνεται να συνδυάζει το «Suntan» που εκτιμάται ότι θα είναι η ταινία με τις περισσότερες νίκες της βραδιάς. Η ταινία του Παπαδημητρόπουλου έκανε καλή πορεία στα ταμεία (έκοψε περίπου 30.000 εισιτήρια) και άρεσε σε κοινό και κριτικούς. Με το ίδιο ενδιαφέρον αναμένεται και το «Amerika Square», που θα βγει στις αίθουσες δύο μόλις ημέρες μετά την απονομή των βραβείων Ίρις.

Φέτος γίνεται προσπάθεια να βραβευτούν και animated ταινίες και έχουμε ως υποψήφιες τρεις μικρού μήκους παραγωγές. Ελπίζουμε τις επόμενες χρονιές να διατηρηθεί η παραγωγή ώστε να μπορέσει να στηριχθεί αυτή η κατηγορία ταινιών. Αξίζει να σημειωθεί ότι έξι ήταν συνολικά οι ταινίες που θα μπορούσαν να είναι υποψήφιες για αυτό το βραβείο και τρεις βρέθηκαν στις υποψήφιες.

Ποιες ταινίες διεκδικούν τα βραβεία

Έντεκα υποψηφιότητες συγκεντρώνει το Suntan του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου, ενώ ακολουθεί το Νήμα του Αλέξανδρου Βούλγαρη (The Boy) με 10 υποψηφιότητες. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Αλ.Βούλγαρης έχει και άλλη μία προσωπική υποψηφιότητα για καλύτερη μουσική για την ταινία Park.

Ακολουθεί με 8 υποψηφιότητες ο Νοτιάς του Τάσου Μπουλμέτη και με έξι υποψηφιότητες τα Park και Amerika Square.

Suntan

Ίσως δεν έχει κινηματογραφήσει άλλος έτσι το ελληνικό καλοκαίρι. Ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος μεταφέρει στην οθόνη όλο το πάθος, τον ήλιο, την αίσθηση της θάλασσας και της αλμύρας, πραγματοποιώντας γυρίσματα στην Αντίπαρο και μιλώντας για το σώμα που γερνάει και τον χρόνο που περνά.

Νήμα

Ενδιαφέρουσα πειραματική ταινία που λαμβάνει χώρα σε μία δυστοπία, αλλά έχει αναφορές στην ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας (με πιο άμεσες τις αναφορές στη Δικτατορία). Καλογυρισμένη, με έξυπνους συμβολισμούς, η ταινία ξεχωρίζει και για την διπλή ερμηνεία της Σοφίας Κόκκαλη στον ρόλο της μητέρας και του γιου.

Νοτιάς

Ένα αγόρι αναζητά τη θέση του στον κόσμο, παίρνοντας τους μύθους και πλάθοντας δικές του ιστορίες με φόντο τις πολιτικές αλλαγές των δεκαετιών 1970 και 1980. Η νέα ταινία του Τάσου Μπουλμέτη.

Έτερος Εγώ

Ενδιαφέρον θρίλερ σε σκηνοθεσία Σωτήρη Τσαφούλια που επιχειρεί να κινηθεί σε δρόμους που χάραξε το Se7en. Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα αντικαθίστανται από τον Πυθαγόρα και τους φίλιους αριθμούς σε μία αξιέπαινη απόπειρα σε ένα είδος μάλλον άγνωστο στην Ελλάδα.

Amerika Square

Ελληνικό κοινωνικό σινεμά δεν βλέπουμε πολύ συχνά στην χώρα μας και η ταινία του Γιάννη Σακαρίδη κινείται σίγουρα προς την σωστή κατεύθυνση, επενδύοντας κυρίως στις ερμηνείες των ηθοποιών και στην ιδιαίτερη ματιά του σκηνοθέτη της. Μία ταινία για τη σύγχρονη Ελλάδα που αναφέρεται σε ζητήματα που όλοι γνωρίζουμε και βλέπουμε γύρω μας.

Park

Στο πρώην Ολυμπιακό Χωριό μια παρέα παιδιών ξοδεύει τις ώρες της, καταστρέφει και αναζητά το μέλλον της. Ο 17χρονος Δημήτρης και η νεαρή Άννα βρίσκονται ανάμεσα σε αυτά τα παιδιά. Η Σοφία Εξάρχου δημιουργεί μία ταινία με ενέργεια και πλούσιο ήχο, καθοδηγώντας προσεκτικά τους νεαρούς πρωταγωνιστές της σε μία ταινία – σχόλιο για την μετά – Ολυμπιακών Αγώνων Ελλάδα και όχι μόνο.

Απουσίες

Σίγουρα οι Τέλειοι Ξένοι θα μπορούσαν να διεκδικήσουν βραβεία σε ορισμένες κατηγορίες, κυρίως ρόλων. Άλκης Κούρκουλος και Σμαράγδα Καρύδη θα μπορούσαν να είναι υποψήφιοι για βραβείο Ίρις σε δεύτερους ρόλους.

Αντίστοιχα, η Ηρώ Μπέζου θα μπορούσε να είναι υποψήφια για βραβείο Α’ Ρόλου για το Όντως Φιλιούνται;

Βραβείο ενδυματολογίας διεκδικεί δικαίως η Ρόζα της Σμύρνης, αλλά η Λήδα Πρωτοψάλτη λείπει από την κατηγορία Β’ Γυναικείου Ρόλου.

Πολλά τα ντοκιμαντέρ που διεκδικούσαν μια θέση στην τριάδα, αλλά τελικά το Πού Είσαι Σινγκάλ; του Άγγελου Ράλλη δεν κατάφερε να είναι υποψήφιο, παρά το γεγονός ότι προβλήθηκε στο ολλανδικό φεστιβάλ IDFA και απέσπασε ειδική μνεία στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

Παναθηναϊκός – Ολυμπιακός: Στέψη ή επιστροφή στον Ρέντη;

Παναθηναϊκός και Ολυμπιακός αναμετρώνται στο Μετς σήμερα Τετάρτη (24/4, 17:30) για τον τέταρτο τελικό της Volley League γυναικών, με τις «ερυθρόλευκες» να προηγούνται 2-1

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τετάρτη 24 Απριλίου 2024