Τη δημιουργία ενός «πίνακα επιδόσεων» για αποτελεσματικό και έγκαιρο εντοπισμό των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα κράτη-μέλη σε ζητήματα απασχόλησης και κοινωνικών προβλημάτων πρότεινε η Κομισιόν, με στόχο την ενίσχυση της κοινωνικής διάστασης της ΟΝΕ.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, οι δείκτες που θα πρέπει να περιλαμβάνονται στον «πίνακα επιδόσεων» θα πρέπει να επικεντρώνονται σε θέματα όπως η εξέλιξη της ανεργίας, το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, το ποσοστό της φτώχειας, στοιχεία για κοινωνικές ανισορροπίες.

Ειδικότερα, η πρόταση της Επιτροπής προβλέπει την αυξημένη συμμετοχή συνδικαλιστικών οργανώσεων και εργοδοτών σε εθνικό και κοινοτικό επίπεδο σε μια διαδικασία για τον καθορισμό και την εφαρμογή των γενικών κατευθύνσεων οικονομικής πολιτικής στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, καθώς και την άρση των εμποδίων στην κινητικότητα των εργαζομένων.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, οι δείκτες που θα πρέπει να περιλαμβάνονται σε αυτόν τον «πίνακα επιδόσεων» θα πρέπει να επικεντρώνονται σε θέματα όπως:

-Η εξέλιξη της ανεργίας.

-Η ανεργία των νέων και το ποσοστό των νέων που δεν μετέχουν σε προγράμματα κατάρτισης και απασχόλησης.

-Το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών.

-Το ποσοστό του οικονομικά ενεργού πληθυσμού που βρίσκεται στα όρια της φτώχειας.

-Στοιχεία για κοινωνικές ανισορροπίες.

Η Επιτροπή υποστηρίζει ότι αυτοί οι δείκτες θα πρέπει να ενσωματώνονται στις εξειδικευμένες ανά κράτος-μέλος συστάσεις που απευθύνει κάθε Άνοιξη το εκτελεστικό όργανο της Κοινότητας.

Πάντως, σε διευκρινιστικό σημείωμα της Επιτροπής υπογραμμίζεται ότι ενδεχόμενη παραβίαση αυτών των δεικτών από κάποιο κράτος-μέλος δεν θα συνεπάγεται αυτόματες επιπτώσεις ή κυρώσεις.

Θα πρόκειται για ένα εργαλείο προκειμένου να αξιολογούνται οι επιδόσεις των χωρών-μελών και πιθανή επιδείνωση των ποσοστών απασχόλησης και κοινωνικών δεικτών θα λαμβάνεται υπόψη στη διαμόρφωση των πολιτικών στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου για τα κράτη-μέλη.

Στόχος είναι να έχει οριστικοποιηθεί αυτός ο πίνακας επιδόσεων στα μέσα Νοεμβρίου, ώστε να αποτελέσει τη βάση για το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο την Άνοιξη του 2014.

Επίσης, στο ίδιο σημείωμα αποσαφηνίζεται ότι η Επιτροπή δεν πρότεινε την υιοθέτηση ενιαίου πλαισίου επιδόματος ανεργίας στην ευρωζώνη, καθώς δεν υπάρχουν ανάλογες πρόνοιες στη Συνθήκη της ΕΕ.

Η ισχύουσα αρχιτεκτονική της ΟΝΕ βασίζεται στην αποκέντρωση των εθνικών οικονομικών πολιτικών με κοινούς κανόνες που ορίζονται από το Σύμφωνο Σταθερότητας και οι πολιτικές πρόνοιας και τα προγράμματα επιδομάτων παραμένουν σε μεγάλο βαθμό εθνική αρμοδιότητα, διευκρινίζει η Κομισιόν.

Επίσης αποσαφηνίζεται ότι δεν προβλέπονται νέοι πόροι της ΕΕ για την αντιμετώπιση των κοινωνικών προβλημάτων και της ανεργίας, αλλά η καλύτερη χρήση των κονδυλίων των Διαρθρωτικών Ταμείων, της Πρωτοβουλίας για την Απασχόληση των νέων ύψους 8 δισ. ευρώ για τις περιοχές με ανεργία άνω του 25%, με επίσπευση της εκταμίευσης τους τη διετία 2014-15.

Στην Ελλάδα το χαμηλότερο ποσοστό απασχόλησης στην ευρωζώνη

Σύμφωνα με στοιχεία της Επιτροπής, το 2012 η απασχόληση στην Ελλάδα υποχώρησε στο 55,3% του πληθυσμού ηλικίας 20-64 ετών, που ήταν το χαμηλότερο ποσοστό στην Ευρωζώνη, καταγράφοντας μείωση της τάξης του 4,6 ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με το 2011 και 11,6 μονάδων σε σχέση με το 2008.

Την ίδια περίοδο, δηλαδή το 2012, στην Ελλάδα καταγράφηκε η μεγαλύτερη υποχώρηση του μοναδιαίου κόστους εργασίας με 6,2%, ενώ ακολούθησαν η Πορτογαλία (-2,9%) και η Ισπανία (3,0%).

Μικρότερες μειώσεις στο κόστος εργασίας κατέγραψαν η Κύπρος (-0,1%) και η Ιρλανδία (-0,7%), ενώ στην ΕΕ σημειώθηκε μέση αύξηση 3,2% και στην Ευρωζώνη 1,8%.

ΑΠΕ-ΜΠΕ