Τα ελαστικά P Zero White (μεσαία γόμα) και P Zero Yellow (μαλακή γόμα) έχουν προταθεί στις ομάδες της Formula 1 για τον 18ο αγώνα της χρονιάς στο Abu Dhabi, ο οποίος ακολουθεί το Grand Prix της Ινδίας.

Ο αγώνας του Σαββατοκύριακου, 3-4/11, σηματοδοτεί την τελευταία φορά που η μαλακή γόμα ελαστικών θα χρησιμοποιηθεί την φετινή αγωνιστική περίοδο. Έως τώρα έχει αποδειχθεί ως η πιο ευέλικτη επιλογή σύνθεσης ελαστικού για την Pirelli, αφού αποτέλουσε πρώτη επιλογή στα 15 από τα 20 Grand Prix του πρωταθλήματος.

Η πίστα τoυ Abu Dhabi αποτελεί, σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά της, μία τέλεια διαδρομή. Η χάραξή της είναι «γρήγορη», η επιφάνειά της ομαλή και υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία ταχυτήτων στις στροφές. Φιλοσοφία του σχεδιασμού της, ήταν να ενσωματώσει στοιχεία από άλλες πίστες.

Το circuit Yas Marina έχει αρμονικά χαρακτηριστικά τα οποία συνθέτουν ένα σύνολο όπου η φθορά των ελαστικών είναι χαμηλή και οι οδηγοί μπορούν να πιέσουν σκληρά από την αρχή μέχρι το τέλος.

Οι ομάδες έχουν αφθονία δεδομένων από τις δοκιμές στο Abu Dhabi. Επιπλέον, έχουν έξτρα πληροφορίες και από τα προηγούμενα τεστ των νέων οδηγών (τα οποία φέτος θα πραγματοποιηθούν αμέσως μετά το Grand Prix με έξι ομάδες) οπότε δεν βαδίζουν σε άγνωστα εδάφη.

Παρ’ όλα αυτά, η πίστα Yas Marina θέτει συγκεκριμένες «απαιτήσεις» για τα ελαστικά. Το πρώτο μέρος του γύρου αποτελείται από συνεχόμενες στροφές, όπου το μονοθέσιο υποβάλλεται σε πλευρικές δυνάμεις των 4g. Πριν, υπάρχει μια μεγάλη ευθεία όπου τα αυτοκίνητα τη διανύουν με την πλήρη ισχύ τους (για περίπου 15 δευτερόλεπτα). Σε αυτή τα ελαστικά υποβάλλονται σε κάθετη δύναμη η οποία μοιάζει σαν να μεταφέρουν βάρος 800 κιλών.

Στη στροφή «11» το πέλμα των ελαστικών δέχεται δύναμη ως και 5g κατά την επιβράδυνση, ενώ στις τελευταίες συνεχόμενες στροφές θερμαίνεται προοδευτικά, φθάνοντας στη μέγιστη θερμοκρασία των, περίπου, 120 βαθμών Κελσίου.

Μια ιδιαιτερότητα του Grand Prix στο Abu Dhabi είναι ότι αρχίζει το απόγευμα και συνεχίζεται μέχρι τη δύση του ηλίου, πράγμα που σημαίνει ότι οι θερμοκρασίες έχουν πτωτική τάση (αντί για ανοδική) όσο ο αγώνας εξελίσσεται. Αυτό έχει σημαντική επίδραση στην στρατηγική διαχείρισης των ελαστικών.

Δηλώσεις του επικεφαλής του αγωνιστικού τμήματος της Pirelli

Paul Hembery: «Θα έχουμε πάντα πολύ καλές αναμνήσεις από την πίστα του Abu Dhabi διότι από εκεί ξεκίνησε η περιπέτεια μας στη Formula 1. Ήταν το 2010, όταν οι ομάδες δοκίμασαν εκεί για πρώτη φορά τα ελαστικά μας, στο τέλος της σεζόν μετά το συγκεκριμένο Grand Prix. Αυτό ήταν ένα πολύ ιδιαίτερο τεστ, αφού ήταν το πρώτο μας και οι ομάδες χρειάστηκε να αντιληφθούν τις δυνατότητες των ελαστικών μας».

«Έχουμε επιστρέψει για δοκιμές στο Abu Dhabi αρκετές φορές από τότε. Από εκεί ξεκινήσαμε το πρόγραμμα μας το 2012 με τα διεθνή ΜΜΕ και το ίδιο θα γίνει και την επόμενη χρονιά».

«Ο λόγος για τον οποίο έχουμε επιλέξει την πίστα Yas Marina για τις δοκιμές μας και για άλλες δραστηριότητες είναι διότι έχει πολύπλευρο χαρακτήρα και διαφορετικά χαρακτηριστικά. Αυτό επιτρέπει σε κάθε πτυχή της απόδοσης των ελαστικών να αξιολογηθεί προσεκτικά. Επίσης η πίστα διαθέτει πολύ σύγχρονες, state -of-the-art, εγκαταστάσεις».

«Γνωρίζουμε ότι ο συνδυασμός του μέσου και του μαλακού ελαστικoύ λειτουργεί πολύ καλά εδώ και οι ομάδες έχουν επίσης πληθώρα στοιχείων σχετικά με τα χαρακτηριστικά της χάραξης και της διαδρομής».

«Έτσι περιμένουμε να εφαρμόσουν διαφορετικές στρατηγικές, αλλά και κινήσεις τακτικής στον αγώνα ώστε να κάνουν την πραγματική διαφορά στο αποτέλεσμα του Σαββατοκύριακου».

«Με το πρωτάθλημα να φτάνει στο τέλος του, μία σωστή στρατηγική θα μπορούσε κυριολεκτικά να κρίνει τον τίτλο. Επίσης οι κατατακτήριες δοκιμές είναι πολύ σημαντικές στο Abu Dhabi, για αυτό και περιμένουμε να δούμε κάποιες έντονες προσπάθειες και στις τρεις περιόδους δοκιμών του Σαββάτου».

Τεχνικές πληροφορίες

Το Abu Dhabi, όπως και πολλές άλλες πίστες, απαιτεί μια μεσαίου μεγέθους κάθετη δύναμη στο set-up των μονοθεσίων για σταθερή ταχύτητα στην μεγάλη ευθεία, η οποία είναι κάτι περισσότερο από ένα χιλιόμετρο.

Από την άλλη πλευρά τα αυτοκίνητα χρειάζονται περισσότερη κάθετη δύναμη για να παρέχουν αρκετή ευστάθεια κατά το φρενάρισμα, ενώ χρειάζονται και την αεροδυναμική πρόσφυση στις στροφές.

Υπάρχουν λίγα σημεία αλλαγής κατεύθυνσης με υψηλή ταχύτητα, έτσι οι μηχανικοί για να εξασφαλίσουν την απαιτούμενη πρόσφυση στα μονοθέσια, επιδιώκουν την εξασφάλιση μαλακών ρυθμίσεων στο πίσω μέρος τους.

Στην αρχή του Σαββατοκύριακου η σκόνη στην επιφάνεια της πίστας μπορεί να προκαλέσει άνιση φθορά του πέλματος.

Το Abu Dhabi βρίσκεται στο επίπεδο της επιφάνειας της θάλασσας, στοιχείο που εξασφαλίζει υψηλή πίεση στον αέρα του περιβάλλοντος, με αποτέλεσμα την αύξηση της ισχύος του κινητήρα. Αυτό έχει πολύ σημαντική επίδραση στην φθορά των ελαστικών και την στρατηγική.

Η παράδοση της Pirelli στο Abu Dhabi

Η ιταλική εταιρεία κατασκευής ελαστικών ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2010 στη Yas Marina, το νέο πρόγραμμα συμμετοχής της στην Formula 1.

Παράλληλα, είναι η πρώτη κατασκευάστρια εταιρεία ελαστικών, η οποία δοκίμασε μονοθέσιο της Formula 1 στη συγκεκριμένη πίστα, τον Ιανουάριο του 2011, ψεκάζοντας 140.000 λίτρα νερού

auto.in.gr