Έκθεση του ΔΝΤ επιβεβαιώνει τις παθογένειες στην ελληνική αγορά καυσίμων
Η έλλειψη ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά καυσίμων στοιχίζει στους καταναλωτές περισσότερα από 1 δισ. ευρώ ετησίως, επισημαίνεται σε έκθεση του ΔΝΤ, που επιβεβαιώνει τις παθογένειες στο χώρο. Η έκθεση του ΔΝΤ αναφέρεται σε εναρμονισμένες πρακτικές και συνθήκες καρτέλ που σε συνδυασμό με αγκυλώσεις του νομοθετικού πλαισίου εμποδίζουν τον ελεύθερο ανταγωνισμό και φουσκώνουν τις τιμές. Για λανθασμένους υπολογισμούς μιλούν τα ΕΛΠΕ αντιδρώντας στο δημοσίευμα.
Η έλλειψη ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά καυσίμων στοιχίζει στους καταναλωτές περισσότερα από 1 δισ. ευρώ ετησίως, επισημαίνεται σε έκθεση του ΔΝΤ, που επιβεβαιώνει τις παθογένειες στο χώρο. Η έκθεση του ΔΝΤ αναφέρεται σε εναρμονισμένες πρακτικές και συνθήκες καρτέλ που σε συνδυασμό με αγκυλώσεις του νομοθετικού πλαισίου εμποδίζουν τον ελεύθερο ανταγωνισμό και φουσκώνουν τις τιμές.
Σύμφωνα με Τα Νέα, οι παθογένειες στην ελληνική αγορά καυσίμων φαίνεται ότι προσέλκυσαν το διεθνές ενδιαφέρον, καθώς η έκθεση του ΔΝΤ δημοσιεύθηκε στην αμερικανική εφημερίδα Wall Street Journal. Από την πλευρά τους, τα ΕΛΠΕ αντέδρασαν μιλώντας για λανθασμένου υπολογισμούς.
Ένας από τους λόγους, σύμφωνα με το ΔΝΤ, που οι τιμές στη χώρα μας παραμένουν υψηλές και υπονομεύουν την αποκατάσταση της χαμένης ανταγωνιστικότητας, είναι ο συνδυασμός των κυρίαρχων εταιρειών και της υπερβολικής ρύθμισης που καταπνίγει τους ανταγωνιστές.
Η έκθεση αναφέρεται σε εναρμονισμένες πρακτικές και συνθήκες καρτέλ που σε συνδυασμό με αγκυλώσεις του νομοθετικού πλαισίου εμποδίζουν τον ελεύθερο ανταγωνισμό και φουσκώνουν τις τιμές.
Όπως επισημαίνεται, τα περιθώρια κέρδους στην Ελλάδα είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη, στην περίπτωση, δε, του πετρελαίου θέρμανσης, διπλάσια από τον μέσο όρο της ΕΕ. Η προσαρμογή τους στον μέσο όρο της ΕΕ θα μείωνε τον πληθωρισμό περισσότερο από 1%.
Σύμφωνα με την έκθεση του ΔΝΤ, η έλλειψη ανταγωνισμού στην ελληνική βιομηχανία διύλισης πετρελαίου κοστίζει στους καταναλωτές περισσότερα από 1 δισ. ευρώ ετησίως.
Όπως επισημαίνει η εφημερίδα, το Ταμείο έχει βάλει στο μικροσκόπιο την κατάσταση που επικρατεί στην ελληνική αγορά καυσίμων και μπορεί στο πλαίσιο των όρων που θέτει για την παροχή βοήθειας στη χώρα να πιέσει την κυβέρνηση να απελευθερώσει περισσότερο τη συγκεκριμένη αγορά.
«Οι μη ανταγωνιστικές αγορές προκαλούν υψηλό κόστος στους έλληνες καταναλωτές. Εάν αναλογιστούμε πόσο σημαντική είναι η ενέργεια για ολόκληρη την οικονομία, η ανταγωνιστικότητα στην Ελλάδα μπορεί να βελτιωθεί με την καλύτερη λειτουργία της αγοράς καυσίμων. Η αγορά αυτή χρειάζεται μεταρρύθμιση», επισημαίνεται στην έκθεση.
ΕΛΠΕ: «Λανθασμένοι υπολογισμοί»
Αντιδρώντας στο δημοσίευμα, τα Ελληνικά Πετρέλαια έκαναν λόγο για λανθασμένους υπολογισμούς των συντακτών της έκθεσης του ΔΝΤ, αναφέροντας πως έγιναν βάσει της λιανικής τιμής του πετρελαίου θέρμανσης το καλοκαίρι με αφαιρώντας το φόρο που ισχύει τη χειμερινή περίοδο.
Ειδικότερα, τα ΕΛΠΕ υποστηρίζουν πως η επιβάρυνση του 1 δισ. ευρώ προέκυψε επειδή ελήφθη ως βάση υπολογισμού η λιανική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, κατά την καλοκαιρινή περίοδο, οπότε ο ειδικός φόρος κατανάλωσης εξισώνεται με αυτόν του πετρελαίου κίνησης, από την οποία όμως αφαιρέθηκε ο χαμηλός φόρος που ισχύει κατά τη χειμερινή περίοδο.
«Αυτή η λανθασμένη προ φόρων τιμή, πολλαπλασιαζόμενη με το σύνολο της ετήσιας εγχώριας κατανάλωσης σε πετρέλαιο θέρμανσης, έχει σαν αποτέλεσμα υπολογισμό πλασματικής «επιβάρυνσης» 1 δισ. ευρώ τον χρόνο. Στην πραγματικότητα, ο Έλληνας καταναλωτής πληρώνει προ φόρων για το πετρέλαιο θέρμανσης τιμή αντίστοιχη με τον μέσο όρο των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης», αναφέρουν τα ΕΛΠΕ.
Τα ΕΛΠΕ προσθέτουν, μεταξύ άλλων, πως οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν πολύ ακριβά την αμόλυβδη βενζίνη λόγω του ιδιαίτερα αυξημένου ΕΦΚ και του ΦΠΑ 23% που εφαρμόστηκαν το 2010 και αναφέρουν πως «οι προ φόρων λιανικές τιμές για την αμόλυβδη βενζίνη στην Ελλάδα κυμαίνονται κοντά στον μέσο όρο των χωρών της Ευρωζώνης».
Σημειώνοντας ότι στην Ελλάδα υπάρχουν δυο εταιρείες διύλισης όταν, σε άλλες μικρές Ευρωπαϊκές χώρες λειτουργεί μια ή καμία εταιρεία διύλισης, επισημαίνουν πως στη χώρα δραστηριοποιούνται 19 εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, εκ των οποίων οι 13 είναι εντελώς ανεξάρτητες από τους δυο ομίλους που διαθέτουν διυλιστήρια.
Και τα ΕΛΠΕ υποστηρίζουν καταλήγοντας: «Η έκθεση που επικαλείται η Wall Street Journal και αποδίδεται από αυτήν στο ΔΝΤ περιέχει σοβαρές ανακρίβειες και οι ισχυρισμοί περί δήθεν έλλειψης ανταγωνισμού και περί δήθεν κερδοσκοπίας στην Ελληνική αγορά καυσίμων δεν ευσταθούν. Απεναντίας, οι φερόμενες ως προτεινόμενες «λύσεις» είναι μάλλον προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης του φαινομένου της λαθρεμπορίας. Η χρονίζουσα μη επίλυση των προβλημάτων που το λαθρεμπόριο δημιουργεί, στερεί το Ελληνικό Δημόσιο από επί πλέον 500 εκατ. ευρώ ετησίως, σε ΕΦΚ και ΦΠΑ».
Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ
- Πιο απολιτίκ δεν γίνεται – Ο Τομ Κρουζ λέει «όχι» σε ταινίες και βραβεία για να μην δείξει τις πολιτικές του προτιμήσεις
- Σαουδική Αραβία καλεί Σαλάχ: «Είναι ευπρόσδεκτος στο πρωτάθλημα»
- Στα Δικαστήρια της πρώην Σχολής Ευελπίδων οι δύο συλληφθέντες για τη Φοινικούντα
- Νεκρός σε προχωρημένη σήψη βρέθηκε 34χρονος σε διαμέρισμα στα Ιωάννινα
- Εξεταστική – ΟΠΕΚΕΠΕ: Η ώρα των απαντήσεων για τον «Φραπέ» – Δείτε live τη συνεδρίαση
- Σχέδιο για δυνατότητα μετατροπής κάθε POS σε μέσο ανάληψης μετρητών


