Στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις του κλάδου των τροφίμων εν μέσω ύφεσης αναφέρεται ο κ. Μανώλης Καλαμαράκης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Κalas Group σε συνέντευξή του στο in.gr. Ο επικεφαλής της μεγαλύτερης ελληνικής και μίας από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές εταιρείες επεξεργασίας άλατος δεν αποκλείει το ενδεχόμενο η Κalas Group να εκδηλώσει ενδιαφέρον για τις Ελληνικές Αλυκές σε περίπτωση πώλησης του 75% που κατέχει το Δημόσιο και αποκαλύπτει πως εν μέσω κρίσης η εταιρεία εξακολουθεί να επενδύει και να συμπράττει με μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες παραγωγής τροφίμων. Ο ίδιος εκφράζει την άποψη πως πρέπει να εξορθολογιστεί το πλαίσιο των εκπτώσεων, ώστε να είναι ευκολότερη η σύγκριση μεταξύ επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Συνέντευξη στον Θανάση Κουκάκη

Κύριε Καλαμαράκη φέτος ο Όμιλος Κάλας κλείνει 90 χρόνια από την ίδρυσή του. Εσείς εκπροσωπείτε την Τρίτη γενιά στο τιμόνι της μεγαλύτερης εταιρίας επεξεργασίας και παραγωγής τυποποιημένου αλατιού της χώρας. Από τις επιχειρηματικές σας παραστάσεις και τις εμπειρίες της οικογένειας σας, οι οποίες βεβαίως περιλαμβάνουν και περιόδους μεγάλων οικονομικών κρίσεων θα μπορούσατε να μας πείτε ποιο είναι το μυστικό επιβίωσης μια μεγάλης επιχείρησης εν μέσω κρίσης;

Πράγματι σε μια πορεία 90 ετών, η χώρα μας διήλθε μεγάλων κρίσεων και έζησε ιστορικές αλλαγές. Η εταιρεία μας ακολούθησε την πορεία αυτήν, πέρασε δύσκολες στιγμές. Όμως δεν εγκαταλείψαμε την προσπάθεια και κυρίως δεν φύγαμε από τον τόπο μας. Έτσι σήμερα έχουμε παρουσία με 4 παραγωγικές μονάδες στους νομούς Αττικής, Θεσσαλονίκης, Πιερίας και Αιτωλοακαρνανίας. Δεν μεταφέρουμε τις παραγωγικές μας μονάδες στο εξωτερικό. Είμαστε Ελληνική εταιρεία, μας στηρίζουν οι Έλληνες καταναλωτές και εμείς με τις όποιες δυνατότητες μας στηρίζουμε την Ελλάδα. Ευχαριστούμε τους Έλληνες και δεν εγκαταλείπουμε την προσπάθεια. Μυστικά δεν υπάρχουν. Η συνταγή είναι μια. Εργασία, Συνέπεια, Φερεγγυότητα. Οφείλουμε στην χώρα μας και παραμένουμε ενεργοί, προσαρμοζόμαστε στις απαιτήσεις των καιρών και προσεγγίζουμε την παρούσα δύσκολη κατάσταση με λογική, ρεαλισμό και συνέπεια στις υποχρεώσεις μας.

Πώς αποτιμάτε τη σημερινή κατάσταση στον κλάδο σας; Τι έχει αλλάξει στη λειτουργία σας τα τελευταία χρόνια και κατά πόσο η πτωτική πορεία της κατανάλωσης σας έπληξε;

Δραστηριοποιούμαστε στον κλάδο των τροφίμων και δη σε αρκετές κατηγορίες αυτού, πέραν του άλατος, όπως μπαχαρικά, σαλάτες, dressings, κονσερβοποιημένα τρόφιμα και αλίπαστα, άρα η πορεία των πωλήσεων μας είναι συνδεδεμένη με την πορεία της κατανάλωσης τροφίμων. Δυστυχώς και ο κλάδος των τροφίμων έχει πληγεί από την ύφεση και κατά συνέπεια επηρεαζόμαστε και εμείς. Χαίρουμε υψηλής αναγνωρισιμότητας στο καταναλωτικό κοινό το οποίο και ευχαριστούμε για την σταθερή προτίμησή του στα προϊόντα μας. Ανταποκρινόμαστε επιδεικνύοντας συνέπεια στην ποιότητα, συνέχεια στην επιχειρηματική δραστηριότητα και διαρκή προσπάθεια. Διατηρούμε το επίπεδο των παρεχομένων υπηρεσιών προς τους πελάτες μας, σεβόμαστε τους καταναλωτές, δεν υποβαθμίσαμε την ποιότητα των προϊόντων μας και ανταποκρινόμαστε με εκπτωτικές προσφορές στις ανάγκες του καταναλωτή του οποίου το εισόδημα δοκιμάζεται σκληρά.

Επενδύουμε, όσο δύσκολο και εάν είναι στις μέρες μας, στις παραγωγικές μας διαδικασίες ώστε να επιτύχουμε οικονομίες κλίμακος, ισορροπώντας μεταξύ των διαρκών αυξήσεων του ενεργειακού κόστους, των πρώτων υλών, των φόρων και της αναγκαιότητας συγκράτησης των τιμών των προϊόντων μας.

Η πιστωτική ασφυξία και τα ευρύτερα προβλήματα ρευστότητας στην αγορά σας επηρέασαν;

Σαφώς, ως εταιρεία η οποία δραστηριοποιείται στο παρόν δυσχερές οικονομικό περιβάλλον, επηρεαζόμαστε. Κυρίως επηρεαστήκαμε έμμεσα από την δυστοκία συνολικά της αλυσίδας προμηθευτής-παραγωγός-πελάτης. Παρά ταύτα παραμένουμε συνεπείς στις υποχρεώσεις μας. Πρέπει να τονίσω ότι στη πλειοψηφία τους οι επαγγελματίες δίνουν αγώνα και ανταποκρίνονται στις χρηματοοικονομικές τους υποχρεώσεις. Από την άλλη υπάρχουν κάποιοι που έχουν ως σύστημα να μην πληρώνουν, αποσκοπώντας στην άντληση κεφαλαίων από Έλληνες προμηθευτές για να χρηματοδοτήσουν τις εγχώριες και διεθνείς δραστηριότητες τους. Όσα δεν μπορούν να κάνουν σε διεθνές επίπεδο, όπου η αποπληρωμή του παραγωγού γίνεται βάση Νόμου από 30 έως 60 ημέρες, τα κάνουν στην Ελλάδα εκμεταλλευόμενοι το κενό του Νόμου. Η προσπάθεια μας είναι διαρκής ώστε με συνετούς υπολογισμούς και κινήσεις να εξυπηρετούμε την ρευστότητα μας και να διατηρούμε την απόλυτη φερεγγυότητα μας.

Ο Όμιλος Κάλας εκτός από τα προϊόντα τα οποία παράγει για λογαριασμό του και κάτω από τις δικές του εμπορικές ονομασίες, δραστηριοποιείται επίσης και στη παραγωγή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αλατιού, σαλατών, μουστάρδων, κέτσαπ, μαγιονέζων και dressing για λογαριασμό εταιριών που συνεργάζεται και αλυσίδων χονδρεμπορίου και λιανεμπορίου. Πώς πάνε τα πράματα σε αυτόν τον τομέα;

Τα τελευταία χρόνια υπήρξε αύξηση της παρουσίας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα ράφια. Η αύξηση αυτή εστιάζεται στην πολιτική χαμηλών τιμών η οποία ασκείται από το λιανεμπόριο. Τα επώνυμα προϊόντα τιμολογούνται από τους προμηθευτές σε τιμές επί των οποίων χορηγούνται εκπτώσεις, ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε καθαρές τιμές. Από εκεί και πέρα δεν δικαιούμαστε να επηρεάσουμε την εκπτωτική πολιτική των πελατών μας, ούτε γνωρίζουμε το πώς εκείνοι καταλήγουν στην τελική τιμή στο ράφι. Παράγουμε προϊόντα για λογαριασμό όχι μόνο αλυσίδων, αλλά και άλλων ελληνικών και ξένων εταιρειών. Προσφέρουμε πάντα εναλλακτικές ποιοτικές λύσεις στις αλυσίδες με τις οποίες συνεργαζόμαστε, αλλά και διασφαλίζουμε την ποιότητα των παραγομένων από εμάς προϊόντων ακολουθώντας πιστά τα συστήματα διαχείρισης ποιότητας με τα οποία είμαστε πιστοποιημένοι. Παρά ταύτα, προς όφελος και διευκόλυνση του καταναλωτή, και στα πλαίσια του υγιούς ανταγωνισμού, ήλθε η στιγμή να εξορθολογιστεί διά νόμου το πλαίσιο των εκπτώσεων, ώστε να είναι δυνατή η ιχνηλασιμότητα των τιμών και ευκολότερη η σύγκριση μεταξύ επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Στο πλαίσιο του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων το Δημόσιο αναμένεται να αξιοποιήσει και τη συμμετοχή του στις Ελληνικές Αλυκές. Εσείς διαθέτετε το 25% της επιχείρησης. Θα εκδηλώσετε ενδιαφέρον για την διεύρυνση του ποσοστού σας;

Την συμμετοχή μας στη εταιρεία Ελληνικές Αλυκές Α.Ε. θα χαρακτήριζα ως στρατηγική. Δεν είναι υπερβολή να πω ότι η στάση μας απέτρεψε αρνητικές εξελίξεις στον κλάδο. Ως η μεγαλύτερη Ελληνική και μία από τις μεγαλύτερες Ευρωπαϊκές εταιρείες επεξεργασίας άλατος, προφανώς ενδιαφερόμεθα για την στρατηγική πορεία της εταιρείας. Η εταιρεία Ελληνικές Αλυκές Α.Ε. είναι και θα παραμένει πάντοτε ανεξάρτητη εταιρεία, οπότε η όποια κίνηση μας δεν δύναται να επηρεάσει αρνητικά τον κλάδο επεξεργαστών άλατος, αφού γίνεται στα πλαίσια της ισχύουσας νομοθεσίας. Όμως η πιθανότητα εκδήλωσης ενδιαφέροντος από εμάς εξαρτάται το πρώτον από την βούληση του Ελληνικού Δημοσίου και έπειτα από τους όρους και τις προϋποθέσεις που θα θέσει το Ελληνικό Δημόσιο. Κατά συνέπεια υπάρχουν πολλά τα οποία πρέπει να αποσαφηνιστούν πριν καθορίσουμε ποια θα είναι η στάση μας.

Οι γάλλοι με τη φράση «mettre son grain de sel» (εναποθέτω τον κόκκο αλατιού μου) αναφέρονται στην πρωτότυπη δημιουργία. Ποια είναι λοιπόν τα επιχειρηματικά σας σχέδια για το μέλλον;

Το μέλλον είναι τώρα. Στο τέλος του 2011 ολοκληρώσαμε την επένδυσή μας στην μονάδα παραγωγής μπαχαρικών και πλέον τοποθετούμεθα στο ράφι με το νέο προϊόν μας Κάλας Μπαχαρικά. Στην αγορά της σαλάτας προχωρήσαμε στο λανσάρισμα 6 νέων σαλατών οι οποίες συνδυάζουν πρωτότυπες γευστικές επιλογές πλήρους γεύματος με οικονομική τιμή. Επίσης μετά το Πάσχα θα είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε επισήμως την συνεργασία μας σε επίπεδο αντιπροσώπευσης-διανομής με μεγάλη ευρωπαϊκή εταιρία παραγωγής τροφίμων. Επιπλέον σχεδιάζουμε την παραγωγή και άλλων προϊόντων τροφίμων εκμεταλλευόμενοι την μακρά εμπειρία, τις άρτιες εγκαταστάσεις και το πλήρες δίκτυο διανομών μας. Η επέκτασή μας σε άλλους κλάδους παραμένει επιθυμία μας και πάντα είμαστε ανοιχτοί σε προτάσεις συνεργασιών.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ